از همان دوران ابتدایی تا دانشگاه، امتحان بخش جدایی‌ناپذیر کلاس‌های درس بوده و یکی از بهترین راهکار معلمان و استادان دانشگاه برای ارزیابی دانش‌آموزان و دانشجویان به شمار می‌رفته است. اما با روی کار آمدن دوره‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها و برگزاری جلسات امتحان به صورت آنلاین، این فرآیند کمی دشوارتر شده است.
کد خبر: ۱۲۱۲۷۴۷
مزایا و معایب آزمون‌های آنلاین

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، در پایان بیشتر دوره‌های آموزشی، امتحانی از دانشجویان گرفته می‌شود که به صورت خانگی، آنلاین، کلاسی یا دارای مراقب است، بنابراین به دلیل تنوعی که در نوع امتحانات وجود دارد، استادان باید دانشجویان را نسبت به نوع امتحان آگاه کنند.

برخلاف کلاس‌های درس که دانشجویان دیگر و استاد سر کلاس حضور دارند و استاد مدیریت کلاس را برعهده می‌گیرد، در دوره‌های مجازی هماهنگی دانشجویان از سراسر دنیا در عین دشوار بودن، غیرممکن نیست. در گذشته، بسیاری از برنامه‌ها و امتحانات آنلاین، به شکلی ساده و به شکل امتحانات «کتاب‌باز» برگزار می‌شد که این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می‌داد تا از همه منابع برای تکمیل سوالات امتحانی استفاده کنند.

امتحانات آنلاین نوعی از امتحانات است که در زمانی مشخص و در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته برگزار می‌شوند. این نوع امتحان به‌طور آنلاین و به‌منظور ارزیابی و سنجش دانش افراد در موضوعی خاص برگزار می‌شود. در سال‌های قبل، دانشجویان باید در یک مکان واحد در دانشگاه جمع می‌شدند و امتحان می‌دادند. اما امروزه با امتحانات آنلاینی که امکان آن در بسیاری از کشور‌های دنیا فراهم شده، دانشجویان در هر نقطه‌ای از جهان می‌توانند در امتحانات همزمان آنلاین دانشگاهی شرکت کنند. برای شرکت در امتحانات آنلاین تنها اتصال به اینترنت و ورود به سایت موردنظر دانشگاه کافی است.

چگونه کار می‌کند؟

استاد یا طراح دوره و کلاس آموزشی، یک حساب کاربری ایجاد می‌کند. در چنین سیستم برگزاری امتحان می‌توانید پرسش‌ها را طراحی و آن را به امتحان اضافه کنید. شما می‌توانید بین پرسش‌های چهارگزینه‌ای یا تشریحی، یکی را به‌عنوان نوع آزمون انتخاب کنید. دانشگاه، لینکی را برای شرکت در امتحانات در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که باید در آن ثبت‌نام کرده و از این طریق وارد آزمون آنلاین شوند. به دلیل آنلاین‌بودن این سیستم برگزاری آزمون، بلافاصله بعد از اتمام امتحان، دانشجو می‌تواند نمره خود را مشاهده کند و دیگر نیازی به هفته‌ها انتظارکشیدن برای گرفتن نمره امتحانی نیست.

مزایا و محدودیت‌ها

یکی از مزایایی که در برگزاری امتحانات آنلاین وجود دارد، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان است که هم دانشجویان و هم استادان از آن استفاده می‌کنند. بزرگ‌ترین محدودیتی که پیش‌روی امتحانات آنلاین وجود دارد این است که برای شرکت در سیستم آزمون‌های آنلاین دانشگاهی، دانشجویان باید حتما به اینترنت متصل باشند و این مساله برای افرادی که در مناطق دوردست و روستایی و بدون وجود اینترنت زندگی می‌کنند، محدودیت به شمار می‌رود؛ به همین دلیل این قبیل افراد کمتر فرصت استفاده از امکان تحصیل از راه دور و دانشگاه آنلاین و در نتیجه شرکت در آزمون‌های آنلاین را دارند.

افراد حائز شرایط

امتحانات آنلاین طیف گسترده‌ای از افراد را در دنیا شامل می‌شود، به‌طوری که سیستم آزمون‌ های آنلاین تنها شامل حال دانشجویان نمی‌شود بلکه تمام دانش‌آموزان، معلمان، استادان و حتی شرکت‌ها که جمعی از افراد در آن حضور دارند و در برهه‌هایی باید در آزمون‌هایی شرکت کنند را در برمی‌گیرد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

سیستم آزمون‌ های آنلاین دارای ویژگی‌هایی است که از جهاتی، آن را در جایگاهی بالاتر از آزمون‌های حضوری قرار می‌دهد.

ساخت آزمون: شما به‌عنوان دانشجویی که قرار است در آزمون آنلاین شرکت کنید، می‌توانید از نرم‌افزار طراحی امتحان برای ساخت امتحان آنلاین خود استفاده کنید و به این ترتیب، خودتان امتحان‌تان را طراحی کنید.

استفاده راحت: قرارگرفتن در سیستم آزمون آنلاین، با مزیت استفاده از نرم‌افزار ساخت تست، به شما در تولید تست در چند دقیقه کمک می‌کند.

انواع پرسش‌ها: محدوده وسیعی از انواع پرسش‌ها در آزمون‌های آنلاین پیش‌روی داوطلب قرار می‌گیرد: پرسش‌های چهارگزینه‌ای، پرسش‌های کتبی، سوالات چند‌گزینه‌ای تصویری و پرسش‌های ویدئویی و صوتی که شما به‌عنوان داوطلب، می‌توانید هرکدام از آن‌ها را انتخاب کنید.

بانک سوالات: بانکی از سوالات متعدد بسازید. شما با استفاده از بانک سوالات می‌توانید آزمون‌های آنلاین را با کمک نرم‌افزار طراحی کنید. برای این کار تنها باید از سیستم انتخاب اتفاقی استفاده کنید و آن را روی سیستمی قرار دهید که با توجه به سوالاتی که دارید، آزمون‌سازی کند.

سوالات را ضمیمه کنید: سوالات را برای تجزیه و تحلیل بانک سوالات ضمیمه کنید. با این کار، ضمیمه‌های مناسب را به هر سوال متصل کنید. از این قابلیت برای ساخت تحلیل‌های پیشرفته بانک سوالات‌تان استفاده کنید.

وضع قوانین: در آزمون آنلاین می‌توانید قوانین آزمون خود را طراحی کنید. در این میان، قوانین مردودی و قبولی را هم طراحی و تلاش هر کاربر را ذکر کنید. داوطلبان قادرند پیش از ارسال پاسخ، آن را مرور کنند تا از صحیح بودن پاسخ اطمینان حاصل کنند. حتی می‌توانید روی آزمون خود تایمر طراحی کنید و قسمتی داشته باشد که بعد از هر سوال، بازخوردی از آن به شما بدهد.

محدودیتی وجود ندارد: در سیستم آزمون آنلاین با استفاده ار نرم‌افزار آزمون‌ساز می‌توانید بی‌نهایت آزمون بسازید و با این واسطه بدون محدودیت یاد بگیرید.

یکی از تفاوت‌هایی که آزمون‌های آنلاین با آزمون‌های حضوری دارند، نبود مراقب و ناظر امتحان در جلسه برگزاری آزمون است. با وجود این، آزمون‌های آنلاین هم راه‌هایی برای آن پیدا کرده‌اند.

ناظران شخصی امتحانات

در برنامه‌های آنلاینی که دانشجویان در نزدیکی دانشگاه زندگی می‌کنند و قادرند به‌طور حضوری در مرکز حاضر شوند، امکان زمان‌بندی برای برگزاری جلسه امتحان راحت‌تر است و زمانی مشخص شده و به دانشجویان اطلاع‌رسانی می‌شود که در ساعت مشخص برای شرکت در آزمون آنلاین در محل خاصی از دانشگاه حضور یابند. اما این روند برای دانشجویانی که دور از محل تحصیل زندگی می‌کنند و از راه دور آموزش می‌بینند، به‌گونه‌ای دیگر است؛ به‌طوری که برنامه‌های مربوط به این دانشجویان، به‌گونه‌ای تنظیم می‌شوند که مقامات را در دانشگاه یا کتابخانه به‌عنوان ناظر تعیین می‌کنند.

کنترل‌ شده با نیروی انسانی

شیوه مراقبتی دیگری که برای شرکت‌کنندگان در آزمون‌های آنلاین وجود دارد، حضور ناظر یا مراقبی است که از طریق وب‌کم یا نرم‌افزاری خاص بتواند عملکرد داوطلب را موقع امتحان دادن، کنترل کند و زیرنظر داشته باشد. در این میان، شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند که گروهی از افراد را به‌عنوان مراقب به خدمت می‌گیرند تا هنگام برگزاری آزمون‌های آنلاین از دانشجویان مراقبت کنند تا قادر به تقلب کردن نباشند.

کنترل کامپیوتری

کنترل داوطلبانی که از راه دور در آزمون‌های آنلاین شرکت می‌کنند، در سال‌های اخیر متحول شده و به صورت کامپیوتری هم وجود دارد. این شیوه، جدیدترین شیوه کامپیوتری است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد. سرویس‌هایی وجود دارند که از مزایای آن می‌توان به ایجاد امکان ردیابی صاحب گوشی موبایل موقع نگاه کردن او به نمایشگر اشاره کرد. در چنین حالتی، نرم‌افزار، آنچه را روی نمایشگر اتفاق می‌افتد از طریق وب‌کم کنترل کرده و با میکروفون، رفتار‌هایی را که حاکی از تقلب است، مشخص می‌کند.

البته هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها ایده‌آل نیستند. کنترل آزمون‌هایی که به‌طور آنلاین برگزار می‌شوند، به‌طور قطع به وجود وب‌کم، میکروفون، اتصال اینترنت پرسرعت و کامپیوتری نیاز دارد که بتوان تمام این امکانات را روی آن مورد استفاده قرار داد. این سیستم‌ها آنقدر از نظر ایمنی بالا و قوی هستند که دانشجویان با حضور در خانه می‌توانند در آن شرکت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها