نظر یک راهنمای تور درمورد گردشگری مذهبی

گردشگران ایران همچنان گردشگران کلاسیک هستند

مهدیه جهانگیر، راهنمای تور درباره جذب گردشگر ورودی به منظور گردشگری مذهبی می‌گوید: «متاسفانه باید بگویم 90 درصد مسیرهای گردشگر ورودی که به کشور می‌آیند مسیر کلاسیک تهران، کاشان، اصفهان، یزد برخی مواقع کرمان و در نهایت شیراز هستند. ممکن است اگر گردشگری روزهای بیشتری در ایران باشد و در فصل پاییز قرار داشته باشیم به خوزستان نیز برود. در نهایت مقصدهای بعدی غرب کشور مانند شهرها تبریز و زنجان خواهد بود.» او به طور کلی گردشگری مذهبی را به سه دسته تقسیم کرده و می‌گوید: «یک دسته گردشگرهایی هستند که شیعه‌اند و برای زیارت می‌آیند. یک دسته گردشگران معنوی هستند و اعتقادی به دینی خاص ندارد، اما می‌خواهند شرایط معنوی و آن حال و هوای مذهبی را تجربه کنند. گردشگرانی هم کنجکاو هستند و دوست دارند مراسم مذاهب گوناگون از جمله اسلام را در کشورهای گوناگون تماشا کنند.»
کد خبر: ۱۲۰۸۵۵۶

حال معنوی که گردشگران مذهبی به دنبال آن هستند
نبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی به‌موقع، فقدان امکانات رفاهی مناسب، نبود توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و کمبود راهنمایان تور برای راهنمایی گردشگران مذهبی از جمله مهم‌ترین دلایلی است که مهدیه جهانگیر به آنها اشاره کرده و معتقد است باعث شده گردشگری مذهبی در ایران نتواند در جایگاه درست خود قرار گیرد. همچنین جهانگیر به این نکته اشاره می‌کند که متاسفانه تلاشی برای جذب گردشگر مذهبی در کشور صورت نمی‌گیرد، بلکه این خود گردشگر است که خواسته‌های متنوع داشته و ما تورگردانان در تلاش هستیم خواسته آنها را برآورده کنیم: «به عنوان مثال شخصا گردشگرانی داشتم که به قصد تماشای مراسم محرم به‌ویژه تاسوعا و عاشورا به ایران آمده بودند و من هم آنها را به بازار تهران بردم تا در این روزها بتوانند این مراسم را به شکل خاص خود ببینند.» این راهنمای تور همچنین از تجربه‌های دیگرش می‌گوید که به گردشگر خارجی حال معنوی دست داده و با دیدن و شنیدن برخی آداب مذهبی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند: «بارها شده در مسجد امام اصفهان زمانی که اذان گفته می‌شود و گردشگران خارجی صدای اذان را می‌شنوند بدون آن‌که معنی واژه‌ها را بدانند اشک ریخته‌اند. حتی شده در آرامگاه حافظ زمانی که ابیاتی از این شاعر بزرگ به فارسی خوانده می‌شود اصلا قبل از آن‌که معنای آن را بدانند تحت تاثیر قرار گرفته و اشک ریخته‌اند. همچنین در کلیسای وانک که کلیسای ارتدوکس است گردشگر خارجی داشتم که مسیحی کاتولیک بود؛ اما با دیدن این کلیسا و زیبایی‌هایش منقلب شد و شروع به دعا برای روح پدر و مادرش کرد. این همان حال معنوی است که به این دسته از گردشگر اشاره کردم. بسیاری از گردشگران خارجی که به اصفهان برده‌ام بسیار تحت تاثیر مسجد جامع اصفهان قرار گرفته‌اند و احساس می‌کنند بار معنویی قویی‌تری نسبت به مساجد امام و شیخ‌لطف‌ا... دارد.»

لذت تماشای مراسم‌ و مکان‌های مذهبی در ایران
جهانگیر به این موضوع اشاره می‌کند که برای گردشگران خارجی مراسم دهه محرم بسیار جالب است و ادامه می‌دهد: «بسیاری از گردشگران هستند که اصلا برای تماشای نخل‌گردانی یزد به ایران آمده‌اند. در صورتی که اصلا مسلمان نیستند. این موضوع بسیار مهم است که گردشگران غیرمسلمان دوست دارند مراسم‌ گوناگون مذاهب دیگر مانند اسلام را تماشا کنند.» او همچنین می‌گوید از کشورهای خارجی وارد ایران می‌شوند تا مراکز مذهبی و دینی را که با دین خودشان در ارتباط است تماشا کنند: «من گردشگران زیادی داشته‌ام که برای دیدن کلیساهای مختلف به ایران آمده‌اند. یک گردشگر مسیحی کره‌ای داشتم که برایش بسیار جذاب بود «قره کلیسا» یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان است و در ایران قرار گرفته. گردشگر یهودی داشته‌ام که برای زیارت آرامگاه «استر و مردخای» در همدان آمده بود که جزو مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است و یکی از مقدس‌ترین بناهای یهودی دنیا به شما می‌رود. این گردشگران بدون آن‌که تبلیغی برای آن از سوی ایران وجود داشته باشد برای تماشا و زیارت این مناطق می‌آیند.»
این راهنمای تور همچنین به گردشگران مذاهب دیگر از جمله صوفیانی اشاره می‌کند که آنها نیز ایران را برای دیدن مقاصد مذهبی‌اش انتخاب کرده‌اند: «آیین‌های بسیاری در کشور وجود دارد که گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. هستند زرتشتیانی که به زیارتگاه «چک‌چک» می‌روند و گردشگران غیرزرتشتی که مثلا دوست دارند مراسم جشن سده را از نزدیک ببینند. همچنین گردشگرانی بوده‌اند که علاقه‌مند هستند خانقاه‌های صوفیان ایرانی را ببینند و هدف گردشگری‌شان کلا دیدن مزار صوفیان و خانقاه‌ها در ایران از جمله خانقاه ابوسعید ابوالخیر در نیشابور و شاه نعمت‌ا... ولی در کرمان است.»

جذابیت بسیار ایران و جذب گردشگر با وجود تبلیغات منفی
به باور این فعال گردشگری، گردشگر مذهبی با ورودش به ایران ارزآوری می‌کند و ایران آنقدر جذابیت دارد که با وجود تبلیغات منفی علیه ایران، نبود تبلیغات از سوی ایران و... اما همچنان گردشگر خارجی وارد ایران می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد چقدر جاذبه‌های گردشگری ایران می‌تواند برای مردم جهان جذاب باشد: «اگر بتوان در این زمینه تمرکز کرد، می‌توان گردشگری را گسترش داد و آن را از حالت کلاسیک خارج کرد. برای همین می‌شود خلاقیت‌های زیادی به خرج داد. چون این حوزه آنقدر گسترده است که راحت می‌شود از آن درآمدزایی کرد چون بازار ایران در جهان بکر است.»
مهدیه جهانگیر توسعه تولیدات و فروش صنایع‌دستی را موضوعی می‌داند که می‌تواند از طریق گردشگری ازجمله گردشگری مذهبی رونق پیدا کند. اتفاقی که باز هم نتیجه‌اش ارزآوری و صادرات محصولات و هنر ایرانی است و به این نکته نیز تاکید دارد که ایران این قابلیت را دارد در ارتباط با تمام مذاهب کار کرده و گردشگر جذب کند: «این موضوع واقعا جذاب است. پتانسیل وجود دارد و فقط باید از آن استفاده شود. وقتی این رویدادها و مراسم بازدیدکننده داشته باشد و در کنار آن درآمدزایی هم به‌وجود بیاید قطعا چنین مراسم آیینی، سنتی و تاریخی حفظ خواهد شد. وقتی برای مراسمی تماشاگر وجود داشته باشد قطعا مراسم‌های قدیمی از بین نخواهد رفت. مثلا اگر نخل‌گردانی بازدیدکننده نداشت، شاید از بین می‌رفت. از این دست مراسم سنتی، آیینی و مذهبی زیاد است که جذب گردشگر مذهبی، خود راهی است برای حفظ آن و این‌که به دست فراموشی سپرده نشود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها