یک کارشناس مسائل سیاسی در مورد ادعای رئیس‌‌‌جمهور در خصوص اینکه اگر برجام نبود اتفاقات بدی برای کشور می‌افتاد، خاطرنشان کرد: این مسئله است که حتی مردم عادی کوچه و بازار هم می‌توانند به آن پاسخ دهند؛ در شرایطی که ما تحریم‌های بیشتری را نسبت به قبل از برجام تحمل می‌کنیم، برجام چه تفاوتی با وضعیت قبل از آن دارد و یا اصلاً اگر به سال 91 یا 90 برگردیم آیا ما با تهدیدهای نظامی کمتری مواجه هستیم؟
کد خبر: ۱۲۰۸۳۷۲
اکنون حتی مردم کوچه و بازار به ادعای برجامی روحانی پاسخ می‌دهند/ دولت احمدی‌نژاد هم اختیارات مذاکراتی روحانی را نداشت

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص موضوع مذاکرات هسته‌ای با اشاره به اینکه رهبری به دولت آقای احمدی‌نژاد اجازه مذاکرات در خصوص مسائل هسته‌ای در حد دولت آقای روحانی را نداده بودند خاطرنشان کرد: این اختیاری که دولت آقای روحانی توانستند بگیرند که بروند با 1+5 و آمریکا مذاکره کنند و این مذاکرات منجر به یک توافق شود برای دولت قبل وجود نداشت.

ایمانی تأکید کرد: باوجوداینکه گفته می‌شد دولت آقای احمدی‌نژاد یک ارتباطات غیرعلنی با آمریکا در بعضی از مقاطع داشت ولی آن زمان اجازه مذاکرات هسته‌ای با آن‌ها داده نشده بود بااین‌حال در ابتدای دولت آقای روحانی این مذاکرات شروع شد، شاید بعضی‌ها نمی‌خواهند به این مسئله توجه کنند که دولتی که مشهور بود موردنظر رهبری است مجوز یک چنین مذاکراتی به این مهمی را نداشت.

وی بابیان اینکه رهبری بارها در طول مذاکرات علناً اعلام کردند که تصحیح روش‌های را مدنظر دارند و به تیم مذاکره‌کننده گفته‌اند که باید آن‌ها را انجام دهند اظهار کرد: البته به اخبار محرمانه کاری نداریم ولی رهبری در آن زمان می‌فرمودند که در جلسات خصوصی توضیح بیشتری به مسئولان مربوطه داده‌ام و ایشان در برخی از بخش‌ها تصحیح مسیر می‌کردند که این برکسی پوشیده نیست بااین‌حال بعضاً رهبری بعد از انجام مذاکرات هم اعلام کردند برخی یا بخشی از این موارد انجام شد و بخشی دیگر هم انجام نشد تا توافق امضاء شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت‌وگو تشخیص مسائلی که در آن خطوط قرمز رعایت نشد و مسائل حیاتی برای انقلاب است را به صلاحدید رهبری دانست و اظهار کرد: اگر مواردی را اساساً رهبری از خطوط قرمز تشخیص می‌دادند قاعدتاً اجازه ادامه مذاکرات را نمی‌دادند که در برخی از موارد هم اجازه ادامه مذاکرات را ندادند و تیم مذاکره‌کننده هم این مسئله را اجرا کردند بااین‌حال در سرجمع مذاکرات انحرافات از خط‌مشی تعیین‌شده و امضای قرارداد برجام مورد مخالفت رهبری قرار نگرفت.

وی اظهارنظر اخیر رهبری در مورد برجام را در خصوص مرحله اجرای برجام دانست دو موضوع امضا و اجرای برجام را باید از هم تفکیک کنیم خاطرنشان کرد: قرار بر این بود که در اجرای برجام دو طرف به شکل متداول تعهدات خود را انجام دهند و اگر در متن قرارداد چنین چیزی به‌صراحت نبود قاعدتاً منطق و حفظ منافع ملی هم اقتضا می‌کرد که دولت به تدریجی که طرف مقابل برجام را اجرا می‌کند آن‌ها را اجرا کند.

ایمانی بابیان اینکه ما دفعتاً واحده تمام تعهدات خود را اجرا کردیم خاطرنشان کرد: در عوض طرف مقابل در زمان بسیار کوتاهی از اجرای تعهدات خود سرباز زد یعنی شروع به انجام بخش خیلی کمی از تعهدات برجامی خود کرد و حتی قبل از بر سرکار آمدن ترامپ، انجام دادن آن را به‌سرعت منتفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم برجام را در بهترین شکل ممکن برای جمهوری اسلامی ایران امضا کردیم که با توجه به همه مضیقه‌های که وجود داشت این مسئله ادعای دوستان مذاکره‌کننده است، اما صاحب‌نظران قطعاً بر روی یک مسئله اشکال جدی دارند و آن‌هم اجرای برجام است و اگر امضای برجام هم خوب باشد در اجرای آن بسیار جای تأمل است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ما در ظرف یک یا دو هفته تمامی تعهدات خود را به‌سرعت در خصوص نطنز، اراک، فردو و غیره انجام دادیم و منتظر بودیم که طرف مقابل به تعهدات خود عمل ‌کند که نکرد، حالا هم اگر بخواهیم در مورد اجراهای که کردیم به عقب بازگردیم متهم به نقض برجام خواهیم شد، تا الآن مجبور شده‌ایم برجام را اجرا کنیم و حتی الآن که ضرب‌الاجل گذاشته‌ایم بازهم در حال انجام برجام هستیم.

وی بابیان اینکه علی‌القاعده ما باید تمام تعهدات برجامی خود را به نقطه صفر برگردانیم تأکید کرد: غرب الآن در نقطه صفر و حتی کمتر از صفر برجام است چون تمام تحریم‌های که قبلاً گذاشته‌شده بود را مجدداً برگرداند و اروپا هم دارد آن‌ها را اجرا می‌کند.

ایمانی در موردادعای رئیس‌‌‌جمهور در خصوص اینکه اگر برجام نبود اتفاقات بدی برای کشور می‌افتاد خاطرنشان کرد: این مسئله است که حتی مردم عادی کوچه و بازار هم می‌توانند به آن پاسخ دهند؛ در شرایطی که ما تحریم‌های بیشتری را نسبت به قبل از برجام تحمل می‌کنیم، برجام چه تفاوتی با وضعیت قبل از آن دارد و یا اصلاً اگر به سال 91 یا 90 برگردیم آیا ما با تهدیدهای نظامی کمتری مواجه هستیم؟

وی با تأکید بر اینکه من جز کسانی نیستم که اساساً مذاکرات را اشتباه می‌دانند خاطرنشان کرد: بااین‌حال در برابر این ادعا که اگر برجام را اجرای نمی‌کردیم چنین و چنان می‌شد الآن می‌بینیم که در بسیاری از موارد اساسی مانند تهدید به جنگ و حمله نظامی و همچنین تحریم‌های اقتصادی اگر وضعیت ما نسبت به قبل از برجام بدتر نباشد بهتر نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی بابیان اینکه ما الآن در شرایطی هستیم که برجام وجود ندارد ادامه داد: در شرایطی که برجام دو طرف دارد، طرف مقابل به قول آقای ظریف شاید یک درصد برجام را اجرا می‌کند.

وی در خصوص دستاورد مهم برجام اظهار کرد: هرچند برجام اجماعی که غربی‌ها علیه ایران ساخته بودند که به دنبال سلاح هسته‌ای است را از بین برد ولی در عرصه‌های دیگر یعنی بحث اقتصادی و تهدیدهای نظامی برای ما دستاوردی نداشت.

ایمانی با تأکید بر اینکه ما الآن به مرحله پسا برجام رسیده‌ایم اظهار کرد: دیگر برجامی اجرا نمی‌شود که بگوییم رهبری در خصوص آن دخالتی انجام دهند یا خیر بلکه در عوض الآن در مرحله مقابله با ایالات‌متحده آمریکا و همین‌طور کوتاهی‌های اروپا هستیم که رهبری مرتباً خط‌مشی‌ها را در این خصوص گفته‌اند و الآن می‌گویند و کاری هم به‌غیراز این خط‌مشی‌های که رهبری تعیین و شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده‌اند انجام نمی‌شود.

وی در پایان بهترین خط در خصوص برجام را همان روشی که اکنون اجرا می‌شود دانست و اظهار کرد: شاید در برگرداندن تعهدات خود تأخیر هم داشتیم و شاید شورای عالی امنیت ملی باید سریع‌تر از سه هفته قبل تصمیمات اخیر را می‌گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها