دستچین

آنچه حکما درباره گوجه‌سبز می‌گویند

این روزها که هوا بهاری و بارانی است، پیاده‌روی در کوچه باغ‌های سرسبز و نمناک و پرنشاط مناطق کوهستانی اطراف شهر حسابی روح و روان آدم را صیقل داده و درختانی به گل نشسته که گاهی نوبرانه‌هایی ریز و درشت به ارمغان آورده‌اند و چشم را نوازش می‌دهند. گوجه‌های وحشی ریز و ترش یکی از این نوبرانه‌هاست که در انبوهی از برگ‌های تازه متولد شده درختان مشاهده می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۴۰۵۸

بر کسی پوشیده نیست که گوجه‌سبز میوه کال آلوست که می‌تواند از انواع آلو زرد، آلو جنگلی، آلو سیاه، آلو بخارا یا آلو برغانی باشد و انواع ریز آن مربوط به آلوچه‌های کال وحشی است که از نظر میزان مواد مغذی با هم برابری می‌کنند.
از دیدگاه طب سنتی گوجه از چغاله‌بادام ترش‌تر است و طبع سردتری دارد. مصرف روزانه چند گوجه‌سبز برای افراد دچار عطش زیاد و خارش و سوزش پوست در صورتی که معده سرد و حساس نداشته باشند، مناسب است. همچنین جویدن این میوه برای رفع تلخی دهان و تهوع و سردرد مفید است. به گفته یکی از متخصصان مجرب طب سنتی گوجه‌سبز ترش و گس برای تعدیل میل جنسی و تاخیر انزال زودرس در جوانان گرم مزاج مفید است که البته یک تجویز کامل و همگانی نیست.
این میوه به دلیل پتاسیم بالایی که دارد از طریق پرادراری نه‌تنها سدیم را دفع و از التهاب بافت‌ها و فشار خون بالا می‌کاهد، بلکه به کارکرد بهتر کلیه‌ها و پاکیزگی مجاری ادرار منجر می‌شود. هرچه گوجه ترش‌تر باشد ویتامین C بالاتری دارد.
چه کسانی گوجه نخورند!
این میوه برای افرادی که اسید معده شان زیاد ترشح می‌شود یا زخم معده و اثنی عشر دارند مناسب نیست و کسانی که معده حساسی دارند با مصرف گوجه‌سبز دچار سوءهاضمه و نفخ می‌شوند و برای افرادی که مدفوع خشک و دفع سخت دارند زیان‌آور است. چون حالت اسیدی دارد بهتر است با مقدار اندکی نمک مصرف شود و نباید بلافاصله مسواک‌زده شود، چون سبب آسیب و حساسیت دندان‌ها می‌شود.

فاخره بهبهانی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها