در حالی که محاسبه خسارات سنگین سیل خانمان برانداز کشور از مدت‎ها پیش آغاز شده در رابطه با بخش کشاورزی اعداد جدیدی در رابطه با خسارات سیل به دست آمده است. ارزیابی‎ها نشان می‎دهد استان خوزستان متحمل بیشترین میزان خسارات در بخش کشاورزی شده است. برای جبران خسارت به بخش‏های مختلف کشاورزی تمهیداتی اندیشیده شده است از جمله اعطای وام بلاعوض.
کد خبر: ۱۲۰۲۰۰۷
13 هزار و 300 میلیارد تومان خسارت سیل به بخش کشاورزی کشور / سهم استان خوزستان؛ 45 درصد

به گزارش جام‎جم آنلاین ، با وجود خسارات سنگین به بخش‎های مختلف کشاورزی برخی از پیش‎بینی‎ها حاکی از این است که در زمینه دو محصول گندم و برنج کشور با کمبود روبرو نخواهد بود، این ادعایی است که برخی از کارشناسان، مسئولان و نمایندگان مجلس دارند.

«سیدراضی نوری» نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شوش در استان خوزستان در اینباره به جام‎جم آنلاین گفت: طبق آنچه که وزارت جهاد کشاورزی به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ارائه داده خسارت کلی سیل به بخش کشاورزی در حدود 13 هزار و 300 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

نوری عنوان کرد: از این میزان خسارت حدود 45 درصد فقط به استان خوزستان مربوط است. این 45 درصد خسارتِ استان خوزستان موارد متعددی همانند کشاورزی ، دامداری، محصولات سیفی و ... را در بر می‎گیرد.

این نماینده مجلس افزود: اگر تصمیم و اراده مشخصی وجود داشته باشد این خسارت عظیم جبران خواهد شد. ما فقط با مسئله خسارت به گندم، محصول سیفی یا برنج روبرو نیستیم؛ حجم خسارات مربوط به کشاورزی بسیار زیاد است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از کانال‎های آبرسانی تخریب شده و کیفیت خاک‎های مخصوص کشاورزی نیز به شدت پایین آمده و به عبارتی با معضل فرسایش خاک روبرو شده‎ایم.

نوری تاکید کرد: معضل دیگر این است که در حجم قابل توجهی ذخایر ژنتیکی دام یا آسیب دیده و یا از بین رفته است. این خسارات مواردی هستند که گاهی جبران برخی از آنها سال ها طول می‎کشد. اما دولت برای جبران خسارات تمهیداتی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان داشت: برای هر هکتار زمین کشاورزی جهت دیم و گندم دو میلیون تومان وام بلاعوض تخصیص یافته و برای هر هکتار زمین کشاورزی نیازمند به آبیاری نیز پنج میلیون تومان وام بلاعوض برای کشاورزان وجود دارد.

نماینده مجلس یادآور شد: اختصاص دادن این وام‎ها به کشاورزان کار بسیار بزرگ و قابل تقدیری است. کشاورز وقتی احساس می‎کند که دولت در کنار اوست و این دولت را حامی خود می‎بیند اطمینان بیشتری نسبت به کار خود پیدا می‎کند و فعالیت‎های خود را دو چندان خواهد کرد. او با این شرایط همت بیشتری برای مسئله تولید دارد.

وی با تاکید بر اینکه "با وجود خسارت شدید سیل به برنج و گندم امسال کمبودی در زمینه این دو محصول نخواهیم داشت" افزود: به دلیل بارش‏های مکرر و نرمی که تا بهمن ماه 97 در نقاط مختلف کشور داشتیم خوشه‏های گندم بسیار پربار بودند. طبق گفته مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان مقدار آسیبی که سیل اخیر به محصول گندم استان خوزستان زد به میزان 750 هزار تن بود.

سیدراضی نوری در پایان گفت: اگر سیلاب پیش نمی‎آمد با محصول بسیار فراوانی در زمینه گندم روبرو بودیم و تناژ بالایی برداشت می‎کردیم. با توجه به اینکه محصول امسال زیاد بود و بخشی از این محصول آسیب ندیده است ما می‎توانیم مسئله کمبود را از بین ببریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها