سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، خرید و فروش پایان نامه زخم کهنهای است که بر پیشانی آموزش عالی کشور افتاده است و مشاهدات نشان میدهد حالا حالاها عزمی جدی برای جمع شدن این بازار پر سود وجود ندارد.
در حال حاضر که دیگر فضای تبلیغات دفاتر پایاننامه نویسی دیگر محدود به کوچه و خیابان نیست احتمالاً شرایط برای مقابله با این کپیکاری علمی دشوارتر شده است.
کمتر کسی است که از دست تبلیغات پیامکی شاکی نباشد. پیامکهای انبوهی که هر روز با مضمون کاشت مو و ابرو، تخفیف پروازهای خارجی و داخلی، تخفیف لیزر و همایش رایگان تضمینی راز بازار بورس و طلا به دست شهروندان میرسد صدای اغلب مردم را به خاطر حجم انبوه و نبود نظارت بر فعالیتهای آنان درآورده.
حالا دیگر موضوع لیزر و کاشت مو نیست؛ موضوع فروش علم با پیامک است. اخیراً پیامکهای با موضوع فروش پایاننامه و رساله به دست شهروندان رسیده است.
با شمارهای که در یکی از این پیامکها درج شده تماس میگیرم و میگویم: «پایان نامه روانشناسی بالینی میخواهم.» در جواب سوال: «موضوع داری؟» میگویم: «نه، میخواهم صفر تا صد کار با شما باشد.» خانم منشی بارها تاکید میکند که کارشان تضمینی است و موقع ارائه به استاد مشکلی پیش نمیآید. میگوید ما یک نرمافزاری داریم که جمله به جمله پایاننامه را میشود چک کرد تا مطمئن شوی کپی نیست. میپرسم مدرک کسی که پایاننامه را مینویسد چیست؟ پاسخ میدهد: «دکتری همان رشتهای که شما میخواهید.»
بعد از اطمینان خاطر دادن به من درباره این که این دفتر کار را تضمینی تحویل میدهد، قیمت را میگوید: چهار میلیون و دویستهزار تومان ناقابل! چیزی حدود دو برابر قیمتی که چند هفته پیش از دفترهای پایاننامه نویسی خیابان انقلاب شنیده بودم. دلیل این قیمت بالا و تفاوت عجیبش با سایر دفترها را میپرسم و میگوید: «چون کار ما تضمینی است. حتماً جاهایی که قیمتشان ارزانتر است با ضمانت پایاننامه نمیفروشند.»در پایان این گفتوگو از خانم منشی میخواهم بگوید محدوده دفترشان کجاست و او جواب میدهد: میرداماد.
با یکی دیگر از شمارههایی که پیامکی تبلیغ فروش پایاننامه کرده تماس میگیرم و میپرسم شما پایاننامه میفروشید؟ میگوید ما پایاننامه نمیفروشیم، ما شما را همراهی میکنیم تا پایاننامه بنویسید! رشته و گرایش و مقطع تحصیلی را میپرسد و میگوید شماره موبایل بدهید. به خاطر تجربههای قبلی و تماسهای بیشماری که در پی دادن شماره همراه میآید، نمیخواهم شماره همراه بدهم درنتیجه این پاسخ را میشنوم: من اطلاعاتی ندارم الان. باید شماره بدهید تا با شما از واحد پژوهش تماس بگیرند.
داستان تبلیغات پیامکی داستانی است که با وجود اشارههای متعدد وزیر ارتباطات همچنان ارسال این پیامکها ادامه دارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دی ماه سال ۹۷ گفته بود: علت رواج پیامکهای مزاحم، عدم وجود راهکار مؤثر، ارزان و در دسترس برای تبلیغ مشاغل است. سخنی که درباره فروش پایاننامه صادق نیست چرا که اساساً این فعالیت غیرقانونی است و بنا بر مصوبه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس مجازات درجه سه و پلمب مؤسسه مربوطه را در پی خواهد داشت. باید دید چگونه یک مؤسسه با آدرس و شماره تلفنهای ثابت و مشخص به شمارههای تلفنهای همراه مردم دسترسی دارد و از طرف دیگر هم با وجود عیان بودن این فعالیتها برخوردی با آنها نمیشود. بحث فقط به فروش پایاننامه هم محدود نمیشود؛ فروش رساله دکتری و گرفتن مدارک تحصیلی از آن چه به گفتهی تبلیغات راههای سریع عنوان میشود از دیگر مصادیق خرید و فروش علم از راه پیامکهای تبلیغی است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛