چهره هنر انقلاب در سال ۱۳۹۸ معرفی شد و چهره هنر انقلاب در سال ۱۳۹۹ تا چند روز دیگر معرفی می‌شود

۲ سال ۲ چهره

تندیس چهره هنر انقلاب در سال 97 به ابراهیم حاتمی‌کیا تعلق گرفت

آقای هنر انقلاب

آیین اختتامیه پنجمین هفته هنر انقلاب با معرفی چهره هنر انقلاب و رویداد شاخص این حوزه، شب گذشته در تالار سوره حوزه هنری برگزار و ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان چهره سال هنر انقلاب در سال 97 معرفی شد. به گزارش جام‌جم، رضا امیرخانی، هدایت‌ا... بهبودی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان 5 نامزد نهایی دریافت این نشان بودند.
کد خبر: ۱۲۰۱۳۵۰

وزیر ارشاد: هنر انقلاب با هنر استعلایی پیوند دارد
سید عباس صالحی، وزیر ارشاد که از جمله حاضران در این مراسم بود در سخنانی گفت: جامعه متدین با انقلاب حس کرد می تواند در فضای هنر فعالیت کند. هنر امروز اتفاقات بزرگی را رقم می زند و حضور وسیع جامعه دینی و سنتی را شاهد هستیم.
همچنین در زمینه مناسبات هنر و انقلاب در 40 سالگی انقلاب باید به این اشاره کنیم که هنر همواره با خیال تعریف می شود و می تواند با دانایی و فرزانگی پیوند یابد. هنر وقتی به حکمت و دانایی وصل می شود، فرصت هنری استعلایی را پدید می آورد و انقلاب اسلامی به اعتبار وصل شدن به منابع وسیع حکمت فرصت های متنوعی را برای رسیدن به هنر استعلایی ایجاد می کند.
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به دلیل اتصال به منابع حکمت فرصت‌هایی را برای هنر استعلایی در شاخه های مختلف هنر فراهم کرد. می توان بر این نکات باز هم افزود اما انقلاب اسلامی فرصتی ایجاد کرد که هنر مقاومت هم در شاخه‌های مختلف هنری و هم در طرح لایه های مقاومت شایسته پیش برود. ملتی که در برابر تحریم های سخت ایستادگی کرده توانسته در این 40 سال هنر انقلاب را در قالب‌های مختلف و لایه های پرداخت به هنر مقاومت غنی و غنی‌تر سازد. اگرچه هنر مقاومت با تهاجم نیز مواجه بوده، اما این دوره 40 ساله خاص است. از این نظر که شاخه های هنری از شعر تا سینما، از نقاشی تا هنرهای نمایشی را بارور و پرثمرتر کرده است. در ادامه وزیر ارشاد، حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مومنی شریف، مرتضی سرهنگی و سید مسعود شجاعی طباطبایی رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برای اهدای تندیس چهره هنر انقلاب روی سن رفتند و آن را به ابراهیم حاتمی کیا اهدا کردند.
چهره هنر انقلاب در سال 97: تازه نفس‌های سینما نباید از راه بمانند
ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از دریافت جایزه اش گفت: من به این لحظه بسیار افتخار می کنم.
38 سال است فیلم می سازم و این زمانی نزدیک به عمر انقلاب است. تا یادم می آید همیشه فراز وفرودهای زیادی برای فیلم ساختن داشته ام. گاهی احساس می کنم زیاد حرف می زنم. اما باید بگویم این راهی هموار برایمان نبوده است. ما راه را ساختیم و آنچه را در ابتدای انقلاب نسبت به هنر متعهد، چه گفتن و چگونه گفتن مطرح بود مشخص کردیم.
وی افزود: گاهی به ما پروپاگاند گفته می‌شود. اگرچه در اوایل انقلاب آقامرتضی آوینی بود و از او انرژی می‌گرفتیم اما مسیر هموار نبود. برای ساخت بیشتر فیلم هایم باید می‌جنگیدم. از وقتی جلوی فیلم مهاجر را می‌خواستند بگیرند برای اینکه فرمانده قصه نباید به نیروی خود سیلی بزند تا بعد از آن. انواع نیش ها را در این 40 سال شنیدیم. این مقدمه را گفتم تا بگویم تازه‌نفس‌هایی که وارد فضای فیلمسازی می شوند تنها با چند انگ شنیدن، از اینکه نمی‌خواهند در این حوزه بمانند، می گویند.
کسی که در اتوبان همت وارد می شود ساده نباید از مسیر بگذرد. باید تحمل کند.
ما در این راه متلک‌ها شنیدیم، گریه‌ها کردیم، زخم ها خوردیم. در حوزه هنری بارها گریه کردم از سنگینی نگاه‌های حوزه روشن‌فکری و بهتر بگویم شبه‌روشن‌فکری. کسانی بودند که به ما صبوری آموختند و انتظار دارم که جوانان نیز از راه نمانند.
کارگردان «به وقت شام» ادامه داد: وقتی با نام شهید پا به عرصه سینما می گذاری، تعهدی داری که نباید به راحتی از آن دست بکشی. 40 سالگی انقلاب به تعبیر مقام معظم رهبری آغاز یک مسیر است. خوشحالم از دست عزیزی مثل آقای سرهنگی و دیگر همسنگرانم این جایزه را می‌گیرم. دعا کنیم از مسیر نیفتیم و همچنان پیش برویم.

محمدصادق علیزاده

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها