در حالی افزایش قیمت خرما به‌اندازه‌ای بوده که حتی مسئولین هم این افزایش را منطقی می‌دانند رئیس انجمن ملی خرما در این زمینه می‎گوید بازار خرما تحت تأثیر شایعات قرار دارد و نباید به این شایعات دامن زد. وی می‎گوید تا دو ماه آینده بازار به حالت عادی برمی‌گردد و البته به میزان خسارات واردشده به محصولات خرمای خوزستان درنتیجه سیل نیز اشاره می‌کند.
کد خبر: ۱۲۰۰۷۳۱
برخی ناآگاهانه به شایعات بازار خرما دامن می‌زنند / قیمت خرما در شرایط کنونی معقول است! / دیگر به بازار دنیا خرما نمی‌دهیم

محسن رشیدی رئیس انجمن ملی خرما در گفت‎وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: در خلال سیل شایعاتی را در رابطه باقیمت خرما می‎شنیدیم و امروز نیز در برخی از سایت‎ها اخباری عجیب در رابطه باقیمت این محصول خواندم ازجمله اینکه نوعی خرما در تهران باقیمت 70 هزارتومانی عرضه می‌شود که البته این خبری بسیار عجیب است و باید بررسی کرد که این مورد کجا رؤیت شده است. به نظر من این خبر درست نیست.

رشیدی گفت: این دست از اخبار درست نیست و برخی ناآگاهانه به بازار شایعات دامن می‌زنند.

این مقام مسئول افزود: افزایش قیمت 25 الی 30 درصد خرما افزایشی معقول بود که ما آن را در مدت اخیر تجربه کرده‌ایم. در بحث صادرات نیز با توجه به افزایش قیمت ارز ما افزایش صادرات را هم تجربه کردیم. البته این بدان معنا نیست که صادرات ما به حدی برسد که برای جلوگیری از آن به فکر قطع آن باشیم.

رئیس انجمن ملی خرما بیان داشت: در این رابطه با مسئولان مربوطه صحبت کردیم و آنها هم در رابطه با میزان صادرات کنونی خرما راضی شده‌اند. قطع صادرات خرما ضرر جبران‌ناپذیری را متوجه صادرات ایران می‌کند و به‌خصوص بازار خرما را تحت تأثیر خود قرار دهد.

فرخی در ادامه گفت: خرما به‌اندازه کافی در کشور موجود است و ما در دو ماه آینده محصولات جدیدی را در کشور و از زمین‌های زراعی دریافت خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: تمامی صادراتی که باید انجام می‌شد به اتمام رسیده است و دیگر ازاین‌پس صادراتی را تا سال زراعی آینده به‌صورت عمده نخواهیم داشت. اکنون به‌اندازه مصرف داخلی خرما موجود است. این افزایش 30 درصدی هم که در رابطه باقیمت وجود دارد به نظر من معقول است. این افزایش هم به دلیل بحث افزایش قیمت ارز بوده و هم به دلیل میزان صادرات.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان دیگر صادراتی وجود نخواهد داشت گفت: بیش از 60 درصد صادرات خرمای ایران به کشورهای مسلمان اختصاص دارد. اکنون صادراتی دیگر انجام نمی‌شود و اگر هم وجود داشته باشد در حد جزئی به کشورهای همسایه است.

فرخی بابیان اینکه برخی از مسئولان در رابطه باقیمت خرما باید صبوری به خرج بدهند یادآور شد: این مسئله گرانی حل خواهد شد. از سویی سال زراعی جدید نزدیک است و باید بگویم سال پربرکت و پرمحصولی خواهیم داشت. تا دو ماه آینده نیز همه‌چیز به حالت عادی برمی‌گردد.

این مقام مسئول اذعان داشت: همه شایعات پیرامون بازار خرما غیرواقعی است و ما به‌اندازه کافی ذخیره در انبارها داریم. شش استان خرماخیز در کشور وجود دارد که همگی سالی پربرکت در پیش رو خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه سیل خسارات جزئی به محصولات خرمایی خوزستان وارد کرده، در پایان گفت: تولید سالیانه کشور حدود یک‌میلیون و 200 هزار تن است. بین 10 تا 20 درصد نیز افت محصول طبیعی است. سالیانه بین 20 الی 25 درصد صادرات انجام می‌شود که این رقم برای امسال 30 درصد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها