مصاحبه جام جم آنلاین با نرگس آبیار، به بهانه اکران «شبی که ماه کامل شد» ؛

نمایش طایفه با اصل و نسب در «سیستانِ امن»

نگاه زنانه نرگس آبیار در همه فیلم‌های او پررنگ است و او بدون این‌که به سمت تعاریف غلط و دم دستی از فمینیسم و طرفداری از حقوق زنان برود، به‌طور انسانی و ملموس و باورپذیر و تاثیرگذار سراغ روایت قصه زنان این سرزمین رفته است.
کد خبر: ۱۱۹۷۹۸۷

این نگاه از همان فیلم نخستش ـ اشیا از آنچه در آینه می‌بینید، به شما نزدیک‌ترند ـ وجود داشت و نگاه همدلی برانگیز با شخصیت لیلا سرآغازی بر این روند بود. در شیار 143 هم ما با مادر رنجوری طرف هستیم که سال‌ها چشم انتظار بازگشت فرزندش از جبهه می‌ماند. متن تاثیرگذار آبیار با بازی درست مریلا زارعی، احساس تماشاگران بسیاری را درگیر می‌کند.
در نفس هم این نگاه زنانه، در همراهی با یک دختربچه و دنیای معصومانه‌اش خود را نشان می‌دهد. این‌که چطور بی‌رحمی دنیای بزرگ‌ترها و اثرات منفی جنگ، اجازه تبدیل شدن دختر به یک زن را نمی‌دهد. شبی که ماه کامل شد با این‌که فیلمی خشن و مردانه به نظر می‌رسد، اما توجه و تمرکز اصلی روی شخصیت فائزه، با بازی الناز شاکردوست است؛ زنی که عاشقانه وارد یک زندگی مشترک می‌شود، اما همه عشق و دلدادگی‌اش در مواجهه با جهانی سیاه و بی‌رحم، رنگ می‌بازد. نگاه زنانه در شبی که ماه کامل شد، صرفا محدود به شخصیت اصلی فیلم با بازی فائزه نیست و دو زن مهم دیگر نیز در قصه آبیار وجود دارند؛ اولی مادر فائزه با بازی شبنم مقدمی که دلواپسی و نگرانی‌اش، بدجور تعبیر می‌شود و به حقیقتی فاجعه‌بار می‌انجامد و دیگری هم غمناز با بازی فرشته صدرعرفایی که مادرانگی آن سوی قصه را به عهده دارد؛ یک مادر تسلیم که کاری از دستش برنمی آید جز غمخواری و دلسوزی .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها