با وجود وعده ابراهیم داروغه‌زاده، هنوز فهرست سرمایه‌گذاران فیلم‌های جشنواره فجر منتشر نشده است

آقای دبیر! قولتان را فراموش کردید

گرچه سازمان سینمایی همچنان با انتشار آماری، در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گام برمی‌دارد، اما تاکنون این شفاف‌سازی، بیشتر به مباحث فرعی‌تر و کم‌اهمیت‌تر از نظر اهل سینما می‌پردازد و سازمان سینمایی چندان به موضوعات مهم‌تر و جدی‌تر ورود نمی‌کند. فی‌المثل فهرست خبرنگاران متقاضی دریافت کارت سینمای رسانه، با جدیت تمام در بوق و کرنا و به اصطلاح شفاف‌سازی می‌شود، اما خوب می‌دانیم و می‌دانید این شفافیت، بسیار تخصصی است و رسانه‌ای کردن آن چندان به کار مردم نمی‌آید. ولی وقتی از دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شفاف‌سازی فهرست فیلم‌ها و فیلمسازان متقاضی شرکت در جشنواره می‌پرسیم، پاسخ می‌شنویم که این کار در هیچ جای جهان مسبوق به سابقه نیست (انگار انتشار فهرست متقاضیان سینمای رسانه امری طبیعی و طبق قاعده است) و این‌که ترجیح ما (داروغه‌زاده) این است که اسامی فیلم‌های متقاضی از طریق جشنواره منتشر نشود، این اختیار برای صاحبان فیلم است. دبیر جشنواره معتقد بود که ممکن است فیلمی که انتخاب نشده از بعد تبلیغات و اکران آسیب ببیند. جشنواره برای بهتر دیده شدن فیلم‌هاست و هر چیزی که بخواهد این را مخدوش کند در تضاد با سیاست‌های ماست.
کد خبر: ۱۱۹۵۲۸۰

دبیر جشنواره فیلم فجر باید بهتر بداند که شفاف‌سازی در این زمینه، خیلی جنبه مهم‌تر و عمومی‌تری دارد و مردم علاقه‌مند به سینما بسیار دوست دارند، بدانند چه فیلم‌ها و فیلمسازانی مشتاق به شرکت در مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران و شرکت در ضیافت سینمایی دهه فجر انقلاب اسلامی بودند. اگر از این جنبه مشارکتی انقلابی و سینمایی به ماجرا نگاه کنیم، شاید بتوان انتشار چنین فهرستی را نه تنها بلامانع و به تعبیر داروغه‌زاده، مضر برای تبلیغات و اکران دانست بلکه آن را نشانه اشتیاقی جدی برای حضور در جشنواره‌ای مردمی و انقلابی فرض کرد؛ ضمن این‌که این شفاف‌سازی و انتشار فیلم‌ها و فیلمسازان متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر، برآیندی از عملکرد هیات انتخاب جشنواره را پیش روی مردم قرار می‌دهد و آنها می‌توانند با توجه به فیلم‌های راه یافته به این رویداد و بعدها تماشای آثار پذیرفته نشده، قضاوت و تحلیلی نسبی داشته باشند.
فارغ از شفاف‌سازی‌هایی از این جنس که امیدواریم سازمان سینمایی درباره آنها مصر و جدی باشد، شما را به یک شفاف‌سازی مهم و قابل‌انتظار دیگر ارجاع می‌دهیم. اگر خاطر مبارکتان باشد، آقای داروغه‌زاده چه در نشست رسانه‌ای سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر و چه در برنامه تلویزیونی سینماگرام، وعده داد که فهرست اسامی سرمایه‌گذاران و میزان سرمایه‌های فیلم‌هایی که امسال در جشنواره هستند را بعد از پایان این رویداد منتشر خواهد کرد. اما مثل این‌که خستگی ناشی از جشنواره و مشغله‌های دیگر، باعث شده دبیر محترم جشنواره فیلم فجر، تحقق این وعده مهم را به دست فراموشی بسپارد. بنابراین انتظار می‌رود آقای داروغه‌زاده، در اسرع وقت و تا خیلی از سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر فاصله نگرفته‌ایم، این مطالبه را جدی بگیرند و فهرست کامل سرمایه‌گذاران آثار شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر را منتشر کنند.
این شفاف‌سازی از آن رو اهمیت دارد که در ماه‌ها و روزهای اخیر، بحث ورود پول‌ها و سرمایه شبهه‌برانگیز به سینمای ایران شدت گرفته و به‌ویژه از سوی دادستانی کل کشور با جدیت و قاطعیت بیشتری پیگیری می‌شود. هم خود اهالی سینما و هم مردم، دوست دارند از سلامت منابع مالی و سرمایه‌گذاری در سینما اطمینان حاصل کنند. لذا از دبیر جشنواره فیلم فجر و از سازمان سینمایی انتظار می‌رود با شفاف‌سازی سریع‌تر در این زمینه، پاسخگوی این دغدغه باشند.
عجالتا تا تحقق وعده ابراهیم داروغه‌زاده برای انتشار فهرست سرمایه‌گذاران فیلم‌های فیلم فجر، سبقه سرمایه‌گذاران و اشاره به سلامت منابع مالی آنها، باتوجه به شناسنامه فیلم‌ها، فهرست سرمایه‌گذاران بیشتر آثار حاضر در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر را اینجا گردهم آورده‌ایم.
آشفتگی (فریدون جیرانی): سرمایه‌گذار و مجری طرح: محمدرضا سهرابی
ایده اصلی (آزیتا موگویی): سرمایه‌گذاران: موگویی، مهدی کریمی تفرشی، شرکت توسعه گردشگری شهرآئین، با حمایت منطقه آزاد کیش
بنفشه آفریقایی (مونا زندی حقیقی): سرمایه‌گذاران: علیرضا شجاع نوری (تهیه‌کننده فیلم)، بنیاد سینمایی فارابی
بیست و سه نفر (مهدی جعفری): سرمایه‌گذار: سازمان هنری -رسانه‌ای اوج
پالتوشتری (مهدی علی میرزایی): سرمایه‌گذاران: مجید شیخ انصاری (تهیه‌کننده فیلم)، بنیاد سینمایی فارابی
تیغ و ترمه (کیومرث پوراحمد): سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده: سیدعلی قائم مقامی
جمشیدیه (یلدا جبلی): سرمایه‌گذار: محمدصادق آذین
خون خدا (مرتضی علی‌عباس میرزایی): سرمایه‌گذار: سیاوش حقیقی (تهیه‌کننده فیلم) و بنیاد سینمایی فارابی
درخونگاه (سیاوش اسعدی): سرمایه‌گذار: منصور سهراب‌پور (تهیه‌کننده و مجری طرح فیلم)
سرخپوست (نیما جاویدی): سرمایه‌گذار و مجری طرح: محمدصادق رنجکشان
سمفونی نهم (محمدرضا هنرمند): سرمایه‌گذار: زینب تقوایی (تهیه‌کننده فیلم) و بنیاد سینمایی فارابی
شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار): سرمایه‌گذاران: محمدحسین قاسمی و یکی از اهل سنت استان سیستان و بلوچستان. گفته می‌شود محمدصادق رنجکشان هم بخشی از سرمایه‌گذاری فیلم را برعهده داشته است.
طلا (پرویز شهبازی): سرمایه‌گذاران: رامبد جوان و محمد شایسته (تهیه‌کنندگان فیلم)
غلامرضا تختی (بهرام توکلی): سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم: سعید ملکان
قسم (محسن تنابنده): سرمایه‌گذار: الهام غفوری و جلیل شعبانی (تهیه‌کنندگان فیلم)
قصر شیرین (سیدرضا میرکریمی): سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم: رضا میرکریمی
ماجرای نیمروز؛ رد خون (محمدحسین مهدویان): سرمایه‌گذار: سیدمحمود رضوی (تهیه‌کننده فیلم) و بنیاد سینمایی فارابی
متری شیش و نیم (سعید روستایی): سرمایه‌گذار: محمدصادق رنجکشان
مردی بدون سایه (علیرضا رئیسیان): سرمایه‌گذار: علیرضا رئیسیان (تهیه‌کننده فیلم) و بنیاد سینمایی فارابی
مسخره‌باز (همایون غنی زاده): سرمایه‌گذار: مهدی کرمی
ناگهان درخت (صفی یزدانیان): سرمایه‌گذار: پیمان معادی (تهیه‌کننده فیلم)
جان دار (حسین امیری‌دوماری و پدرام پورامیری): سرمایه‌گذاران: حسین امیری‌دوماری و پدرام پورامیری و علی اسدزاده
زهرمار (سیدجواد رضویان): سرمایه‌گذار و مجری طرح: احسان درخشان
سونامی (میلاد صدرعاملی): سرمایه‌گذاران: رسول صدرعاملی و مونا تفضلی
معکوس (پولاد کیمیایی): سرمایه‌گذار: محمد خوشنام
حمال طلا (تورج اصلانی): سرمایه‌گذاران: فرشته جغتایی و تورج اصلانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها