جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

«مادر» رکن اساسی جامعه است / نقش زن در اعتلای جوامع بشری

یک جامعه‎شناس گفت: روز زن بهانه‎ای است تا به دقت نقش زن و مادر را در جامعه بررسی کنیم. حتی نگاهی اجمالی به نقش زن در جامعه نشان می‎دهد که او رکن اساسی در حیات و پیشرفت یک جامعه دارد. نادیده گرفتن یک زن، اضمحلال جوامع را به دنبال دارد و عواقب بدی را رقم می‎زند.
کد خبر: ۱۱۹۴۹۱۶
«مادر» رکن اساسی جامعه است / نقش زن در اعتلای جوامع بشری

به گزارش جام‎جم آنلاین ،‌ عاطفه حمداللهی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد: برای بررسی نقش زن در جامعه باید موارد متعددی را در نظر گرفت. یکی از حیاتی‎ترین نقش‎های زن تربیت فرزند است. حمداللهی گفت: فرزند از وجود زن نشات می‎گیرد، پس از تولد هم مراقبت و نگاه‎داری از او بیشتر بر عهده مادر است. در سال‎های ابتدایی تولد ، مادر نقشی اساسی ایفا می‎کند. اوست که در دامان خود کودک را پرورش می‎دهد و اوست که نخستین کلمات را به فرزند می‎آموزد.

وی افزود: اما فاصله زیادی با یک مادر موفق و یک مادر سرخورده وجود دارد. یک زن زمانی می‎تواند مادر موفقی باشد که احساس کند اهمیت زیادی دارد. یک مادر سرخورده، یک مادر دل‎شکسته و مادری که خود از سوی دیگران محبت ندیده و کسی برای او ارزش قائل نشده است، نمی‎تواند به درستی ارزش‎های انسانی را به فرزند خود انتقال دهد و به همین ترتیب فرزند هم نمی‎تواند دارای خصایل ویژه رفتاری باشد. پس مهم‎تر از تربیت فرزند، سیراب کردن روح و روان یک زن است.

این استاد دانشگاه گفت: مادر رکن اساسی در جامعه دارد، اگر او روحی بیمار داشته و آرمان‎هایش از بین رفته باشد جامعه نیز تحت تاثیر فرزندانی که او تربیت کرده است قرار می‎گیرد. زن چه دارای فرزند باشد چه نباشد باید دارای جایگاهی تبین یافته شود تا نقش موثری در جامعه خود ایفا کند.

حمداللهی با تاکید بر اینکه زن نقش بسیار زیادی در اعتلای تمامی جوامع بشری دارد، بیان داشت: می‎گویند پشت هر مرد موفقی ، یک زن قرار دارد. اما درست‎تر آن است که بگوییم که پشت هر جامعه پیشرفته و سالم، مادرانی سالم قرار دارند که به آنها ارزش و بها داده شده و دارای هویتی مستقل و جداگانه از سایر اعضای خانواده خود هستند و هیچ وابستگی به دیگران ندارند.

این جامعه شناس در ادامه گفت: جامعه در قبال زن و مادر مسئول است. با توجه به نقش حیاتی و حساس آنها در جامعه باید همواره نگاه ویژه‎ای به آنها وجود داشته باشد. الگوبرداری گاهی اوقات بسیار خوب است. مثلا از این لحاظ که نگاه کنیم در برخی از کشورهای اروپایی مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‎اند چگونه تحت مراقب شدید و مالی دولت قرار دارند.

وی اذعان داشت: مادر ایرانی دغدغه‎های زیادی دارد. او مشکلات اقتصادی جامعه را می‎بیند. بسیاری از زنان ما مورد حمایت نیستند. این حمایت فقط مادی نیست، معنوی هم هست.

حمداللهی یادآور شد: یکی از نکات مغفول در جامعه ما و بسیاری از جوامع دیگر این است که نقش مادر به درستی توضیح و تبیین نمی‎شود. نقش مادر نادیده گرفته می‎شود و بسیاری آن را وظیفه‎ای می‎دانند که میلیون‎ها سال پیش آغاز شد. بسیاری گمان می‎کنند یک مادر نیازی به آموزش و دلگرمی ندارد چون غریزه مادری‎اش برای همه چیز کافی است.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: مادر امروز نیازمند حمایت و توجه بیشتر است چرا که حساسیت‎های روحی او بالاتر رفته و نسبت به مادران نسل قبل خود از لحاظ جسمانی نیز ضعیف‎تر است.

وی در خاتمه گفت: جامعه‎ای که مادرانی سالم ، شاداب داشته باشد جامعه‎ای موفق‎تر است. باید به این مسئله بسیار مهم توجه کنیم در غیر اینصورت شاهد شکل‎گیری جامعه‎ای بیمار و سرخورده خواهیم بود که اعضای این جامعه در واقع بازتابی از روحیات و رفتار مادر خود هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها