جام‌جم در گفت‌وگو با نمایندگان گروه‌های برتر طراحی تاسواره در مسابقه سازمان فضایی ایران از چالش‌های این مسیر گزارش می‌دهد

شمارش معکوس برای پرتاب «تاسواره» ایرانی

احتمالا شنیدن نام تاسواره ـ که بسیار شبیه به ماهواره است ـ برایتان عجیب است. تاسواره (CubeSat) نوعی ماهواره کوچک است که از چند واحد مکعبی کوچک تشکیل شده و می‌توان آن را در یک خشاب قرار داد. این خشاب در ادامه با یک پرتابگر فضایی همراه با محموله اصلی‌اش، یا به صورت مجزا راهی مدار فضایی مورد نظر می‌شود. در دهه اخیر، تاسواره‌ها زمینه‌ساز پیشرفت‌های مهمی در علوم مختلف مانند هوافضا، زمین‌شناسی، سنجش از دور و زیست‌شناسی بوده‌اند. اینها با توجه به ابعاد کوچکی که دارند با مشکلات و هزینه کمتری در مرحله طراحی، ساخت و رهاشدن در مدار همراه هستند. همچنین کاربردهای وسیع این نوع ماهواره‌های بسیار کوچک در تصویربرداری، برقراری ارتباط میان ماهواره‌ها، ردیابی و افزایش دانش فضایی آنها را به یکی از فناوری‌های جریان‌ساز فضایی سال‌های اخیر تبدیل کرده است. تاکنون 61کشور موفق به پرتاب تاسواره‌ به فضا شده‌اند. سازمان فضایی ایران نیز از بهمن 94 با طرح مسابقات دانشجویی ساخت تاسواره‌ها در جهت تربیت نیروی انسانی متخصص این حوزه از ساخت ماهواره و همچنین امکان‌سنجی تولید و پرتاب تاسواره‌ها در کشور مشغول فعالیت است. گروه‌های دانشجویی علاقه‌مند از دانشگاه‌های سراسر کشور طرح‌های خود را برای ساخت تاسواره‌ها بر اساس ویژگی‌های درخواست شده از سوی سازمان فضایی ایران آغاز کردند. تاسواره‌ها از چند واحد مکعب‌شکل با ابعاد استاندارد 5/11×۱۰×۱۰ سانتی‌متر و وزن در حدود ۱۳۰۰ گرم تشکیل‌می‌شوند. زمانی که بخواهند ابعاد و وزن ماهواره را مطرح کنند معمولا به تعداد واحد (Unit) آن اشاره می‌کنند. در این مسابقه از دانشجویان خواسته شده بود تاسواره‌هایی با ابعاد یک تا سه واحد طراحی کنند که بتواند سه ماموریت شامل کنترل ترافیک هوایی (کنترل هواپیماها حتی هواپیماهایی که از رادارهای برج مراقبت خارج شده‌اند)، برقراری ارتباط با ماهواره مجاور و یک ماموریت دلخواه را انجام دهد. در این مسابقه 22 گروه در مرحله طراحی شرکت کردند که تاکنون پس از سه مرحله داوری از میان آنها طرح سه گروه به مرحله ساخت مدل مهندسی راه پیدا کرده است. در این مرحله دانشجویان موظفند سازه اولیه خود را تا پایان سال 97 برای بررسی و سنجش‌های اولیه در اختیار سازمان فضایی قرار دهند. هزینه تامین قطعات و ساخت این مدل‌های مهندسی نیز در این مرحله طی قراردادی میان سازمان فضایی و دانشگاه محل تحصیل هر یک از گروه‌ها در اختیار گروه‌ها قرار داده شده است. نمایندگان این گروه‌های برگزیده در مرحله طراحی تاسواره‌ها، در 14 بهمن 97، روز ملی فناوری فضایی با جام‌جم از ویژگی‌های فناورانه تاسواره‌های طراحی شده و ظرفیت‌های کشور در این حوزه سخن گفتند.
کد خبر: ۱۱۹۱۲۶۵

تاسواره پلوتون؛ پایش سرزمین از فضا
تیم پلوتون از دانشگاه مالک اشتر در مرحله داوری طراحی دقیق، ‌مقام اول را به دست آورده است. این گروه در کنار دو ماموریتی که سازمان فضایی برای همه گروه‌ها تعیین کرده، تصویربرداری سرزمینی را به عنوان ماموریت سوم انتخاب کرده است. حامد اسماعیلی از اعضای این تیم تحقیقاتی در مورد کاربرد این ماموریت به جام‌جم می‌گوید: «هدف ما از تصویربرداری فضایی، استفاده از اطلاعات فضایی برای تعیین سطوح زیرکشت کشاورزی، بررسی آتش‌سوزی‌های وسیع و آلودگی‌های نفتی سطح دریا است. قابلیت تفکیک تصاویر با سخت‌افزارهای طراحی شده در تاسواره پلوتون 98‌متر در هر پیکسل است. البته در صورتی فضا و وزن بیشتری از تاسواره را به این قابلیت به‌عنوان تک ماموریت تاسواره اختصاص می‌دادیم، می‌توانستیم میزان دقت را تا هشت متر در هر پیکسل نیز افزایش دهیم.»
اسماعیلی در مورد تامین قطعات مورد نیاز برای ساخت این تاسواره خاطرنشان می‌کند: «درخصوص مدارهای طراحی شده مراحل ساخت را خود اعضای گروه که در حال حاضر 15 نفر دانشجوی هوافضا و مخابرات هستند بر عهده داشتند. البته قطعات مورد نیاز برای مدارهای الکترونیکی مانند آی‌سی‌ها معمولا به‌صورت وارداتی از سایر کشورها خریداری می‌شوند.
دانشجوی هوافضای دانشگاه مالک‌اشتر درخصوص برنامه‌های آتی گروه پلوتون توضیح می‌دهد: «تاکنون جلساتی را با شرکت‌های متعددی به‌منظور جذب سرمایه و حامی مالی برگزار کرده‌ایم. اما مباحث فضایی هنوز در کشور ما به بلوغ کافی نرسیده و سرمایه‌گذاران تمایل چندانی برای ورود به این مباحث نشان نمی‌دهند. با توجه به آینده فناوری‌ها و نیازی که در سال‌های آتی به اطلاعات حاصل از فناوری‌های فضایی مانند ماهواره‌ها و تاسواره‌ها خواهیم داشت اگر هرچه سریع‌تر توسعه این سازه‌ها را در کشور به پیش نبریم به اطلاعات کشورهای دیگر وابسته خواهیم شد.»وی در ادامه می‌افزاید: «در برنامه‌های آینده که برای گروه تحقیقاتی خود در نظر گرفته‌ایم به دنبال توسعه تحقیقات تاسواره‌ها از طریق همکاری با دانشگاه‌های بین‌المللی هستیم. همچنین اکنون در حال انجام روند اداری ثبت شرکت هستیم تا فعالیت‌های رسمی در زمینه تعمیرات قطعات ماهواره‌ای نیز داشته باشیم.»

نصیر 1؛ زباله نشو!
تاسواره نصیر1 با مشارکت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی هوافضای دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی و هدایت دکتر علی صادقی، عضو هیات علمی دانشکده هوافضای این دانشگاه وارد مسابقات شد. در طول این سه سال دانشجویان متعددی به این گروه پیوسته و بعضا پس از فارغ‌التحصیلی از گروه جدا شده‌اند. در حال حاضر 15 نفر در این گروه مشغول کارند.
نصیر1 با ابعاد سه واحدی علاوه بر ماموریت‌های محوله از طرف سازمان فضایی، مجهز به بادبانی برای خروج از مدار است. این بادبان پس از آن که تاسواره به مدت سه سال در مداری به ارتفاع 600 کیلومتری سطح زمین دو ماموریت دیگر خود را انجام داد، باز می‌شود. در اثر افزایش اصطکاک ایجاد شده با هوای رقیق موجود در این ارتفاع، سرعت آن کاهش پیدا می‌کند. پس از کاهش سرعت به تدریج ارتفاع ماهواره کم می‌شود و پس از ورود به جو غلیظ آتش گرفته، می‌سوزد و به این ترتیب از فضا خارج می‌شود. دکتر صادقی در این رابطه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه فضا، افزایش زباله‌های فضایی است. به همین دلیل سازمان‌های بین‌المللی در حال تصویب قوانینی در جهت جلوگیری از رها شدن این زباله‌ها در فضا هستند. ما نیز بر همین اساس ماموریت سوم تاسواره نصیر1 را به‌گونه‌ای انتخاب کردیم که پس از پایان ماموریتش در مدت یک تا دو سال از مدارهای فضایی حذف شود. در حالت عادی این اتفاق ممکن است تا شش سال طول بکشد که ما با استفاده از این بادبان آن را کاهش خواهیم داد.» در حال حاضر مدل مهندسی این گروه آماده آزمایش و بررسی است.
دکتر صادقی درخصوص روند ادامه این طرح می‌افزاید: «براساس صحبت‌های اولیه سازمان فضایی، هر یک از تاسواره‌های اولیه که مورد تایید قرار بگیرد وارد مرحله ساخت مدل اصلی خواهد شد تا در ادامه به فضا پرتاب شود. البته این صحبت‌ها قطعی نیست و کاملا بستگی به شرایط این سازه‌ها در مراحل بررسی دارد. حتی ممکن است هر سه آنها به عنوان منظومه ماهواره‌ای به فضا پرتاب شوند.»
دکتر صادقی ضمن ابراز خرسندی از فضای شکل‌گرفته برای طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک تاکید می‌کند: «در حال حاضر وجود چنین مسابقاتی موجب افزایش دانش در حوزه ساخت ماهواره و همچنین تربیت متخصصان توانمند در این حوزه شده است. اما باید برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت‌ها و نیروهای انسانی متخصص در کشور در نظر گرفته شود تا این تلاش‌ها بی‌ثمر باقی نماند.» وی در تکمیل صحبت‌هایش می‌افزاید: «درحال حاضر آشفتگی‌هایی درخصوص تولید تاسواره‌ها در کشور وجود دارد. نهادهای مختلفی در حال تلاش برای ورود به این حوزه هستند که این موضوع می‌تواند باعث هدر رفتن منابع مالی کشور شود. از طرفی پراکندگی تلاش‌ها موجب می‌شود نتیجه دلخواه و متناسب با ظرفیت‌های کشور به دست نیاید. این روند می‌تواند موجب سرخوردگی و ناامیدی در میان نیروهای متخصص و جوان کشور شود. تاسواره‌ها در تمام کشورها طرح‌هایی دانشجویی محسوب می‌شود و بهتر است در کشور ما نیز این ماموریت بر عهده دانشگاه‌ها قرار بگیرد تا با قدرت عمل بیشتری وارد شوند و بتوانیم هرچه سریع‌تر به این حوزه وارد شده و از مزایای مختلف آن بهره‌مند شویم.»

تاسواره امیرکبیر؛ تحلیل داده‌های کنترل تغییر مدار
گروه منتخب دیگر در مرحله طراحی مسابقه تاسواره‌های دانشجویی گروه امیرکبیر است. این تیم دانشجویی نیز در طول این سه سال، اعضای متعددی داشته و در حال حاضر 22 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد هوافضا در این تیم مشغول فعالیتند که بیشتر آنها دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هستند.
امیرمحمد حسینی از اعضای این تیم در خصوص ماموریت‌های تاسواره طراحی‌شده به جام‌جم می‌گوید: «ما در کنار دو ماموریتی که سازمان فضایی برای همه گروه‌ها مشخص کرده بود، مانور مداری با استفاده از سوخت جامد را به‌عنوان ماموریت سوم خود انتخاب کردیم. منظور از مانور فضایی امکان کنترل تغییر مدار تاسواره از مدار اولیه که در فاصله 600 کیلومتری سطح زمین قرار دارد به مدارهای بالاتر و پایین‌تر است.» وی در ادامه درخصوص علت انتخاب این ماموریت توضیح می‌دهد: «ما به دنبال امکان‌سنجی بازگشت به سطح زمین ماهواره‌ها هستیم. البته این تاسواره با توجه به شرایط فیزیکی که دارد در زمان ورود به جو غلیظ می‌سوزد که البته همین اتفاق هم به دلیل کاهش زباله فضایی مزیت این طرح است. اما هدف اصلی ما تحلیل اطلاعات به‌دست آمده از تجربه کنترل تغییر مدار در این نمونه کوچک و استفاده از آن برای کنترل ماهواره‌ها و فضاپیماهای سرنشین‌دار در آینده است.»
این تاسواره قرار است به مدت یک سال در مدار خورشید آهنگ به ماموریتش ادامه دهد و پس از اتمام ماموریت با بازگشت به سطح زمین و سوختن از مدارهای فضایی حذف شود. به این ترتیب در زاویه مداری ثابت با خورشید برای دریافت مقدار ثابت انرژی خورشید در طول ماموریت خواهد بود.
حسینی در خصوص نحوه تامین قطعات مورد نیاز برای ساخت مدل مهندسی این تاسواره بیان می‌کند: «در این مرحله فقط عملکرد محموله‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هنوز نیازی نیست که ساخت آنها در شرایطی انجام شود که بتوانند تحمل میزان گرما و پرتوهای موجود در فضا را داشته باشند. بنابراین مدارهایی را که براساس طراحی‌مان باید ساخته می‌شد خودمان ساختیم و بخش مخابراتی مورد نیاز برای برقراری ارتباط تاسواره با زمین را از شرکتی در دانمارک خواهیم خرید. البته این قطعات برای ساخت تاسواره نهایی باید با کیفیت بسیار بالاتر و در شرایط ویژه‌ای تولید شود و هزینه آن چند برابر این قطعات خواهد بود.»

این دانشجوی هوافضا ادامه مسیر ساخت این تاسواره را مشروط به تصمیم سازمان فضایی می‌داند، اما معتقد است این مسابقه موجب شده تیم خوبی برای ادامه فعالیت‌های فضایی تشکیل شود. وی در ادامه می‌افزاید: «در حال حاضر کشورهای زیادی به‌دلیل هزینه پایین و فناوری ساده تاسواره‌ها به سمت آن گرایش پیدا کرده‌اند و به نوعی ما با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور داریم در این مورد کمی دیر وارد عمل شده‌ایم. امیدواریم این طرح‌ها با توجه به اهمیتی که دستیابی به این فناوری برای کشور خواهد داشت با شتاب بیشتری پیگیری شود.»

عسل اخویان طهرانی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها