مروری بر موزیک‌ویدئوی «سلام به آینده» که این روزها در فضای مجازی بازخورد فراوانی داشته است

سلام گرم به آینده

حرف از کلیشه که می‌شود نظرات منفی نسبت به آن زیاد است. یعنی کافی است کسی بگوید فلان محصول فرهنگی کلیشه‌ای است تا زبان بدگویان باز شود. در بدگویی آن اثر! اما اگر کلیشه بد بود که آن‌قدر مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، پس حتما در کلیشه‌ها یک رازی نهفته است که با وجود این‌که می‌دانیم بسیاری از آنها بدگویی می‌کنند، اما با این حال همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما حالا قرار نیست از کلیشه دفاع کنیم. بلکه می‌خواهیم از محصولاتی حرف بزنیم که خلاقانه و نوآورانه ساخته می‌شوند و برای این‌که با مخاطب ارتباط برقرار کنند سراغ کلیشه‌ها نمی‌روند و خب این امتیاز مثبتی برای آن محصول فرهنگی محسوب می‌شود. خلاقیتی که در این روزگار حکم طلا دارد و یابنده آن باید کلاهش را بالا اندازد که توانسته چنین گنج نایابی را از دریای ایده‌ها و موضوعات صید کند. شاید خلاقانه نوشتن یا خلاقانه فیلم ساختن رویا و ایده‌آل همه باشد و حتی آنهایی هم که اثری تولید می‌کنند بر این باور باشند که حرفشان را در قالبی نو و بدیع ریخته‌اند ولی این مخاطب است که باید قضاوت و درباره آن اظهارنظر کند. یک نکته دیگر هم باید اینجا یادآوری کنم، آن هم این‌که هرقدر یک محصول فرهنگی زمان و فرصت کمتری برای بیان حرف و هدفش داشته باشد تولید آن دشوارتر می‌شود. یعنی این‌طور است که وقتی یک رمان می‌نویسید یا یک فیلم سینمایی می‌سازید دست خالق اثر برای مانور بازتر است ولی وقتی یک داستانِ کوتاه یا فیلم کوتاه قرار است ساخته شود خالق آن باید دقت کند که در کمترین زمان ممکن باید حرفش را بزند و سراصل مطلب برود و مخاطب را دست پُر راهی کند. حالا در این گزارش قرار است محصولی را معرفی کنیم که مخاطبان را نه تنها دست پُر راهی کرده بلکه واکنش مثبت آنها را نیز برانگیخته و توانسته رضایت آنها را جلب کند.
کد خبر: ۱۱۹۰۶۳۶

نمای داخلی - فرودگاه مهرآباد
هرکس سرش به کار خودش گرم است. یکی دارد ساعت پروازش را چک می‌کند، دیگری قبل از این‌که وارد هواپیما شود، مشغول پاسخ دادن به پیام‌هایش است و یکی در فکر است که وسایلش را جا نگذاشته باشد تا بتواند سفری بی‌دردسر داشته باشد. برخی ساعات قبل از سفر را با چای و قهوه برای خود آرام می‌کنند و عده‌ای نیز سرک می‌کشند و منتظرند مسافرشان در آن پشت‌ها نمایان شود تا نفس راحتی بکشند.
در این حیث و بیث یک جوان موفرفری از راه می‌رسد و سازش را که ظاهرا اسمش «کاخُن» است جلوی پله‌های فرودگاه می‌گذارد و ضرب می‌گیرد. چرت همه پاره شده و متوجه این جوان شده‌اند. «مگه می‌شه؟»؛ شاید این اولین پرسشی است که در ذهن حاضران شکل گرفته باشد. حراست فرودگاه کجاست، اما همه چیز آنقدر زود رقم خورده که مجالی برای این افکار باقی نمی‌گذارد. همه غافلگیر شده‌اند و گیج از اولین ضرباتی که بر ذهن و روانشان وارد آمده است. حتی کارمندان فرودگاه هم متحیر از اتفاقی که در حال روی دادن است، موبایل‌ها را روی دست گرفته و از اتفاقاتی که در حال افتادن است فیلم می‌گیرند تا بتوانند لایک بگیرند و دنبال کننده جمع کنند.
هنوز زمان زیادی نگذشته که یک نفر چمدانش را کنار می‌گذارد و وارد حلقه جمعیت می‌شود و همراه با نوازنده‌هایی که از گوشه و کنار پیدایشان شده، شعری را می‌خواند و تعجب و شگفتی مسافران را بیش از قبل می‌کند.
دوربین روی دست - پشت صحنه
کلیپی چند دقیقه‌ای که این روزها دست به دست شده و کاربران فضای مجازی را شگفت زده کرده است. «سلام به آینده» عنوان اثری است که اول در رسانه‌های آن‌سوی آب منتشر شد و واکنش‌های بسیاری داشت. اثری که نشان می‌دهد چند جوان در فرودگاه مهرآباد موسیقی می‌زنند و می‌خوانند و مردم نیز با آنها همراهی می‌کنند. کف می‌زنند و شادند. حتی از دل جمعیت برخی وارد حلقه می‌شوند و همخوانی می‌کنند. اتفاقی که به سرعت دست به دست شد و حالا در روزهای دهه فجر معلوم شده که حرکت برنامه‌ریزی شده بود، اما در قالب یک اتفاق غافلگیرکننده تولید شده تا واکنش‌ها را نیز ثبت و ضبط کند.
این ویدئوی چند دقیقه‌ای کاری به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی است که آینده را نشان مخاطب می‌دهد و این‌که همه زیر یک پرچم برای این آینده تلاش می‌کنند؛ تلاشی که با حضور جوانان با هر سلیقه‌ای رخ می‌دهد. جوانانی که در این کلیپ اثر را خلق می‌کنند هرکدام نماد یک نگاه و یک طیف هستند، البته نباید فراموش کرد که افراد مسن هم نقش حمایتی در این کار دارند. در مجموع ترکیبی که در این ویدئو شاهد آن هستیم ترکیبی است کوچک از جامعه که صحنه‌گردان اصلی آن جوانان هستند و باتجربه‌ها در کنار میدان حواسشان به جوانان است. در واقع این تصویر ایده‌آلی است که در سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان تصور کرد و مطلوب یک کشور انقلابی است. تصویری که در آن جوانان مسؤولیت دارند و ریش‌سفیدها مسیر را نشان می‌دهند.
فلاش بک - ایستاده‌ایم
اگر مخاطب کارهایی از این دست باشید، «سلام به آینده» شما را یاد یکی از کلیپ‌های موفق سال‌های اخیر می‌اندازد. جوانانی از گرد راه می‌رسند و شروع می‌کنند وسایل را از پشت خودرو خالی کردن، یک نفر هم شروع می‌کند از پله‌ها بالا رفتن و بقیه مشغول چیدن وسایل می‌شوند. پلیس سر می‌رسد و وقتی می‌خواهد تذکر بدهد یک نفر از همان جوانان برگه‌ای به او نشان می‌دهد و مشکل حل می‌شود. جوانی که پله‌ها را بالا می‌رفت به نوک برج رسیده و شروع می‌کند به خواندن. اینها تصاویری از کلیپ «ایستاده‌ایم 1» بود. ویدئویی که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و بارها از تلویزیون پخش و با استقبال روبه‌رو شد که سازندگان آن به فکر تهیه نسخه «دو» آن افتادند. هرچند نسخه دوم به قوت اولی نبود و حواشی بسیاری برای آن درست شد. با این حال «ایستاده‌ایم1» مورد توجه قرار گرفت و در خاطره‌ها ماندگار شد در حالی که قُل دومش چنین بختی نداشت و زود هم فراموش شد.
حالا کلیپ «سلام به آینده» هم چیزی در حد و اندازه کلیپ «ایستاده‌ایم 1» است. همه‌چیز دارد، هم موسیقی خوب دارد و هم خلاقانه ساخته شده است. حتی به نیاز نسل چهارم انقلاب که نشاط است ، در تولید آن توجه شده و حرکات در آن فکر شده است. این کلیپ حاوی این پیام است که در دهه پنجم انقلاب باید تمام سلایق را دید و در کنار آنها برای پیشرفت کشور تلاش کرد.

خواننده : حسین حقیقی
شاعر: سیدجواد پرئی
تنظیم‌کننده: امید رهبران
میکس و مسترینگ: محمد فلاحی
کارگردان نمایشی: قاسم عوض‌بیگی
مدیر تصویربرداری: رضا ریوندی
مدیر تولید : مسعود مرادزاده
صدابردار: حسام مدنی
تهیه‌کننده: طاهر ده پهلوان
کاری از مجموعه آفرینش های هنری بسیج

نمای آخر - راست بگوییم
ترانه این کلیپ را سیدجواد پرئی ساخته است. نامی که در روزهایی که عزای سیدالشهدا در کشور ما داغ بود بر سر زبان‌ها افتاد. نوحه‌ای که تبدیل شد به نوحه محبوب بسیاری از جوانان و آن را در صفحات مجازی‌شان باز نشر می‌دادند و در خودرو و تلفن همراه گوش می‌کردند. «من عوض شدم ولی تو حسین بچگیمی» نوحه‌ای بود که این شاعر و مداح اهل بیت(ع) سروده بود و خوانده شدن آن در ایام عزاداری سبب شد به یکی از نوحه‌های محبوب سال‌های اخیر تبدیل شود. حالا او ترانه‌سرا و ملودی‌ساز کلیپ «سلام به آینده» است و باز هم کاری کرده کارستان!
به این بهانه با او گپ زدیم و درباره این ترانه گفتیم و نکات او را شنیدیم، که در ادامه می‌خوانید:
پیشنهادی از سوی مرکز موسیقی و ترانه بسیج شد تا در این اوضاع امید تزریق کند و در جشن تولد «دکتر سلام» اکران شود.
من برای آنکه هم ملودی و شعر را انجام دهم شرط کردم که راست بگوییم. این پیش‌شرط من بود و برایم مهم بود که غلو نکنیم. طوری الان درباره انقلاب حرف زده می‌شود که انگار یک جریانی از خارج این انقلاب را رقم زده و رفته و ما امروز از این اتفاق ناراضی هستیم، در حالی که این انقلاب و مردم با هم هستند.
در این کار سعی کردم ضمن توجه به مشکلات نشان دهیم 40 سال زمان زیادی نیست و حکومت شاهنشاهی هم 2500سال عقبه داشته است. دوم این‌که این ادعا را نمی‌کنیم که دیگر کاری نمی‌شود کرد و اگر اتفاقی قرار بود روی دهد در همین 40 سال شده بود زیرا هنوز نسل سومی‌ها وارد میدان نشده‌اند. هنوز امید هست. تلقین این‌که دیگر کاری نمی‌شود کرد غلط است.
در تمام کار سعی کردم کار سفارشی و گل درشت به نظر نیاید و خواستم مثل مردم ببینم و برای مردم کار کنم. جانبداری کورکورانه و بدون اصل و اساس نمی‌کنم و رویکردمان هم امیدبخشی است.
امیرالمومنین(ع) فرموده‌اند بزرگ‌ترین بلا ناامیدی است. ما حق نداریم نسبت به آینده ناامید باشیم. این کار یک کار کاملا اهل‌بیتی(ع) است. چون جان و درونمایه این اثر کلام اهل بیت(ع) است.
ما خواستیم راست بگوییم و بخشی از استقبال از این فیلم به خاطر همین راست گفتن بود.
در حقانیت این نظام شکی نیست، ولی در شرایطی که مدیران بی‌کفایت و انقلابی‌نماها زمام امور دست شان است و خیلی چیزها را از مردم گرفته‌اند و سفره مردم را تنگ کرده‌اند لااقل نباید امید را از مردم گرفت.
وجه تمایز این کار با دیگر کارها این است که با زبان خود مردم با آنها حرف زدیم. الان وقتی با محصولات مرتبط با انقلاب روبه‌رو می‌شویم شاهد مضامین و موضوعات کلیشه‌ای که اغلب از سوی مدیران دیکته شده هستیم. ولی در این کار به من و حسین حقیقی اعتماد شد. هیچ اتفاق بدی قرار نیست بیفتد.
فرموده‌اند با مردم، قدر عقل آنها سخن بگویید و بچه‌هایشان را برای زمان خودشان تربیت کنیم و ما این کار را کرده‌ایم و پسند جامعه و مخاطب را در نظر گرفته‌ایم.

حسام آبنوس
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها