راه مشارکت باز شد
زهرا داور
نایب رئیس انجمن مطالعات زنان
انقلاب اسلامی سال57 باعث شد راه برای حضور و مشارکت زنان باز شود؛ زنان به معنی واقعی کلمه از همه اقشار نه فقط زنان برآمده از یک گروه یا طبقه خاص. یک گروه اگر بخواهد مشارکت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد نیاز دارد تا راه برایش باز شود و درمورد زنان این راه را امام خمینی باز کرد. اگر سالهای ابتدایی انقلاب را مرور کنیم، خواهیم دید فرمانده سپاه یک زن است و وقتی قرار است نامهای به گورباچف فرستاده شود یک زن جزو نمایندههای انتخابی امام برای انجام این ماموریت قرار دارد. این اتفاقات نشان میدهد که امام خمینی به توانمندیهای زنان اعتماد کرد و مسیر را برای مشارکت آنها هموار ساخت.
در مسیر سوادآموزی زنان و دختران ایرانی نیز همین اتفاق رخ داد و راه برای پیشرفت آنها مهیا شد. اما در حوزه سوادآموزی نباید به همین حد اکتفا کرد چون طبق تعریف سال 2019 سازمان ملل، سواد عبارت است از توانایی ایجاد تغییر و اگر این را ربط دهیم به زندگی زنان و دختران اینچنین معنی میدهد که باید به زنان و دختران مجال شکوفایی استعدادها و توانمندی هایشان را داد تا با آگاهی و خودباوری بتوانند موانع را کنار زده و در زندگی فردی و اجتماعی تغییر ایجاد کنند.
مذهبیها آسوده شدند
خدیجه نیزاری
مسؤول شورای بانوان خیر مدرسه ساز
در40 سال اخیر زنان و دختران ایرانی به طرز چشمگیری باسواد شدهاند. این البته به این معنی نیست که قبل از این امکان تحصیل برای این قشر مهیا نبود ولی واقعیت است که دختران خانوادههای مذهبی به علت فضای حاکم بر مراکز علمی و آموزشی از بابت ادامه تحصیل درمضیقه بودند. من که درخانوادهای بسیار مذهبی زندگی میکردم و معمولا با روبند در جامعه ظاهر میشدم نتوانستم به دبیرستان بروم و مجبور شدن غیرحضوری درس بخوانم. زمانی هم که رشته حقوق دانشگاه تهران قبول شدم تنها دختر محجبه بودم. همین شرایط مانع بزرگی بر سرراه تحصیل دختران بود تا این که با وقوع انقلاب شرایط به کلی تغییر کرد و دختران بسیاری در مسیر سوادآموزی و تحصیلات تکمیلی قرار گرفتند، درحالی که محدودیتهای پذیرش دانشگاهی از حیث جنسیتی نیز برداشته شد. دراین میان نباید از توسعه مدرسهسازی در کشور غافل شد، عاملی که سبب شد مدارس در اقصی نقاط کشور در دسترس قرار بگیرد و دختران نیز مانند پسران از فرصت تحصیل برابر بهرهمند شوند.
تلاش برای جبران عقبماندگی
خدیجه رسولی
مشاور امور بانوان سازمان نهضت سوادآموزی
شکلگیری فضاهای آموزشی امن
مینو اصلانی
رئیس بسیج جامعه زنان
رژیم پهلوی رویهای فرهنگی را در پیش گرفته بود که بسیاری از بانوان متدین تمایلی به حضور در فضاهای آموزشی و فرهنگی نداشتند و طبعا فرصتی برای ظهور و بروز استعدادهایشان نمییافتند. این درحالی بود که فرصتهای برابر آموزشی نیز در کشور وجود نداشت و در همه نقاط ایران امکانات تحصیلی به یک اندازه در دسترس نبود. همین شد که تحصیل مخصوصا در مقاطع بالاتر از ابتدایی مختص عدهای خاص بود و بخش قابل توجهی از جمعیت از آن بهرهای نداشتند. با پیروزی انقلاب اما ارزشهای فرهنگی متحول شد و به این ترتیب زنان نیز فرصتی برای بروز و ظهور یافتند. این فضا هنگامی بیشتر باز شد که امام خمینی تاکید کرد زنان باید در مقدرات اساسی کشور نقش داشته باشند و حتی فرمودند حضور زنان در راهپیماییها واجب شرعی است.
تمرین حضور اجتماعی
فرحناز مینایی
مدیرکل امور زنان وزارت آموزشوپرورش
انقلاب سال57 مقدمهای بود تا زنها از خانهها بیرون بیایند و برای نخستینبار حضور اجتماعی گسترده را تجربه کنند. این حضور اجتماعی باعث شد تا کمکم زنان به نقصهای خود پی ببرند و دست به مقایسه خود با مردان بزنند و به این نتیجه برسند آنها نیز میتوانند مانند مردان باسواد شوند و جایگاه اجتماعی کسب کنند.
مریم خباز
جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد