مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: به تازگی 2 قلاده یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش دره انجیر شهرستان اردکان مشاهده شده است .
کد خبر: ۱۱۸۴۳۹۹
مشاهده 2 قلاده یوزپلنگ در اردکان یزد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا ، نیره پورملائی افزود: مأمورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان اردکان مستقر در پناهگاه حیات وحش دره انجیر در حین گشت و کنترل در محدوده پناهگاه، متوجه حضور و رد پای تازه یوزپلنگ در مسیر شدند.

وی اضافه کرد: مأمورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در نزدیک آبشخور، لاشه تازه شکار شده یک رأس قوچ وحشی را مشاهده نمودند و در همین حین، در فاصله حدود 300 متری، 2 قلاده یوزپلنگ در حال فرار رؤیت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد تصریح کرد: طی سال جاری، این سومین مورد حضور گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش دره انجیر است که توسط مأمورین اجرایی محیط زیست مشاهده و ثبت شده است .

پورملائی اظهار داشت: قبل از این، مشاهده مستقیم یوزپلنگ در منطقه یاد شده در آذر ماه سال جاری در حین اجرای برنامه سرشماری حیات وحش بوده است.

مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

پناهگاه دره انجیر اردکان از سال 1381 به عنوان پناهگاه حیات وحش در زمره مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست استان یزد قرار گرفت.

مساحت آن 175 هزار و 302 هکتار و مهمترین مسیر دسترسی به آن جاده اصلی یزد – طبس است و این پناهگاه شامل سه منطقه ارتفاعی مهم به نام های « دره انجیر» ، « بوزوا» و « نی باز» و دشت های حدفاصل آنهاست.

مهمترین گونه های گیاهی منطقه یادشده درمنه ، قیچ ، گون ، رندک ، بهوه شور و از پستانداران وحشی یوزپلنگ ، کل و بز ، جبیر ، قوچ و میش ، خرگوش ، کفتار و مهمترین پرندگان آن کبک ، تیهو ، باقرقره شکم سیاه ، سنگ چشم خاکستری می توان نام برد.

سابقه مشاهده نخستین یوزپلنگ در استان یزد مربوط به سال 1354 در منطقه کلوت سرخابی شهرستان مهریز است .

علاوه بر یوزآسیایی، بیش از 800 گونه گیاهی، 190 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شد.

60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها