گفت و گو با ندا غفاری، مجری جدید تلویزیون

تحصیلات مرتبط با هنر اجرا، برگ برنده کمیاب

چند هفته‌ای از آغاز برنامه تلویزیونی «همین الان یهویی» می‌گذرد. این برنامه را سید جواد سید محسنی و گروهش آماده کرده‌اند تا درباره چم و خم پرداخت‌های الکترونیکی به مردم آموزش و هشدار بدهند.
کد خبر: ۱۱۸۳۲۳۲
تحصیلات مرتبط با هنر اجرا، برگ برنده کمیاب

به گزارش جام جم آنلاین ساختار برنامه ترکیبی است و از گفت‌وگوهای طولانی و خسته کننده خبری نیست. ندا غفاری مجری برنامه است. او دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما و ادبیات نمایشی است و در طول اجرای خود با پلاتو یا در خلال گفت و گو با عروسک‌های برنامه امر انتقال محتوای آموزشی را به انجام می‌رساند. بازخورد خوب این برنامه نشانگر آن است که این برنامه تلویزیونی دیده شده، به همین بهانه گفتگویی با مجری جدید آن داشتیم که حاصلش پیش روی شماست:

* به عنوان کسی که حرفه «اجرا» را در سطوح مختلف تلویزیونی و استیج تجربه کرده‌اید بگویید تعریف شما از این هنر چیست و تا امروز چه دشواری‌هایی برای شما داشته ؟

اجرای درست یعنی اینکه تو بتوانی در مقابل عده ی زیادی از مردم بایستی، صحبت کنی و پیامی را به آنها انتقال بدهی ضمن اینکه خسته کننده هم نباشی. چنین فرایندی گاه از طریق تلویزیون و رسانه ملی تحقق می‌پذیرد و گاه از طریق یک سکوی محیطی و در سالنی چند صد یا چند هزار نفری. از نگاه من هر دو اجرا، اجرای زنده است، به این معنی که تو اگر اشتباه کردی نمی‌توانی برگردی و اشتباهت را اصلاح کنی. تو تنها باید این مهارت را بلد باشی که آن را با جملات و حرکات بعدی بپوشانی و به قولی زهرش را بگیری. البته «همین الان یهویی» یک برنامه تولیدی و ضبط شده است و زنده نیست ولی من بارها و بارها تجربه اجرای صحنه‌ای را داشته‌ام که به نظرم از اجرای تلویزیونی سخت‌تر بوده اما نفس اجرای هنری بسیار شیرین است که به تو این تمرین را می‌دهد که خودت باشی تا باور بشوی. این حقیقی بودن، یکی از اهداف ماست کما اینکه آنچه امروز برای تیم ما در این برنامه اهمیت دارد «آموزش» به همراه طراوت و تروتازگیست که ما سعی داریم آن را از بطن زندگی خودمان به برنامه‌مان هم تسری دهیم و به گمانم این اتفاق رخ داده است.

* به نظر شما در جهان امروز که حاشیه‌ای‌ترین شبکه‌های خارجی هم برای مخاطب قابل پیگیری و دسترسی هست، یک مجری در تلویزیون ایران باید به چه اصولی بیش از همه توجه داشته باشد ؟

مهمترین چیزی که باید به آن توجه داشت این است که اجرای تلویزیونی با اجرای رادیویی فرق دارد. به نظر من یک مجری تلویزیونی به جای تکیه بر لحن و تن صدا بهتر است که سطح مطالعه و دانش خودش را بالا ببرد تا بتواند برای مخاطب فهیم امروز اجرای جذابی داشته باشد و نگذارد کارش به تکرار برسد، یعنی به روز باشد. برنامه تلویزیونی باید آینه تمام نمای زندگی مردم باشد و مجری هم باید یکی از خود این مردم باشد. گذشته از این، یک مجری خوب در قالب یک برنامه ی خوب است که دیده می‌شود و برنامه خوب تلویزیونی برنامه‌ایست که بیشتر بر جذابیت‌های بصری تکیه کرده باشد و اگر صدای آن را قطع کنی به کمک تصاویر همچنان تا حدی قابل فهم باشد نه اینکه اگر صدای برنامه را قطع کنی دیگر هیچ چیز برای ارائه نداشته باشد.

* گفتید اجرای محیطی از اجرای تلویزیونی سخت تر است. چرا ؟

اجازه بدهید موضوع را بشکافم. من در استیج اجراهای مختلفی داشته‌ام، مثل اجرای طرح ملی صیانت از خانواده در برابر مخاطرات اینترنت که این طرح برنده جایزه جهانی ITU2018 شده یا اجرای همایش‌های مختلف. در اجرای استیج این خیلی مهم است که شما پا به پای مخاطبتان که واکنش یک دقیقه بعد او معلوم نیست جلو بروید. نسل امروز نسل باهوش و با مهارتی است که از اولین سال‌های عمر بلد بوده از اینترنت استفاده کند و موبایل و تبلت به دستش داده‌اند. یک جوان امروزی ممکن است به شوخی‌های مجری یا گروه نمایشی روی استیج اصلا نخندد و همه تصورات ذهنی تیم اجرایی را به هم بریزد، از طرف دیگر جایی که تو فکرش را هم نمی‌کنی ممکن است بلند بلند قهقهه سر بدهد. توانایی مدیریت اجرای استیج برای این نسل عجیب و غریب به گمان شما کار ساده‌ایست ؟ من در پروژه کوا با این نسل سروکار داشتم، به نظرم اجراهای محیطی فرصت خوبیست برای آن که مجری خودش را محک بزند.

*راستی خود شما چقدر اهل مطالعه‌اید و تحصیلات شما چیست ؟

من کارشناس کارگردانی سینما و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی هستم. بسیاری از کتاب‌هایی که باید توسط یک مجری خوانده شود جزء مواد درسی من بوده و بگذریم که به انضمام علاقه شخصی مطالعه ی آزاد هم دارم، می‌خواهم بگویم دانش و تحصیلات مرتبط، موضوع بسیار مهمی است که نباید آن را دست کم بگیریم به نظر من برای ورود به هرحرفه‌ای اگر از طریق تحصیلات آکادمیک وارد شویم بسیار موفق تر خواهیم بود.

* شما به جز اجرای برنامه در بخش دیگری هم فعال هستید ؟

بله من در طراحی و شخصیت‌پردازی عروسک‌های برنامه نقش داشته‌ام و همچنین طراحی لباس با خودم هست و در نوشتن متون هم سهیم هستم و همینطور دکور ویژه برنامه شب یلدای ما که یادآور یک خانه سنتی و اصیل ایرانی بود به طور کامل توسط بنده طراحی شده بود و به طور کلی باید بگویم که به تمام بخش‌های برنامه‌ای که مجری‌اش هستم اشراف کامل دارم.

* و به متون خودتان هم پایبندی دارید ؟

البته متون برنامه نتیجه‌ی تلاش تیم نویسندگان ما هست که من هم جزیی از این تیم هستم و اینکه برنامه ی ما تخصص محور است و بدیهی ست که کلمه به کلمه متن‌ها را حفظ می‌کنم. تکبر و غرور برای مجری آفت دیگری است و اگر مجری نویسنده را کمتر از خودش بپندارد و متن او را جدی نگیرد قطعا به اجرای خود آسیب زده است.

* در یکی از قسمت‌های برنامه عمل‌های زیبایی یکی از عروسکها را مورد انتقاد قرار دادید آیا با جراحی‌های زیبایی مخالف هستید ؟

من هیچ نظری در مورد جراحی‌های زیبایی ندارم و اظهارنظر در مورد خوبی و بدی این جراحی‌ها در تخصص من نیست، البته خودم به شخصه تا به حال هیچگونه عمل زیبایی انجام نداده‌ام، کما اینکه یکی از شروط کارگردان این برنامه برای انتخاب مجری نداشتن جراحی زیبایی بود ولی به نظر من این مسئله کاملا شخصی است و هر کسی مختار است در مورد صورت و اندام خودش تصمیم بگیرد و بنده اصلا قصد انتقاد از جراحی‌های زیبایی را نداشتم و صرفا به دلیل نوع شخصیت پردازی عروسک (مهرنازشون) و شوخی با این کاراکتر، آن دیالوگ در متن نوشته شده بود.

* نظرتان راجع به رقابت در عرصه اجرا چیست ؟ با ورود چهره‌های جدید یا بازیگران سینما به عرصه اجرا موافقید یا خیر ؟

تنها می‌خواهم تاکید کنم که ای کاش باور کنیم در هیچ عرصه‌ای از جمله اجرای تلویزیون هیچکس جای دیگری را تنگ نکرده و رقابت سالم همیشه سازنده است، پس کاش جوانمردانه بازی کنیم. قسمت دوم سوالتان راجع به ورود بازیگران سینما به عرصه اجرا، چرا که نه ؟ به نظر من این مسئله مربوط می‌شود به نظر کارگردان و تهیه کننده و البته مخاطبین. ما همیشه مجریانی را هم داشتیم که وارد حرفه‌ی بازیگری شدند. به نظر من پذیرش و پسند مخاطب مهمترین نکته است و امیدوارم همکاری بین بازیگران و مجریان و چهره های جدید موجب بالاتر رفتن کیفیت برنامه‌های تلویزیون و در نتیجه پربیننده تر شدن تلویزیون بشود که این هدف اصلی همه ماست.

*و حرف پایانی ؟

تشکر می‌کنم از کلیه عوامل برنامه «همین الان یهویی» که دلسوزانه و با تلاش شبانه‌روزی در جهت هرچه بهتر شدن این برنامه گام برمی‌دارند و همچنین تقدیر و تشکر دارم از جناب آقای مهندس جعفری جلوه مدیر محترم شبکه دو سیما و سردار هادیان‌فر ریاست محترم پلیس فتاناجا و جناب آقای مهندس محسن قادری مدیرعامل محترم شرکت پرداخت کارت شاپرک به جهت حمایت و پشتیبانی از برنامه «همین الان یهویی» و نیز یک تشکر ویژه دارم از جناب آقای بهزاد عادلی مدیر محترم گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه دو سیما که رهنمودها و نظرات سازنده ایشان همواره راهنمای کار من بوده و هست .و در پایان از بینندگان عزیز و دوست داشتی این برنامه که با پیام های پرمهرشان به تیم ما انرژی مثبت می‌دهند بی‌نهایت سپاسگزارم.

این برنامه هر جمعه ساعت 22 از شبکه دو پخش میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها