تصمیمات خلق الساعه ترامپ دولت آمریکا را بی ثبات کرده است

همه تصمیم های زرد

اگر نانسی پلوسی، سناتور دموکرات در واکنش به استعفای ناگهانی جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفته بود «شوکه» شده است، این حالت شوک و سرگیجه امروزه تقریبا تمام دولتمردان آمریکایی را دربرگرفته است. دلیل اصلی این وضعیت نیز چیزی جز سیاست‌ها و تصمیمات خلاف عرف و خلق‌الساعه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی این کشور نیست که هر دم با اتخاذ تصمیمات جدید و خارق‌العاده همه را در حالت کما فرو می‌برد. جالب این‌که ترامپ به‌رغم همه این نابسامانی‌ها با خاطری آسوده به تجارت خود مشغول بوده و برای مثال در مورد کسی که از دولتش خارج شده است، می‌گوید: «من اصلا او را نمی‌شناختم!»
کد خبر: ۱۱۸۰۹۵۷

در پی استعفای ناگهانی جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به‌دلیل اختلاف‌نظرهایی که با دونالد ترامپ داشت، برت مک‌گورک، نماینده ویژه او در ائتلاف تحت رهبری واشنگتن برای مقابله با داعش نیز استعفا کرد. با این حال دونالد ترامپ که پیشتر استعفای ماتیس را به اتمام کار و دوران بازنشستگی نسبت داده بود در واکنش با استعفای مک گورک هم گفت: برت مگ گورک، که من او را نمی‌شناسم، سال 2015 توسط رئیس‌جمهور [باراک] اوباما انتخاب شده بود. قرار بود ماه فوریه از کارش کنار برود، اما زودتر از موعد استعفا داد. آیا او به‌دنبال جلب توجه است؟ رسانه‌های اخبار جعلی دارند از این اتفاق که هیچ اهمیتی ندارد، داستان بزرگی می‌سازند.
رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین توییت خود جیمز ماتیس، وزیر دفاع مستعفی‌اش را هم بی‌نصیب نگذاشت و با یادآوری «اخراج» او در دولت اوباما، موضع وی در حمایت از حفظ روابط گرم با متحدان را زیر سوال برد. او نوشت: «وقتی رئیس‌جمهور اوباما به طرزی شرم‌آور جیمز ماتیس را اخراج کرد، من به او یک فرصت دوباره دادم. برخی فکر می‌کردند من نباید چنین کاری می‌کردم، ولی من فکر کردم باید چنین بکنم. روابط جالبی داشتیم، اما من به او همه منابعی که او واقعا هرگز نداشت، دادم. متحدان (آمریکا) برای ما خیلی مهم هستند، اما نه وقتی آنها از آمریکا سودجویی کنند.»
ماتیس که چند روز پیش از ریاست پنتاگون کناره‌گیری کرده بود در استعفانامه‌اش گفت، آمریکا باید متحدان سنتی خود را حفظ و با چین و روسیه مقابله کند. استعفای ماتیس و مک‌گورک در حالی اعلام می‌شود که ترامپ گفته قصد دارد نیروهای نظامی آمریکا را از سوریه خارج کند؛ تصمیمی که همچنان در آمریکا با انتقادات تندی همراه است. ترامپ پیش از این نیز پس از استعفای
وزیر خارجه اش رکس تیلرسون گفته بود: باید زودتر او را اخراج می‌کردم، او تنبل بود و توانایی ذهنی برای انجام وظایفش را نداشت!
پنتاگون دپرس است
منابع آمریکایی می‌گویند با استعفای ماتیس اوضاع در پنتاگون و کنگره آمریکا خوب نیست و جوی از بی‌اعتمادی و نگرانی در آنها موج می‌زند. پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشت: «یکی از مقام‌های پنتاگون که خواست نامش فاش نشود، اوضاع در وزارت دفاع را پس از اعلام استعفای جیمز ماتیس عجیب و غریب توصیف می‌کند و می‌گوید: با این‌که نزدیک تعطیلات است و کارمند زیادی در وزارتخانه دیده نمی‌شود اما ترس عمومی از بی‌خبری و نامشخص بودن اوضاع وجود دارد.یکی دیگر از مقامات پنتاگون معتقد است: این‌که یک رهبر یا دوست یا کسی که شما فکر می‌کنید در تمام مدت سفر با شماست و کسی که واقعا از نظر عقلی برتر است یکباره صحنه را ترک کند و دیگر نباشد، باعث می‌شود نگرانی همه‌جا را فرا گیرد. در کنگره آمریکا نیز همین جو حاکم است. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا در یکی از اظهارات انتقادی خود به رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد بابت دلایل استعفای ماتیس مضطرب است. روز جمعه نیز تعدادی از نمایندگان کنگره از استعفای ناگهانی ماتیس ابراز نگرانی کردند و نانسی پلوسی این اتفاق را شوک‌آور توصیف کرد. جیمز اینهوفه، رئیس کمیته خدمات مسلح سنا و از حامیان اصلی ترامپ می‌گوید از بابت این استعفاها بسیار ناراحت است. جک رید، همتای دموکرات اینهوفه در کمیته خدمات مسلح سنا نیز با شنیدن خبر استعفای ماتیس گفت برای کشور احساس نگرانی می‌کند.
گرچه هنوز دونالد ترامپ جانشین جیمز ماتیس را معرفی نکرده اما منابع آمریکایی از شش نفر به‌عنوان نامزد جانشینی او صحبت می‌کنند. این اشخاص عبارتند از: کینی معاون پیشین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، تام کاتن یکی از اعضای کمیته اطلاعات و نیروهای مسلح سنا، لیندسی گراهام سناتور سرشناس آمریکایی، پاتریک شاناهان از حامیان سیاست‌های ترامپ در پنتاگون، جیم تلنت سناتور سابق ایالت میسوری از حزب جمهوریخواه و دن کوتس رئیس فعلی اطلاعات ملی آمریکا.
دولت در تعطیل
مساله تصمیمات خلق الساعه و اخراج‌های ناگهانی از کاخ سفید تنها بخشی از عوامل نگرانی و سردرگمی سیاستمداران در آمریکاست. اختلاف رئیس‌جمهور و کنگره بر سر لایحه بودجه نیز بخش دیگری از این بلبشوی سیاسی را به نمایش می‌گذارد که سرانجام دولت را به تعطیلی کشاند.
گفته می‌شود تعطیلی دولت در آمریکا برای چند روز دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
در همین رابطه سناتور چاک شومر رهبر اقلیت حزب دموکرات در سنای آمریکا گفته است: لایحه بودجه دولت آمریکا تا مدت‌ها تصویب نخواهد شد. به گزارش ایرنا و به نقل از ای.بی.سی نیوز، شومر، از رئیس‌جمهوری آمریکا خواست طرح ساخت دیوارمرزی با مکزیک را که نیازمند اختصاص بودجه پنج میلیارد دلاری بوده و یکی از وعده‌های اصلی انتخاباتی ترامپ است، کنار بگذارد، چرا که این موضوع در سنا هرگز رای نخواهد آورد.
تارنمای خبری انگلیسی ایندیپندنت نیز در این باره نوشت دموکرات‌ها از تامین بودجه یک میلیارد و 300 میلیون دلاری برای تامین امنیت مرزها به شرط آن‌که آن را مشمول ساخت دیوار مرزی نکنند، حمایت کرده و آماده مذاکره با رئیس‌جمهوری هستند.
بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا از اولین دقایق شنبه 22 دسامبر برابر با یکم دی ماه به‌دنبال اختلاف دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور و کنگره درباره بودجه تعطیل شد. این برای سومین‌بار است که بخش‌هایی از دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ تعطیل می‌شود.
رسانه‌های آمریکایی می‌گویند با توجه به این‌که جلسات کنگره تا پنجشنبه هفته آینده برگزار نخواهد شد، تعطیلی دولت فدرال احتمالا تا بعد از کریسمس ادامه خواهد داشت.
تعطیلی نسبی دولت آمریکا ۱۵ درصد از نیروی کار فدرال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر این اساس 800 هزار کارمند وزارت امنیت داخلی، حمل و نقل از این تعطیلی ضرر خواهند کرد. به گزارش رویترز، طبق اطلاعات فدراسیون کارمندان دولت، 420 هزار نفر که کارشان به نظر ضروری می‌رسید باید بدون دستمزد کار کنند، در حالی که 380 هزار نفر دیگر اصلا کاری ندارند. همچنین گفته می‌شود از 1500 کارمند وزارت مسکن فقط 343 نفر بر سرکار می‌مانند. یا از 55 هزار کارمند وزارت حمل و نقل 20400 نفر مرخص می‌شوند یا تقریباً 1100 نفر از 1800 کارمند دفتر مدیریت ریاست‌جمهوری نیز به مرخصی خواهند رفت. موسسه رتبه‌بندی جهانی «اس اند پی گلوبال» برآورد کرده که هر هفته تعطیلی دولت مبلغ 2/1 میلیارد دلار را از تولید ناخالص داخلی آمریکا کم می‌کند.
به گفته این منبع اگر روند تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند، اقتصاد آمریکا به اندازه بودجه پنج میلیاردی که ترامپ برای ساخت دیوار در مرز مکزیک درخواست کرده، ضرر خواهد کرد.

علی باقری

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها