رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

تغییر قیمت سوخت تأثیر مستقیمی روی اقتصاد خانوار دارد

ابوالفضل روغنی در خصوص تأثیر افزایش ناگهانی و زیاد قیمت سوخت به جام جم آنلاین گفت: یکی از شاخص‌های مهم برای محاسبه میزان تورم، قیمت حمل‌ونقل است و با افزایش آن به‌طور طبیعی هزینه خانوار نیز بالا رفته و مشکلاتی ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۹۰۷۰
تغییر قیمت سوخت تأثیر مستقیمی روی اقتصاد خانوار دارد

به گزارش جام جم آنلاین ، دولت‌ها بر اساس قوانین موظف هستند برای رسیدن قیمت حامل‌های انرژی به قیمت واقعی آن‌ها به‌صورت سالانه درصد کمی افزایش قیمت را اعمال کنند؛ اما دولت‌ها در اغلب مواقع برای سیاسی‌کاری و کسب منافع خودشان این افزایش قیمت را به‌صورت موقتی به تعویق می‌اندازند و بعد از گذشت چند سال ناچار به یک افزایش قیمت سنگین هستند که شوک بزرگی به مردم وارد کرده و اقتصاد کشور را دچار مشکلات زیادی می‌کند.

در این خصوص ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین گفت: تغییر قیمت در برخی متغیرهای اقتصادی‌ ازجمله ارز، نان و حامل‌های انرژی می‌تواند تأثیر مستقیم و جدی روی سایر فاکتورهای اقتصادی بگذارد. به‌طور ویژه یکی از شاخص‌های مهم برای محاسبه میزان تورم، قیمت حمل‌ونقل است و با افزایش آن به‌طور طبیعی هزینه خانوار نیز بالا رفته و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: قیمت تمام‌شده مواد مصرفی شامل ریز هزینه‌هایی است که برای تولید آن اتفاق افتاده است؛ وقتی افزایش قیمت سوخت اتفاق می‌افتد طبیعتاً هزینه حمل‌ونقل کالا برای تولیدکننده نیز زیاد می‌شود به‌این‌ترتیب می‌بینیم که تغییرات در قیمت سوخت چگونه می‌تواند روی افزایش هزینه‌های جاری زندگی مؤثر باشد.

این کارشناس اقتصادی همچنین اضافه کرد: به‌هرحال بخواهیم یا نه، در سبد مصرفی هر خانواده، موضوع حمل‌ونقل کاملاً جدی است و باید موردتوجه قرار بگیرد. دولت در حال حاضر اعلام کرده برنامه‎ای برای افزایش قیمت حامل‌های سوخت ندارد اما شواهد امر ازجمله برنامه دولت برای بازگرداندن کارت سوخت نشان می‌دهد به‌زودی تصمیماتی در این خصوص اتخاذ می‌شود.

روغنی با اشاره به قوانین مربوط به افزایش قیمت سوخت ادامه داد: وقتی هدفمندی یارانه‌ها شروع شد، قرار بود قیمت حامل‌های انرژی به یک نقطه مطلوب برسد و کم‌کم آزادسازی اتفاق بیفتد تا وضعیت معیشت مردم هم به‌تبع آن بهبود پیدا کند. در برنامه سوم یا چهارم توسعه قرار براین بود که دولت‌ها به‌صورت سالانه حدود 20 درصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داشته باشند؛ در مورد ارز هم همین‌طور است و قرار بود تلاش کنیم تا این شاخصه‌ها را به قیمت واقعی خودشان برسانیم.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی در پایان بیان کرد: اما متأسفانه دولت‌‌ها در چهارساله اول با سیاسی‌کاری و رفتارهای پوپولیستی، سعی می‌کنند از اعمال افزایش قیمت‌هایی که حیات اقتصادی را تضمین می‌کند شانه خالی کرده و مسئولیت آن را حداقل به‌طور موقت به عهده نگیرند.

دولت‌ها به مردم توضیح نمی‌دهند این افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ حال‌آنکه رفتار و الگوی درست اقتصادی آن است که ما کالاهای مؤثر در اقتصاد را به قیمت واقعی‌شان برسانیم و از آن‌طرف هم‌توان خرید مردم را بالا ببریم تا از بروز مشکلاتی مثل قاچاق و... جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها