گزارش ایندیپندنت درباره سوءاستفاده سعودی‌ها از ورزش برای منحرف کردن اذهان

سرپوش جنایات با ورزش

بعضی از خبرها هستند که شاید تا سال‌ها غباری آمیخته از غم و داغ را به همراه داشته باشند. یکی از همان‌ها آگوست همین امسال اتفاق افتاد که در جریان آن یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی از سوی یک هواپیمای عربستانی مورد اصابت قرار گرفت و 41 کودک جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۵۵

بی شک بسیاری از آن کودکان و نوجوانان در این روزهای سخت یمن تنها با دویدن دنبال توپ یا ساعتی ورزش کردن سعی میکردند روزهایشان را سپری کنند، اما به نظر میرسد در دنیای امروز تحقق همین آرزوهای دم دستی هم برای بعضی از مردم جهان میسر نباشد.

نکته تلخ ماجرا این است که صاحبان همان جنگندههای سعودی از چند سال پیش برای سرپوش گذاشتن روی جنایتهای خود دست به راهکاری جدید زده و در این راه از ورزش و جنبههای تبلیغاتی آن استفاده میکنند. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به توضیح این روش
پرداخته است.

چند ماه بعد از این حمله، نواک جوکوویچ و رافائل نادال در کنفرانسی خبری در پاریس شرکت کرده و گفتند که برای حضورشان در مسابقهای در جده در ماه دسامبر باید تحقیق بیشتری انجام دهند. این صحبتها بعد از آن بیان شد که به دنبال انصراف فدرر از حضور در جده، انتقادات از این دو ستاره دنیای تنیس برای حضورشان در عربستان به بالاترین حد رسید.

برای درک این مطلب که عربستانیها چه زمانی به این راهکار روی آوردند، باید به حدود دو سال پیش بازگشت که به دستور مقامات این کشور «مرکز توسعه ورزش» تاسیس شد که هدف آن استفاده از پولهای هنگفت ناشی از فروش نفت برای ایجاد زیرساختهای ورزشی بود.

عربستانیها بهدنبال این بودند که با ساخت باشگاهها و تجهیزات ورزشی، توجهات بینالمللی فراوانی را به سمت خود جذب کنند.

برای دههها بود که حاکمان این کشور، مشارکت در جامعه جهانی ورزش را تهدیدی برای هنجارها و فرهنگ محافظهکارا نه خود میدانستند و تنها به درآمدهای نفتیشان تاکید داشتند. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که روزی درآمدهای نفتی به پایان میرسد و سعودیها به این نتیجه رسیدند که به تغییر دیگری در اقتصاد خود
نیاز دارند.

برای تحقق این تغییر به یک سرمایهگذاری خارجی نیاز بود. برای جلب این سرمایهگذاری، باید سراغ چیزی رفت که باب میل و دلخواه عموم مردم است. بر همین اساس، چه چیزی میتواند بهتر از ورزش برای عربستانیها سودمند باشد. در واقع این ماجرا شبیه داستان آن پسر بچه متمول در مدرسه است که همه از او متنفرند و او برای پنهان کردن این تنفر، یک مهمانی بزرگ و پر زرق و برق در خانهاش برگزار میکند.

در واقع عربستانیها در چند سال اخیر سرمایهگذاریهای خارجی زیادی انجام دادهاند.

سرمایهگذاری چند صد میلیون دلاری در اوبر و توئیتر تنها گوشهاش از آنها است، اما بی شک هیچ کدام از آنها همچون ورزش نمیتواند سعودیها را در رسیدن به هدفشان کمک کند. ورزش نه تنها نقش زیادی در جذب مخاطب دارد، بلکه دسترسیاش برای عموم مردم راحتتر است و در کنار آن میتواند منتقدان به وضعیت موجود در عربستان را ساکت کند.

دعوت از تیمهای ملی فوتبال برزیل و آرژانتین در ماه گذشته میلادی با ستارههایی همچون نیمار، کوتینیو و دیبالا، برگزاری فصل جدید فرمول E در ماه دسامبر در ریاض و تصمیم برای انجام بازی سوپرجام ایتالیا بین میلان و یووه در ماه ژانویه در شهر ریاض تنها گوشهای از اقدامات سعودیها در این مسیر است.

عربستانیها با این کار سعی میکنند چهره بشدت خشن اقدامات و کارهای خود را پنهان کنند.

چه چیزی بهتر از ورزش میتواند نگاهها را از سمت آن اقدامات منحرف و معطوف به این تصاویر کند.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها