6 گام برای ساختن دنیای ایده آل

چطور جهانی متحد بسازیم؟

در طول تاریخ کشمکش های قومیتی و مذهبی که بسیاری از آنها به دلیل سیاست گذاری های مبتنی بر تفرقه افکنی است همواره وجود داشته و بسیاری از معضلات جامعه بشری را رقم زده است. اما با تمام اختلافاتی که هم اکنون در سطح جهان وجود دارد می توان به ساختن جهانی ایده آل فکر کرد.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۱۹
چطور جهانی متحد بسازیم؟

به گزارش جام جم آنلاین ، یکی از مهم ترین مسائل تفرقه انداز در دنیا اختلافات قومیتی و مذهبی است و البته همانطور که ذکر شد تنها بر اساس سیاست های تفرفه افکن برای رسیدن به اهداف خاص سیاسی است. البته این هم قابل انکار نیست که بسیاری از اختلافات ریشه ای کهن و دیرینه دارد. به هر حال سیاست های تفرقه افکن معمولا از سوی دولت های استعمارگر اجرا می شود. این دولت ها بابت تفرقه افکنی در اندیشه ایجاد هژمونی بیشتری در سراسر دنیا هستند.

صرف نظر از این بحث های پیچیده سیاسی، مهم ترین مساله ساختن جهانی یکپارچه و متحد است که بتوان در آن بدون دغدغه زندگی کرد و آینده را ساخت. اما وقتی دنیا مملو از اختلافات مستقیم و غیرمستقیم است چگونه می توان انتظار به وجود آمدن این شرایط را داشت؟

به وجود آمدن یک جهان متحد شرط و شروطی دارد. برآورده نشدن هر یک از آنها پروژه عظیم یکپارچه سازی را منتفی می کند. در ضمن بسیار بعید به نظر می رسد با توجه به اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان این شروط رعایت شود. در واقع برخی از جریان ها و نیروها اجازه نمی دهند در بسیاری از نقاط جهان اتحاد یکپارچه به وجود بیاید. مهم ترین هدف جریان های تفرقه انداز در جهان به مباحث مذهبی و قومی مربوط می شود. با وجود این شرایط چه مواردی یک جهان یکپارچه را رقم می زند؟

نفی نژادپرستی – وقتی رنگ ها و نژادها بی معنی شوند هیچ فاصله ای وجود نخواهد شد و متعاقب آن بسیاری از اختلافات قومیتی از بین می رود. در بسیاری از کشورهای جهان هنوز نژادپرستی موج می زند، به خصوص در کشورهایی که بیشتر از هر کشور دیگری داعیه تمدن وپیشرفت را دارند. این نژاد پرستی به خصوص اگر با دین و مذهب همراه باشد با رفتارهای خصمانه بیشتری روبرو خواهد داشت.

تلاش برای از بین بردن فقر – از بین بردن مرزهای عمیق فقر بشر را در شرایط برابری قرار می دهد و منجر به از بین رفتن اختلافات و فاصله ها خواهد شد. فقر برابری را از بین می برد و با خود کینه و نفرت می آورد. به خصوص این موضوع در رابطه با قومیت های مذهبی شدیدتر خود را نشان می دهد.

آموزه های دینی – در بحث افتراق دینی و اختلاف مذاهب به خصوص مذاهبی که ریشه های مشترک دارند آموزه های دینی و آموزش احترام و درک عقلانی از دیگر مذاهب به از بین رفتن بخش عمده اختلافات کمک می کند.

تلاش برای ترویج عدالت و برابری – ترویج عدالت و برابری خود یکی از مهم ترین ابزار مقابله با از هم گسیختگی مدنی است. زمانی که عدالت نیست ظلم پدیدار می شود. و زمانی که ظلم پدیدار می شود با خود موجی از سیاهی می آورد که اختلاف های قومیتی یکی از آنهاست.

تلاش برای نشان دادن برابر بودن ادیان الهی و اقوام – این خود یکی از زیرمجموعه های نفی نژادپرستی است. برابر بودن همه اقوام باعث می شود تا یکی از مهم ترین موانع بر سر راه یکپارچه سازی دنیا از بین برود. زمانی که این برابری از بین برود نه تنها وحدت نابود می شود که دشمنی و عناد نیز پدیدار می شود.

ایجاد فرهنگ نوعدوستی – فرهنگ نوعدوستی تنها یک شعار در سراسر دنیاست، اگر شعار نبود قطعا بسیاری از معضلات کنونی جهان حل می شد و یکپارچگی عمیق دینی و قومی و نژادی بر سراسر جهان حکومت می کرد. فرهنگ نوعدوستی به طرق مختلف قابل اجرا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها