جام‌جم با 10 فعال سیاسی درباره ناکامی ترامپ در هویت‌زدایی از «روز مبارزه با استکبار جهانی» گفت‌وگو می‌کند

پیروزی «13 آبان» بر آمریکا

فردا در تقویم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان روز ملی استکبارستیزی شناخته می‌شود؛ روزی که سفارت آمریکا در تهران در سال 58 به دست دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد. امسال از چندماه قبل آمریکا‌یی‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای این روز کرده‌اند و می‌خواهند 13 آبان را که نماد استکبارستیزی است استحاله کنند. نقشه آنها برای این کار، تحریم‌هایی است که از مدت‌ها قبل وعده اجرایی شدن آن را در 13 آبان داده‌اند. این در حالی است که وحدت و انسجام داخلی در ایران ، برنامه‌های آمریکا را خنثی کرده و مقامات آمریکا در توطئه خود برای تبدیل نماد استکبارستیزی به استکبار هراسی ناکام‌ مانده‌اند و به زعم تمام کارشناسان و فعالان سیاسی از جناح‌های سیاسی مختلف مردم ایران همچنان آمریکا را دشمن شماره یک خود دانسته و انزجار خود را نسبت به سیاست‌های آمریکا در 13 آبان نشان می‌دهند. متن گفت‌وگوی جام‌جم با 10 کارشناس سیاسی را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۱۷۴۳۱۹

هنوز مردمِ ما را نشناختهاند

اکبر ترکان / عضو حزب اعتدال و توسعه

همزمانی تحریمهای آمریکا با 13 آبان، جنگ روانی است. کشور ما کشور ویژهای است. همین مردمی که ممکن است برای مشکلات معیشتی بیایند در مقابل دولت اعتراض کنند که میکنند، اما همان مردم وقتی صحبت از اصل نظام میشود مدافع اصل نظام هستند. اما خارجیها این تشخیص را نمیدهند و فکر میکنند اعتراضات بهدلیل مسائل معیشتی به معنای این است که معترضان، با حکومت و جمهوری اسلامی مخالفند و چون چنین ارزیابی دارند فکر میکنند اکنون که چنین ظرفیتی برای اعتراض وجود دارد از این ظرفیت استفاده کرده و اصل نظام را مورد حمله و خدشه قرار دهند. همه اینها به دلیل عدم شناخت از جامعه و برآورد اشتباه است. بر همین اساس چون به دیماه نزدیک هستیم و سال گذشته در این ماه، شاهد برخی اعتراضات اجتماعی بودیم آمریکا در طراحی خودش به دنبال این است که در آبان، تحریمها را به اوج برساند و این انتظار را دارد که در آذر، مسائل اجتماعی ما به هم بریزد و منجر به اغتشاشهای اجتماعی شود. ارزیابی آنها اینگونه است اما ما که در این جامعه زندگی میکنیم و مردم را میشناسیم میدانیم که ما نارسایی داریم، اشکالات مدیریتی و سوءتدبیر داریم و این منجر به نارضایتی صنفی و اقتصادی میشود اما به معنای آن نیست که ناراضیان صنفی و اقتصادی با اصل نظام مخالفند.

این نکته را هم باید گفت که در حال حاضر یک جریان در ایالات متحده به قدرت سیاسی رسیده که با همه قواعد بینالمللی مخالف است و فقط مخالفت آنها با ما نیست. از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون که حدود 70 سال میگذرد جهان متمدن قواعدی را برقرار کرده تا مانع کشتارهایی نظیر جنگ اول و دوم جهانی شوند. اما آقایی که در آمریکا به قدرت رسیده پایبند هیچیک از این قواعد نیست و میخواهد همه چیز را به دورانی برگرداند که تفنگ حرف آخر را میزند.

این را فقط به ایران هم نمیگوید و به بقیه جهان و به اروپا و قدرتهای آسیایی هم همین را میگوید. به بعضی کشورها هم که خیلی آنها را آدم حساب نمیکند و فکر میکند فقط باید پول بدهند با زبان دیگری صحبت میکند و مثلا به عربستان سعودی میگوید که اگر من دو هفته از شما حمایت نکنم از بین میروید بنابراین پول بدهید تا بمانید. این منطقی است که ترامپ و بروکراسی او در حال تحمیل به جهان است و برخلاف دستاوردهای اخیر بشریت است که جهان را به سمت قاعدهمندی برده است. البته این قاعدهمندی هم قاعدهمندی عادلانهای نیست و ما بهعنوان یک مسلمان به یک قاعدهمندی عدالتمحور باور داریم اما همین قاعدهمندی که فعلا ایجاد شده بالاخره قواعدی برای جهان امروز است اما این آقا پایبند به آنها نیست.

اما کشور ما در مقابل این زورگوییها و یکجانبه نگریها مقاومت میکند و تسلیم نمیشود.

«13 آبان» را صادر کردیم

الهام امینزاده / استاد دانشگاه

از سال 59 تا الان، هر سال در 13 آبان مراسمی با عنوان استکبارستیزی برپا میشود و مردم این امر را برای خود یادآوری میکنند که ماهیت استکبار را نباید فراموش کرد، زیرا هر لحظه که ما غفلت کنیم یا زیادی خوشبین شویم از همان سنگرهایی که ما غفلت کردهایم دشمن حملات خودش را شروع میکند که در سالهای اخیر شاهد حملههای فرهنگی، مجازی و سایبری بودهایم.

امروزه 13 آبان نه تنها در ایران بلکه در بسیاری دیگر از کشورها به عنوان الگوی استکبارستیزی در حال اشاعه است. آمریکا به این نتیجه رسیده که برای جلوگیری از اشاعه استکبارستیزی که نماد آن جمهوری اسلامی ایران و تاریخ 13 آبان است باید این تاریخ و وجه تسمیهای که برای آن بهوجود آمده به یک نقطه منفی تبدیل شود و به جای استکبارستیزی که یک حرکت مثبت است یک حرکت پسیو و دفاعی جایگزین شود. البته دفاعی نه به معنی دفاع در مقابل تهاجم بلکه به معنی هراس و انفعال. تمام ماهیت اقداماتی که در حال حاضر از سوی آمریکا در جریان است این است که ملتها بویژه ملت ایران را از حالت فعالانه در مقابل استکبار به حالت انفعال و هراس بکشانند. طبیعتا آنچه در حالت هراس وجود دارد توقف و از کار افتادن قوه ابتکار و تلاش است. آمریکاییها به دنبال تحقق چنین مسالهای هستند یعنی جنگ روانی و ایجاد شرایطی که دیگر روز 13 آبان بهعنوان یک نماد اقتدار نباشد.

ما باید مراقب باشیم که هراس از تحریم خارجی به یک تحریم داخلی تبدیل نشود. هیچ چیزی نمیتواند یک ملت را از پا در بیاورد مگر اینکه خود آن ملت از لحاظ داخلی کم بیاورد. مهم این است که ما در داخل کشور دچار خودتحریمی نشویم و این ابزار و وسایلی دارد از جمله نترسیدن، به هوش بودن و اعتماد به منابع داخلی و سرمایههای اجتماعی. اینها مسائل بسیار ارزشمندی است که میتواند ملت ما را از این مرحله هم به سلامت عبور دهد.

از آدم عصبانی چه توقعی دارید؟!

رامین مهمانپرست/ سخنگوی اسبق وزارت خارجه

در 40 سال گذشته، آمریکا بهرغم دشمنیهای بسیار با ایران به اهدافش دست نیافت و انقلاب اسلامی ما همچنان در حال پیگیری اهداف بزرگ خود است و در این راستا نیز به موفقیتهای شگرفی دست یافته است. آمریکا بعد از همه این دوران و با توجه به نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه و موفقیتهای جوانان کشورمان و در نهایت توافق هستهای نگران شد. به همین دلیل به نظر میرسد علت انتخاب روز 13 آبان برای موج جدید تحریمها، هدفمند و به تلافی این استکه ملت ما این روز را روز مبارزه با آمریکا و استکبار نام نهاده است و آمریکاییها در صدد انتقامگیری هستند. حتی اگر انتخاب این روز تصادفی هم بوده باشد نشانه دیگری از عزم دولت آمریکا در دشمنی با ملت ایران است.

آمریکا عقدهای شده است

غلامرضا خواجه سروی/ استاد دانشگاه

انتخاب 13 آبان برای موج جدید تحریمها علیه ایران در جهت مقابله به مثل با ایران و انقلاب اسلامی است، چرا که در همین تاریخ سفارت آمریکا تسخیر و پرستیژ بینالمللی آمریکاییها به چالش کشیده شد. در همین راستا آمریکاییها تصمیم به تلافی این شکست بزرگ و زمینگیر کردن انقلاب اسلامی گرفتند تا به این ترتیب انقلاب ایران را وادار به عقبنشینی کنند. نکته دیگر این است که در حوزه تحریمهای آمریکا موضوع جدیدی وجود ندارد و این کشور به دنبال ترساندن مردم ایران و
دولت است.

مردم استکبارستیزتر میشوند

سهیلا جلودارزاده / نماینده تهران

اخلاق الهی حکم میکند که مبهوت مستکبر و خودبزرگبین نباشیم و بندگی خدا را بکنیم. این روحیه قبل از انقلاب هم وجود داشت و ما براساس آن با نظام شاهنشاهی مبارزه میکردیم. بعد از پیروزی انقلاب هم این مساله همچنان بخشی از اعتقادات ما بود. البته این بدان معنا نیست که ایران درپی مبارزه با نظام حاکم بر جهان باشد. ما هر آنچه در دنیا وجود دارد و نافی اعتقادات ما نیست میپذیریم و با دنیا همزیستی مسالمتآمیزی خواهیم داشت. این رویه همراه با حفظ استقلال ایران و ادامه بندگی خدا است. روشی که امام(ره) در پاریس در مواجهه با پیروان سایر ادیان داشتند یک الگو برای ما است. ایران با زورگویی و قلدری کسانی که میخواهند خود را حاکم جهان بدانند مخالف است.

استکبارستیزی بهعنوان نمادی برای نظام ما درآمده و باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر نشان دادن وجهه استکبارستیزی در جهان در داخل هم باید خودمان عمل کننده به این شعار و رویه باشیم و هیچ دار و دسته و جناحی نباید خود را مطلق بداند. ما روی این اصل همه هزینههای داخلی و خارجی را تحمل کردیم که انقلاب براساس همان معیار ایدئولوژیکی استمرار پیدا کند. پیامی که البته با تنش و درگیری تفاوت اساسی دارد و بیش از اینکه نمادی فیزیکی و مادی باشد فکری است و
در پی نشان دادن این روحیه است که انسان آزاده بردگی و بندگی قدرتهای دیگر را نمیپذیرد.

تیر «13آبان» به سمت ترامپ کمانه میکند

سعدا.. زارعی/ کارشناس مسائل بینالملل

13 آبان روز تحقیر آمریکا در دنیا و سرآغاز سلسله اتفاقات مهم محسوب میشود؛ اتفاقاتی که سبب اضمحلال قدرت آمریکا در دنیاست. لذا آمریکا هنوز از تبعات و دردهای ناشی از 13 آبان فارغ نشده و خود را در شرایط شکست ناشی از آن میداند، به همین دلیل برای آغاز موج جدید تحریمها 13 آبان را انتخاب کرده تا به نوعی نشاندهنده انتقام این کشور از ایران باشد اما این ژست آمریکا بیش از آنکه به ما آسیب بزند به این کشور ضربه خواهد زد.

در خواب بیند پنبهدانه

محمد هاشمی / فعال سیاسی

آمریکاییها به اقدمات و حرکات ایذایی، تبلیغاتی و روانی بر توده مردم روی آورده و امید واهی دارند که مردم علیه نظام اقدام کنند. این مساله البته خواب و خیالی بیش نیست و هیچ وقت تحقق پیدا نمیکند.

البته که شعار کافی نیست

محمدتقی فاضل میبدی / عضو مجمع مدرسین

در روز 13 آبان نباید صرفا به راهپیمایی و سردادن شعار علیه آمریکا بسنده کرد. راه اصلی برای خارج شدن از سلطه آمریکا پیشرفت علمی و اقتصادی است تا بواسطه تحریمهایی که از سوی این کشور صورت میگیرد دچار مشکل نشویم. نکته دیگر اینکه طرح شعار مرگ بر آمریکا باید با این توضیح باشد که ما با مردم آمریکا دشمنی نداریم بلکه با سیاست سیاستمداران کاخ سفید مخالفیم.

آقای ترامپ! این آرزو را به گور میبری

حسین کمالی / دبیر کل حزب اسلامی کار

مردم ما در طول 4 دهه گذشته نشان دادند هیچگاه در برابر ظلم و استکبار سر تسلیم فرود نخواهند آورند. چون به فرهنگ شهادت باور دارند و به زانو درآوردن این ملت فکر عبثی است که تحقق پیدا نخواهد کرد.

ترامپ کاری نمیتواند بکند، اما بعضی مسؤولان!

محمد زارع فومنی / دبیر کل حزب مردمی اصلاحات

13 آبان امسال باید نمایشی از وحدت ملی و یادآور حرکت عظیمی مثل راهپیمایی اربعین یا تظاهرات 9دی باشد. در عین حال باید به این نکته تاکید داشت که باید شاهد تلاش مضاعفی از سوی مسؤولان و مدیران نظام باشیم. بعضی از مسؤولان باید از حالت انفعالی بیرون بیایند واقداماتی را برای گشایشهای اقتصادی انجام دهند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها