سلیمی‌نمین در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

کوروش، والی بابل یا شاه ایران؟

پژوهشگر تاریخ در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

زمین‌بازی کوروش را از دشمن بگیریم!

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ به مناسبت روز کوروش گفت: باید بهانه روز کوروش را از دست رسانه‌های بیگانه گرفت. اگر برای معرفی این پادشاه هخامنشی برنامه‌سازی کنیم و به ابهامات پیرامون آن پاسخ دهیم عملاً زمین‌بازی از دشمن را گرفته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۷۳۴۸۶
زمین‌بازی کوروش را از دشمن بگیریم!

به گزارش جام جم آنلاین، «دکتر علی‌اکبر امینی» در رابطه با هفتم آبان ماه گرامی داشت روز کوروش در گفت‌وگو با جام جم آنلاین به گفتگو پرداخت. مشروح این گفتگو را در متن زیر مشاهده می‌کنید :

برخی هفت آبان را روز گرامی داشت کوروش می‌دانند درصورتی‌که این روز در هیچ تقویم رسمی ثبت‌نشده است. کما اینکه در دوران قبل از انقلاب حکومت پهلوی با توجه به گرایش‌ها سلطنت طلبانه خود روز یا هفته‌ای را به نام آیین گرامی داشت کوروش در نظر نگرفته بود؟

همان‌طور که استاد زرین‌کوب گفته‌اند تاریخ باستانی همیشه با مقداری از ابرهای ایهام و ابهام همراه است و نمی‌توان یک مسئله را با قاطعیت بیان کرد، البته چون ما در جایگاه رژیم گذشته قرار نداریم بنابراین خیلی از مسائل را نمی‌دانیم و نمی‌توان به‌راحتی پاسخ داد که چرا بااینکه جشن‌های 2500 ساله هخامنشی در ایران برگزار می‌شد اما یک روز بنام روز گرامی داشت یا تولد او در تقویم گنجانده نشده است.

طی دو سه سال گذشته پروژه یهودی‌سازی کوروش از سوی مقامات رژیم صهیونیستی کلید خورده است در این خصوص چه نظر دارید؟

اولا چون ما در کشور عزیزمان ایران از تاریخ‌نگاران بلندمرتبه‌ای برخوردار هستیم رژیم صهیونیستی یا هر رژیم جعلی دیگری نمی‌تواند با تاریخ چند هزارساله ایرانی اسلامی ما یارای برابری داشته باشد. درمجموع بحث یهودی خواندن کوروش از اساس بی‌ارزش بوده و قابلیت پاسخ دادن ندارد. واقعیت آن است نتانیاهو مانند بسیاری از کسانی که علاقه‌مند هستند موضوعات تاریخی کشورمان را به نام خودشان ثبت و ضبط کنند کاری از پیش نخواهد برد و همچون سایر واکنش‌های سیاسی که از او سراغ داریم به بی‌اعتباری صهیونیست‌ها خواهد افزود.

در مقابل ما باید هوشیار باشیم که چنین بهانه‌هایی به دست دشمنان ندهیم که شخصیت‌های ادیب، سیاست گزار و عارف و ... را از ما نگیرند و مصادره نکنند.

برخی شبهات در ثبت جهانی کوروش وجود دارد به‌عنوان‌مثال در سازمان ملل یونسکو زمانی که شما سایت یونسکو را مشاهده می‌کنید به‌عنوان‌مثال مانند عید نوروز مناسبتی را در خصوص گرامی داشت این روز نداریم در این خصوص توضیح بدهید که آیا این اشتباه منعکس‌شده است یا بحث کوروش در سازمان ملل به‌گونه‌ای دیگر است؟

من در مورد ثبت جهانی کوروش اطلاعات خاصی در دست ندارم اما به‌هرحال باید بپذیریم او بنیان‌گذار یک امپراتوری عظیم بوده و جا دارد نام وی در میان پادشاهان بزرگ دنیا مطرح شود.

اگر ما اندیشه تمدنی و مدنیت بشر را به همدیگر گره بزنیم و بگوییم انسان از چه زمانی در این حوزه قدم گذاشت و انسانیتش را انسانی‌تر کرد این را باید با تمدن‌ها بشناسیم و طبیعی است که کوروش چنین نقشی داشته است و این تمدن‌ها را پایه‌ریزی کرده است ازاین‌روی جای آن دارد که سازمان‌های بین‌المللی چنین روزی را مدنظر داشته باشند اما با این رویکرد که کوروش متعلق به ایران است نه جای دیگر.

رسانه‌های بیگانه به‌ویژه فارسی‌زبان‌ها گاها در جهت منافع خودشان خیلی برای این روز تبلیغ می‌کنند. از هیچ منبع یا مقام رسمی کسی نیست که بخواهد کوروش را کوچک بشمارد اما شاهد هستیم روی این موضوع خیلی مانور رسانه‌ای می‌شود به نظر شما هدف از این کارها ؟

در این‌که دشمنان ما نیت بر هم زدن نظم و ثبات فکری و امنیتی ما رادارند شکی نیست و هیچ‌گاه دل آن‌ها تاریخ ما نسوخته است. اما در مقابل ما هم نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم تا بهانه دست بدخواهان این مرزوبوم دهیم. توجه داشته باشیم برخوردهای سلبی آب را به آسیاب دشمنان ما می‌ریزد.

برای مثال شاید بهتر باشد کسانی که می‌خواهند به‌نوعی بزرگ داشت کوروش را گرامی بدارند از آزادی عمل بیشتری برخوردار شوند. البته این مسئله فرق دارد بازمانی که مثلاً عده‌ای بخواهند از این موضوع بهره‌برداری سیاسی کرده و در کنار مقبره این پادشاه هخامنشی در روز 7 آبان یا روز دیگری شعارهای جهت‌دار سر دهند و خوراکی برای بیگانگان تهیه کنند.

راه‌کار چیست؟

به اعتقاد بنده ما در خصوص معرفی مشاهیر خود با خلأ برنامه‌ای و رسانه‌ای مواجه هستیم. ازنظر من این خلأ بهانه ایست در دست آن‌طرف آبی‌ها که بگویند ما این خلأ را پر می‌کنیم. متأسفانه آن‌ها در این میان به‌طور کاملاً حساب‌شده در اذهان مردمان ما نفوذ می‌کنند.

ما باید در مورد برنامه‌سازی‌های خود در خصوص معرفی مشاهیر و بزرگان ایرانی تجدیدنظری داشته باشیم . باید خودمان برنامه‌ای تهیه کنیم تا از این طریق جبهه مقابل را خلع سلاح کنیم.

به‌عنوان‌مثال طی چند سال گذشته اتفاق خوبی که در کشور افتاده و شخصاً در تعدادی از این برنامه‌ها شرکت داشته‌ام، بزرگ داشت شب یلدا است. مثلاً یلدا در شهرها، شب یلدا در روستا، یلدا در جبهه‌ها و... یعنی زمانی که ما در مورد فرهنگ اصیل خود با چنین رویه‌ای پیش رویم عملاً زمین‌بازی را از طرف مقابل گرفته‌ایم. اگر ما درباره شب یلدا و دیگر مناسبت‌های کهن خود صحبت کردیم و کار فرهنگی خیلی خوبی هم ارائه دهیم عملاً روزنه‌ای برای رسانه‌های خارجی باقی نمی‌ماند.

برخی می‌گویند کوروش یکتاپرست بوده برخی هم می‌گویند یکتاپرست نبوده است به‌عنوان‌مثال درجایی او به خدای مردوک قسم‌خورده است درجایی هم مردم را به پرستش اهورامزدا سفارش کرده است . چگونه می‌توان در این مورد قضاوت کرد؟

دولت‌مردان یا سیاست‌مداران به اقتضای زمان و مکانی که در آن قرار می‌گیرند ممکن است گاهی حرف‌های متفاوتی بزنند به‌عنوان‌مثال شخصیت بزرگواری مانند سید جمال‌الدین اسدآبادی زمانی که برای جوانان صحبت می‌کرد ارزش‌های ملی و اسلامی را تبیین می‌کرد و زمانی که برای ترک‌های عثمانی خاطره‌ای داشت ارزش‌های دیگری را مطرح می‌کرد. اما درمجموع هدف اصلی سید جمال وحدت جهان اسلام و اعتلا اسلام بود.

حال بحث اینکه کوروش به خدایی واحد اعتقاد داشته یا خیر در مباحث تساهلی می‌گنجد. کوروش هم چه‌بسا برای به دست آوردن دل بابلیان مطلبی را گفته باشد.

اما درمجموع نه‌تنها از زمان زرتشت بلکه از دوران آیین میتراییسم ایرانیان وارد مرحله توحیدی شده‌اند، به‌احتمال‌زیاد هخامنشیان و ازجمله کوروش به آیین زرتشتیان پایبند بودند بنابراین این آیین یک آیین توحیدی است یعنی زرتشت شناسان بزرگ دنیا زرتشت دینی توحیدی می‌دانند درنتیجه کوروش هم که پیرو آیین زرتشت بوده است که ازنظر بنده انسانی موحد بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها