‌شفافیت در نظام حکومتی، یک اصل بسیار جدی، اثرگذار و اعتمادآفرین است ؛زیرا نظام مردمی باید به‌گونه‌ای رفتار کند که از فعالیت‌هایی که حاکمیت انجام می‌دهد و تصمیماتی که می‌گیرد چیزی برای مردم پنهان نباشد.
کد خبر: ۱۱۷۲۲۹۰

حضرت امیرالمومنین علی(ع) در نامه به مالک اشتر می‌فرمایند باید در حکومت و مدیریت خودت مسائل را برای مردم تبیین کنی و اگر جایی برایشان روشن نبود و توضیح خواستند تا حدی که قانع شوند و عذر را بپذیرند برایشان توضیح بده.

این شفافیت بخصوص در مسائل مالی، ضرورتی بدون مناقشه دارد و باید به‌گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند حاکمیت از اموال عمومی آنها را حیف و میل نمی‌کند و در راهی غیر از مسیر حق مصرف نمی‌کند. بر این اساس باید تمام داد و ستدها و قراردادها و فعالیت‌های اقتصادی شفاف باشد به‌طوری که اطمینان خاطر و اعتماد عمومی را برانگیزد.

منشا رضایت خاطر مردم همین اعتماد عمومی است و اگر این اعتماد فراهم نشود مردم ناراضی می‌شوند و اگر ناراضی باشند از حکومت حمایت نمی‌کنند و اگر از حکومت حمایت نکنند حاکمیت در موارد خطر دچار چالش‌های سنگین و گاهی سقوط می‌شود.

با وجود همه اینها در شرایط حاضر نشانه‌های عدم‌شفافیت بسیار است. از جمله این‌که اطلاعاتی که مجموعه دستگاه‌ها در اداره کشور در اختیار دارند حتی برای صاحب‌نظران، محققان و کارشناسان هم قابل دسترسی نیست چه برسد به این‌که در دسترس عموم مردم باشد. علاوه بر این، مجموعه دستگاه‌ها در ساختار درونی خودشان، سامانه اطلاعاتی الکترونیکی دارند، اما این سامانه الکترونیکی با مجموعه سامانه‌های الکترونیکی کشور ارتباط محکمی ندارد و به قول معروف لینک نشده است و چون لینک نشده، اعمال نظارت از سوی دستگاه‌های ناظر را با دشواری روبه‌رو کرده است چه برسد به این‌که عموم مردم بخواهند باخبر و مطلع باشند.

همچنین قراردادهایی که با شرکت‌های خارجی بسته می‌شود غالبا این قراردادها را محرمانه تلقی کرده و پنهان می‌کنند در حالی که چنین پنهان‌کاری‌هایی پذیرفته نیست.‌

غلامرضا مصباحیمقدم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها