در ادامه پروژه‌های شفافیت در فرهنگ و هنر، این مرتبه سراغ تهیه‌کننده فیلم «عرق سرد» رفته‌ایم

چالش شفافیت روی پیشانی «عرق سرد»

«صاحب و موسس شرکت تراشه سبز، صاحب و موسس نرم‌افزار پیام‌رسان بیسفون، صاحب و مدیر تلویزیون تعاملی تیوا، تهیه‌کننده سینما» اینها عباراتی است که مهدی داوری تهیه‌کننده فیلم «عرق‌سرد» در بیوی توییترش نوشته و شخصیت حرفه‌ای خود را با آنها معرفی کرده است. تهیه‌کننده عرق سرد فیلمی را با کارگردانی سهیل بیرقی روانه پرده سینماها کرده که ناظر به یک ماجرای واقعی است. هرچند در تیتراژ فیلم، هرگونه اشارات خارجی داستان به ماجراهای واقعی رد شده است اما با این حال هر کسی که فیلم را دیده بر این گزاره صحه می‌گذارد که بیرقی و داوری، داستان کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان را به فیلم تبدیل کرده‌اند که به دلیل مخالفت همسرش که از قضا مجری یکی از شبکه‌های تلویزیونی است از همراهی با تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال 2015 باز ماند. داوری هرچند تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد اما بعضی قرائن و شواهد حاکی از این است که او سرمایه‌گذاری این فیلم را هم بر عهده داشته است. ما هم در راستای رویه‌ای که در چند وقت اخیر درباره شفافیت گردش مالی در حوزه فرهنگ و تئاتر و سینما در پیش گرفته‌ایم این مرتبه سراغ تهیه‌کننده و احتمالا سرمایه‌گذار عرق سرد رفتیم تا ببینیم مهدی داوری کیست و در فرهنگ و سینما و رسانه چه می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۲۰۰۵

مهدی داوری یا به عبارت دقیق‌تر، مهدی داوری‌لنگرودی ازجمله کسانی است که فعالیت حرفه‌ای اصلی‌اش در حیطه آی‌تی و فناوری اطلاعات است. داوری مدیریت و مالکیت یکی از شرکت‌های بزرگ این حوزه را در اختیار دارد که شاید نامش را خیلی‌ از ما شنیده باشیم: «شرکت تراشه سبز تهران». با این حال از اوایل دهه 90 آرام آرام و به‌تدریج پایش به فضای سرمایه‌گذاری در سینما و شبکه نمایش خانگی و یکی دو سریال تلویزیونی باز شده است. روزنامه «هفت صبح» آبان ماه 92 در بخشی از گزارش «میلیاردرهای ایرانی از سینما چه می‌خواهند؟» با ذکر نام داوری نوشته بود: «در محافل سینمایی نام داوری به عنوان یکی از میلیاردرهایی که اخیرا وارد سینما شده و به طور جدی قصد کمک به جریان فیلمسازی کشور را دارد، مطرح است... کسانی که با او کار کرده‌اند از خوش حسابی و دستمزدهای چشمگیرش بخصوص به ستاره‌ها خبر داده‌اند. به نظر می‌رسد او به عنوان تهیه‌کننده، جاه‌طلبی‌های بلندمدتی را هدف قرار داده است.» اینها همه واقعیت نیست.

سابقه سینمایی آقای میلیاردر

داوری از تهیهکنندگان جدید سینمای ایران است که در پنج شش سال اخیر حضور جدی در سینما داشته است. «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» به کارگردانی روحا... حجازی، «اروند» به کارگردانی پوریا آذربایجانی، «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی و سریال شبکه نمایش خانگی «عطسه» به کارگردانی مهران مدیری از آثاری است که نام داوری رسما به عنوان تهیهکننده آنها ذکر شده و در تامین سرمایه آنها مشارکت داشته است. بهجز این آثار، داوری در تامین بخشی از سرمایه فیلمهای «ایتالیا ایتالیا»، «جرم» و «پل چوبی» هم مشارکت داشته است. به جز اینها او اولین تهیهکننده - و بنا به برخی شنیدهها سرمایهگذار - فیلم «بمب» به کارگردانی پیمان معادی هم بوده است که در جشنواره سال گذشته فیلم فجر حضور داشت؛ فیلمی که هرچند داوری از ابتدا و با قطعیت از حضور معادی در آن خبر میداد، اما در نهایت از آن جدا شد. دلیل جدا شدن داوری از «بمب» که قصهاش در دهه 60 و پسزمینه سالهای دفاع مقدس میگذرد، هیچگاه اعلام نشد.

داوری به جز شرکت اصلی خودش (تراشه سبز تهران) در بیش از ده شرکت دیگر هم سابقه عضویت در هیاتمدیره، ریاست هیاتمدیره یا مدیرعاملی را تجربه کرده است. بیسفن، بیستاک، رسانه آینده ایرانیان، فرا پیامساز جامجم، نوین شبکه کنش، پارس ارتباط افزار، پیشگامان استقلال دادهها، دادههای آسیاتک، پیامرسان بیسفون، نیمروز فیلم، شرکت وفاداری هوشمند رایمون و تلویزیون تعاملی(IPTV) تیوا از شرکتها و مراکزی است که تقریبا به جز دو مورد، همگی در زمینه تخصصی ارتباطات و آیتی و فناوری ارتباطات مشغول فعالیت است. در این فهرست نام دو شرکت از بقیه جالبتر است: وفاداری هوشمند رایمون و نیمروز فیلم.

راهاندازی شرکت بههمراه بهرام رادان

شرکت وفاداری هوشمند رایمون از شرکتهایی است که نام مهدی داوری لنگرودی در هیاتمدیره آن به چشم میخورد.

این اما همه واقعیت نیست. بهرام رادان و علیرضا باذل از دیگر نامهایی هستند که نامشان در کنار داوری قرار دارند. اولی یک بازیگر و ستاره سینماست و دومی هم کسی که در افواه خبرنگاران هنری و سینمایی به عنوان دوست نزدیک و مدیر برنامههای رادان از او یاد میشود. نکته جالب این شرکت آنکه هرچند از زمان تاسیس آن حدود هشت سال میگذرد، اما قرائن حاکی از آن است که داوری از میانههای کار به رادان پیوسته است.

زمان تاسیس این شرکت در سال 1389 (با زمینه حرفهای خرید و فروش تمامی کالاهای بازرگانی مجاز و پشتیبانی خدمات شرکتها و موسسات تجاری) نامی از داوری به چشم نمیخورد. با این حال از آبان 1391 او به عضویت هیاتمدیره این شرکت درآمده و به رادان پیوسته است. احتمالا حضور و سرمایهگذاری در فیلم «پل چوبی» جرقه آشنایی او با رادان را زده و بعدها ارتباط آنها را محکمتر کرده است. جالب آنکه دفتر این شرکت از اردیبهشت 92 با نقل مکان از ساختمان قبلی خود در خیابان ولیعصر به محل اصلی شرکت «تراشه سبز تهران» جابهجا میشود؛ ساختمانی در خیابان کریمخان تهران.

ورود به حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی

«نیمروزفیلم» یکی از شرکتهای توزیع و پخش سینمایی داخل کشور است که در سال 1393 به ثبت رسیده است. به جز شخص مهدی داوری نام دو نفر دیگر هم در مدیران این موسسه به چشم میخورد: علیرضا باذل (مدیر برنامههای بهرام رادان) و مهدی صباغزاده، کارگردان جوانی که فیلم «ایتالیا ایتالیا» را در سال 95 راهی جشنواره فجر کرد. غیر از مهدی داوری که سرمایهگذاری این فیلم را بر عهده داشته است، نام علی سرتیپی هم به عنوان یکی از سرمایهگذاران این فیلم ذکر شده است. توزیع و پخش فیلم هم به عهده شرکت «نیمروز فیلم» بوده است. دفتر این شرکت هم مانند شرکت «وفاداری هوشمند رایمون» در ساختمان اصلی تراشه سبز تهران واقع شده است. به عبارت دیگر میتوان پیشبینی کرد که بیزینسمن موفق حوزه آیتی و فناوری اطلاعات در ورودش به سینما فقط سرمایهگذاری و تولید را هدف قرار نداده و بلکه در درازمدت در زمینه توزیع و پخش آثار سینمایی هم بتدریج ورود خواهد کرد.

سرمایهگذاری تلویزیون تعاملی

بلندپروازیهای آقای تهیهکننده اما محدود به اینها نیست. داوری یکی از پنج شرکت تلویزیون تعاملی را هم تحت مسؤولیت خود دارد که بعد از اخذ پروانه آزمایشی در بهمن 95 در اردیبهشت امسال موفق به دریافت مجوز تلویزیون تعاملی شد. او بهمن سال گذشته در مورد فرآیند راهاندازی «تیوا» گفته بود: «حدود ده سال پیش ما این طرح را در کشور پیشنهاد دادیم. طی این ده سال تلاشهای بسیاری برای رضایت گرفتن از مخابرات، مجلس و صدا و سیما انجام شد تا این طرح به محمل قانونی برسد و تلویزیون تیوا مجوز بگیرد.

اکنون اولین سریال به صورت اختصاصی توسط تیوا خریداری شده است. در آینده هم قرار است سریالهای داخلی و خارجی مطرح دنیا را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.» داوری در همان زمان سریال «سایمدانگ» را در تلویزیون تعاملی تیوا در دستور پخش قرار داده بود؛ سریالی با بازی لی یونگ ئه که مردم ایران او را با بازی در نقش یانگوم میشناسند. او اعلام کرده بود که این سریال همزمان با پخش در تلویزیون «تیوا» در شبکه نتفلیکس هم پخش میشود. گویا این پروژه آنقدر برای داوری حائز اهمیت است که نام آن را در کنار شرکت «تراشه سبز» به عنوان بخشی از سابقه و رزومهاش در بیوی توییترش ذکر کرده است.

...و در نهایت «عرق سرد»

هدر توییتر آقای تهیهکننده «حب الحسین یجمعنا» است. در میان توییتهایش مطالب با مضمون مذهبی و دینی کم به چشم نمیخورد. ظواهر امر حکایت از ریشهها و صبغههای دینی و مذهبی آقای تهیهکننده دارد. با همه اینها اما آقای تهیهکننده در فیلمی تهیهکنندگی و سرمایهگذاری کرده که به عقیده منتقدان از قشر مذهبی جامعه، تصویری معوج و کاریکاتوری ارائه میدهد. نشست خبری فیلم در جشنواره فیلم فجر هم بینصیب از این انتقادات نماند. انتقاداتی که اما کارگردان فیلم ترجیح داد از کنارشان بگذرد و بیجواب بگذارد. به جز انتقادات منتقدان داخلی، فیلم هماکنون در حال تجربه حضورهای بینالمللی است.

یک شرکت پخش فرانسوی امتیاز پخش و اکران آن را در ســــــــینماهای فرانسه به عهده گرفته است. برای صحبت درباره همین مـــــــوارد و بــــــــــــعضی سوالهای دیگر با آقای تهیهکننــــــــــــــده تماس گرفتیم هرچند موفق به صحبت با ایشان نشدیم.

محمدصادق علیزاده
فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها