در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یکی از شاعرانی که دیوان شعرش به زبانهای مختلف دنیا ترجمه شده و در عرصهی جهانی بسیار نامدار است، حافظ شیرازی است. شعر این شاعر بلند آوازهی ایرانی، آدمی را چنان از خود بیخود میکند که با واژگان نمیشود آن را بیان کرد.
پرسشی بسیار چالشانگیز در این جا وجود دارد: چگونه است که اهمیت و جایگاه ادبیات و شعر فارسی روز به روز در بین جوانان کاسته میشود؟ چرا جوانان علاقمند به تحصیل در رشتهی ادبیات فارسی کمتر دیده میشود؟ نخبگان رشتهی علوم انسانی بیشتر به آموختن سایر رشتهها روی میآورند و کمتر به ادبیات فارسی علاقه نشان میدهند؟
آموزش فارسی عمومی در این سالها به دانشجویان در رشتههای متفاوت و گوناگون، همانند رشتههای مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر و تربیتبدنی- با تفاوتهای کلیدی و بارزشان- من را متوجهی یک نکتهی مشترک کرد:
تمام دانشجویان به پیشرفت، کسب هویت، برطرف کردن مشکلات، پیدا کردن هدف، دانستن آرزوهایشان و یافتن راهکاری کاربردی و مناسب برای رسیدن به هدفها و آرزوهای خود علاقمند هستند.
البته این نکته نباید فراموش شود که ممکن است دانشجویان در بیان هدفهای خود دچار سردرگمی شوند و یا به عبارت دیگر، هدفها و آرزوهایی درست برای ادامهی زندگی برنگزینند و یا در دوران دبیرستان برای مفهوم زندگی دانش کافی به آنان داده نشده باشد.
هنرنمایی، ارزش و اهمیت ادبیات فارسی در این جا خود را بهخوبی نشان میدهد، چرا که این «گنجینه و میراث ارزشمند ملی و فرهنگی» راهکارهای مناسب، سودمند و کاربردی به تمام علاقهمندان ارائه میکند، ولی بیان آن به زبان نظم یا نثر کهن سبب عدم ارتباط دانشجویان با ادبیات فارسی میگردد و این عدم ارتباط، عدم درک و در نهایت بیعلاقگی در پی دارد. همچنین، پیشرفت تکنولوژی و هزاران عامل دیگر، که گفتگو در مورد آنها مجالی دیگر میطلبد، موجبات فاصله و دوری دانشجویان را از ادبیات فارسی و همچنین شعر بزرگانی همچون حافظ فراهم آورده و سبب شده است که آسیبهای جبرانناپذیری هم به آنان و هم به کشور عزیزمان «ایران» وارد شود و شاید رقبای ما به خوبی از این موضوع آگاهند که نقطه قوت ما ایرانیان داشتن ادبیاتی غنی و قوی است.
سالهاست که از دانشجویان تمام رشتهها میپرسم: «ادبیات چیست»؟
پاسخشان من را شگفتزده کرد. بیشینهی آنان بر این باور بودند که ادبیات فارسی، دستور زبان یا آرایههای ادبی و یا تاریخ ادبیات است، برخی از آنان هم گفتند که ادبیات شعر یا نثر است و هیچکدام از آنان اشاره نکردند که ادبیات فارسی یک جهانبینی و یا فکر و یا فرهنگی ارزشمند است که به زبان شعر و یا نثر سروده شده و آرایههای ادبی زینتبخش آن شده است.
هیچ کدام نمیدانستند و یا متوجهی این نکتهی ارزشمند نشده بودند که به یاری ادبیات فارسی و همچنین بهرهوری از عارفان و شاعرانی بزرگ همانند حافظ، سعدی، مولوی و ... میتوان به اهداف خود در زندگی رسید و بسیاری از گرفتاریهایی که به نظر غیر قابل حل میآید، به یاری جهانبینی و فکری که در شعر آنان نهفته شده است، حل کرد.
متأسفانه، ادبیات فارسی، علمی مهجور است و زمانی ما به ورطهی سقوط رفتیم که از این علم دور شدیم و جایگزین نامناسبی برای آن قرار دادیم و ادبیات فارسی را میتوان در تکمیل همه علوم قرار داد و با یادگیری ادبیات میتوان در رشته های دیگر توانمند شد و اگر پیش از آموختن سایر علوم، ادبیات را در جوانان قوی کنیم آنان با یک شعور و آگاهی خاص و ویژه، حرفه و علم خود را دنبال میکنند.
به امید روزی که بتوانیم ارزش داشتههای خود را بدانیم و از آن به درستی بهره بجوییم.
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
وآنچه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد
دکتر شاهپرک فرحبخش اصفهان،
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی،
واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم