یک کارشناس مسایل سیاسی معتقد است آمریکا برای مذاکره با دیگران همواره فرمول‌هایی را برای خود تنظیم می‌کند و نتایج مورد نظرش را هم دراین فرمولها مدنظر خواهدداشت. از این رو هرگز منافع طرف دیگر معادله حاصل نخواهد شد.
کد خبر: ۱۱۶۲۱۰۱
عملکرد ایران نشان داده بدون آمریکا هم می‌توان دنیا را اداره کرد/ تقابل اروپا با آمریکا درباره ایران نشان دهنده روش درستی است که درپیش گرفته‌ایم

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به فرمول مذاکره آمریکایی گفت: مقام معظم رهبری در بحث دشمن شناسی بارها نکاتی را مطرح فرموده‌اند که هر فرد مسلمان و انقلابی باید به آنها دقت داشته و براساس آنها سیاستگذاری کند.

کنعانی مقدم در ادامه افزود: ایشان در موضوع شناسایی دشمن آمریکا و صهیونیسم علیه کشورمان یکی از از بی بدیل‌ترین هستند که تاکنون با درایت و بینشی که دارند از مختصات و شاخصه‌های دشمنی آمریکا پرده برداری کرده‌اند و چهره واقعی شیطان بزرگ را به جهانیان معرفی کرده‌اند.

وی تاکید کرد: براساس شواهد و فرمایشاتی که مقام معظم رهبری بارها اشاره کرده‌اند، آمریکا همواره از تئوری‌های مشخصی درباره مذاکرات خود با سایر کشورها استفاده کرده که می‌توانیم بسیاری از آنها هم اکنون درباره برخوردش با برجام و جمهوری اسلامی ایران نیز مشاهده کنیم.

این کارشناس مسایل سیاست خارجی معتقد است، ابزارهای تحریم، تهدید، تحقیر، تروریسم و برخورد نظامی از جمله تئوری‌های مطرح آمریکای در مواجهه با سایر کشورهاست که برای دستیابی به اهدافش نیز هیچ دریغی از بکارگیری آنها ندارد. این درحالی است که سیاست‌های استعماری این کشور ابعاد نهفته دیگری نیز دارد که باید آنها را نیز در نظر داشته باشیم.

کنعانی مقدم به خبرنگار ما گفت: اصولا سیاستمداران آمریکا براساس روش‌های ماکیاولی تصمیم‌گیری می‌کنند به این ترتیب که معتقدند هدف وسیله را توجیه خواهد کرد، به همین دلیل هرکاری که برای رسیدن به این هدف لازم باشد جزو برنامه‌هایشان خواهد بود.

این تحلیل‌گر مسایل سیاست خارجی اظهار کرد: تئوری مطرح دیگری که آمریکا معمولا از آن در برخورد با سایر کشورها استفاده می‌کنند دقیقا براساس رفتارهای کابویی است و از آن به عنوان سیاست « انگشت روی ماشه» یاد می‌کند. چون سیاستمداران آمریکایی براین باورند همیشه باید آماده درگیری نظامی مستقیم با سایرین باشند.

وی تصریح کرد: برهمین اساس می‌بینیم تمام سیاست استعماری آمریکا علیه سایرین به صورت تهدید جنگ و ارعاب طرف مقابل است، به این ترتیب که دائم این نکته را در تبلیغات گسترده رسانه‌ای و سخنرانی‌هایشان اعلام می‌کنند که کشور مورد نظر زیر سایه درگیری نظامی با آمریکا روزگار سپری می‌کنند و شاهد مثال زنده آن هم مذاکرات با کره شمالی است.

این کارشناس مسایل سیاست خارجی افزود: براین اساس است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تصمیم‌گیرندگان طرف دیگر را مرعوب کرده و آنها را به نوعی وادار به پذیرش هرآنچه آمریکایی‌ها می‌گویند، کرده و اهدافی که از قبل برای خود متصور بوده را سهل الوصول‌تر بیابد.

کنعانی مقدم درباره دیگر تئوری‌های مذاکره آمریکایی به خبرنگار ما گفت: همانطور که قبلا نیز اشاره شد سیاست درگیری نظامی جزو فرمول مذاکره آمریکایی است که براین اساس آمریکایی‌ها می‌گویند، هرکس که زودتر دشمن را از پای درآورد پیروز میدان است. به این ترتیب می‌بینیم در اغلب موارد آمریکا به صورت حملات پیش‌دستانه به کشورهای مورد نظرش حمله نظامی می‌کند، دقیقا مثل افغانستان، عراق و دیگر کشورهایی که تاریخ شاهد مورد تجاوز قرار گرفتنشان از سوی آمریکایی‌ها بوده است.

به گفته وی یکی از کثیف‌ترین سیاست‌های آمریکا علیه کشورهای مورد نظرش تئوری «چیکن یا مرغ ترسو» نام دارد که تلاش می‌کنند طرف دیگر مذاکره را همواره کشوری ترسو و ضعیف در جهان معرفی کنند تا با استفاده از این سیاست به گونه‌ای طرف مقابل را وادار به واکنش کرده و در راستای اهداف خودشان مدیریت کنند.

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: اصولا این شیوه یکی از بیشترین کاربردها برای سیاستمداران آمریکایی را دارد، چون این کشور براساس همین تئوری سیاست‌های برد-برد، برد-باخت، باخت‌- باختش در مذاکرات را تعیین کرده و برنامه‌ریزی می‌کند تاجایی که طرف دیگر مذاکره میدان را خالی کرده و ملزم به رعایت هرآنچه آمریکا مدنظر دارد بشود.

وی در ادامه با اشاره مجدد به فرمایشات مقام معظم رهبری تصریح کرد: برهمین اساس مقام معظم رهبری دقیقا با درنظر گرفتن عقبه تئوری‌های مذاکره آمریکا در دیدار اخیرشان فرمودند که جنگ نخواهد شد و مذاکره نمی‌کنیم. به این ترتیب ایشان پاسخ تمام تئوری‌های محتمل آمریکایی علیه کشورمان را فرمودند تا در نهایت آنطور که منافع ایران است کار پیش برود نه آنچه آمریکا برنامه‌ریزی کرده است.

تقسیم بندی شرکا از سوی آمریکا

از سوی دیگر کنعانی مقدم با اشاره به برخی اختلاف نظرهای موجود شرکای آمریکا در سیاست‌های‌خارجی به خبرنگار ما گفت: آمریکا همواره به عنوان شیطان بزرگ و دشمن اصلی بسیاری از کشورها براساس آن سیاست‌های استکباری جهانی که دارد به دنبال سلطه و هژمونی خودش در اقصی‌نقاط دهکده جهانی است، به همین دلیل شرکای خود را نیز به دو گروه استراتژیک و اقتصادی تقسیم بندی کرده است.

به گفته این کارشناس سیاست خارجی، شرکای استراتژیک آمریکا عموما اعضای پیمان ناتو هستند که در صلح و جنگ منافع ایجاد شده را با یکدیگر تقسیم می‌کنند، اما در آنسوی معادله شرکای اقتصادی هستند که اظهار نظرهای سیاسی این گروه هیچ اهمیتی برای آمریکا نداشته و آن کشورها نیز براساس منافع اقتصادی خود بعضا با سیاست‌های آمریکا مخالفت می‌کنند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال کشوری مثل کانادا هیچ جایگاه استراتژیکی برای آمریکا نداشته و تنها منافع اقتصادی میان دو کشور است که ارتباطی ایجاد کرده پس کاملا طبیعی است که کانادا ممکن است در مواردی که منافع اقتصادی خود را در خطر ببیند نسبت به سیاست‌های آمریکا واکنش نشان دهد.

کنعانی مقدم ضمن اشاره به سیاست‌های اخیر اتحادیه اروپا تصریح کرد: این قاعده اگرچه درباره اروپایی‌ها نیز صادق است اما نکته اصلی اینجاست که استقامت و پایداری رهبران سیاسی ایران و ملت بزرگش باعث شده تا این اتحادیه دریابد بدون آمریکا نیز می‌توان جهان را مدیریت کرد.

این کارشناس سیاست خارجی به خبرنگار ما گفت: هرچند عموما اروپایی‌ها همانند شریک دزد و رفیق قافله عمل می‌کنند اما در نهایت با درنظرگرفتن برخورد ایران با سیاست‌های خصمانه آمریکا متوجه شده‌اند که می‌توانند غیر تمکین مطلق بگونه‌ای دیگر مقابل آمریکا قرارگیرند که حتما منجر به رضایت و همراهی با سیاست‌های شیطان بزرگ نیست.

وی معتقد است، ورود اروپایی‌ها به چنین شرایطی قطعا بیانگر این است که هم اکنون ایران راه درست را انتخاب کرده و شکافی معنادار میان شرکای قدیمی یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد کرده است و می‌توانیم از این روند منافع خودمان را در راستای منافع ملی در مقابل خصومت‌های آمریکا دنبال کنیم.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها