گزارش جام‌جم از رونمایی جنگنده تمام ایرانی

پرواز کوثر

30 مرداد از این پس در تقویم دفاعی ایرانی روز مهمی به شمار می‌رود چرا که در آن اولین جنگنده رزمی با نام کوثر رونمایی شد.
کد خبر: ۱۱۶۰۸۰۵

بهرهگیری از معماری یکپارچه پیشرفته و اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل 4، بهرهگیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه روی مقابل خلبان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهرهگیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن دقت کشف اهداف و تهدیدات و بهره‌گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند از مهم‌ترین ویژگی‌های این جنگنده است.

از همان آغازین دقایق رونمایی و اعلام پرواز جنگنده کوثر، رسانه‌های مختلف بین‌المللی به بازتاب توفیق متخصصان ایرانی پرداختند. رسانه‌های کشورهای منطقه مثل سایت عربی‌48 پایگاه‌های اطلاع‌رسانی الرای، النهار و الدیار کویت، صفحه الکترونیکی روزنامه الاتحاد امارات، پایگاه عربی دفاع و تسلیحات، عربی 21 در حالی این خبر را پوشش دادند که صددرصد ایرانی بودن این جنگنده و بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات و فناوری‌های ‌روز جهان از جمله ویژگی‌های تلاش متخصصان در این عرصه بود.

نشریه لاتریبون در مطلبی رونمایی ایران از جنگنده بومی خود را به مثابه مبارزه طلبی دانست و فاکس نیوز هم اعلام کرد که جنگنده جدید، توان بازدارندگی در مقابله با واشنگتن را افزایش می‌دهد.

شبکه تلویزیونی فرانسوی یورونیوز از آزمایش موفقیت‌آمیز نخستین هواپیمای جنگی ساخت ایران خبر داد. در کنار این مساله لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنشی منفعلانه وانمود کرد که این خبر چندان جدی نیست و نباید آن را بااهمیت تلقی کرد.

تلاش برای شبهه‌افکنی

در کنار بازتاب‌های وسیع خبر به پرواز درآمدن اولین جنگنده بومی در رسانه‌های داخلی و خارجی، برخی از کارشناسان نظامی غربی ادعا کردند که طراحی جنگنده کوثر همان طراحی جنگنده «اف-۵» آمریکاست که در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی ساخته شده بود. ایران در سال ۱۹۷۴ میلادی این هواپیمای نظامی را خریداری کرده بود.

در کنار چنین اظهار نظرهایی برخی که اساسا با هرنوع دستاورد داخلی مخالفند و به‌طور معمول هر گونه تولید بومی را به سخره می‌گیرند همداستان با برخی از رسانه‌های شبهه‌افکن در فضای مجازی با زبان طنز به این موضوع پرداختند و سعی کردند که با لودگی چنین اتفاق مهمی را بی‌اهمیت جلوه دهند. آنها با درج تصاویری مجهول به اسم جنگنده کوثر سعی در القای این موضوع داشتند که متخصصان ایرانی اقدام شگفت‌انگیزی نکردند و نهایت تلاش آنها کپی از جنگنده اف-5 آمریکایی بود. صرف‌نظر از درستی یا نادرستی چنین ادعایی البته همین واکنش طنزآلود نیز بازتاب‌های منفی در بین ایرانیان از جمله برخی ایرانیان خارج‌نشین داشت. در همین راستا محسن میلانی، مدیر مرکز مطالعات دیپلماسی و استراتژی و استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدای جنوبی با انتشار پستی در صفحه توییتر خود نسبت به رونمایی آن واکنش نشان داد. وی در صفحه توییتر خود نوشت: «این‌که کوثر جنگنده خوبی هست یا نه چندان مهم نیست. مهم این است که کوثر در ایران و توسط ایرانی ساخته شده

همچنین سید عطاا... مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اصلاحات نیز ضمن انتقاد از کسانی که چنین دستاوردهایی را نادیده می‌گیرند در حساب توییتری خود نوشت: «بعد از رونمایی از هواپیمای جنگنده کوثر، موجی شروع شده است که: این هواپیما تقلبی و شو آف است و... رادیو های فارسی خارجی و سایت‌ها هم نقش بازی کرده‌اند. در انکارشان فرهنگ حقارت و زبونی‌پذیری آشکار است. همین‌ها غنی‌سازی اورانیوم و ساخت پهپاد و موشک دوربرد را هم مسخره و انکار می‌کردند

تفاوت‌های کوثر و اف - 5

تردیدی نیست که تصاویر ارائه شده از جنگنده کوثر و هواپیمای اف- 5 حاکی از شباهت میان این دو پروژه نظامی است و نمی‌توان آن را انکار کرد اما واقعیت آن است که تحریم‌های همه‌جانبه کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا علیه نظام اسلامی در طول 40 سال گذشته امکان هرگونه خرید تجهیزات مدرن نظامی را از ایران گرفته است. بنابراین برای ارتقای سطح توانمندی دفاعی ایران منطقی‌ترین اقدام، مدرن‌سازی جنگنده‌های قبلی و حتی از نوع خارجی آن است. به عبارت دیگر جنگنده کوثر ارتقای سنگین همان طرح اف-5 است که توسط وزارت دفاع اجرایی شده است. اما در عین حال جنگنده ایرانی تفاوت‌هایی با اف- 5 دارد که مهم‌ترین آنها نصب «موتور توربوجت بومی اوج» روی جنگنده کوثر به عنوان اولین موتور جت ساخت ایران است که قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50هزار پا را دارد. همچنین تبدیل نمایشگرهای بسیار قدیمی آنالوگ به دیجیتال چندمنظوره (MFD)، تبدیل سایت نشانه‌گیری قدیمی به سایت مدرن دیجیتال (HUD)، نصب کامپیوتر محاسبات بالستیک، ارتقای رادار جنگنده و تبدیل آن به یک رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات و نصب سامانه نقشه متحرک هوشمند روی جنگنده از مهم‌ترین تغییراتی است که جنگنده کوثر با اف - 5 دارد. از همین روست که دوگلاس بری، کارشناس نظامی در امور هوا فضا در مصاحبه با «سی.‌ان.‌بی.‌سی» ضمن اشاره به شباهت‌های این دو جنگنده اظهار کرد: «ایرانی‌ها احتمالا توان صنعتی لازم برای سوار کردن قطعات بدنه هواپیما را دارند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها