ریال کباب شد، اما گردشگر نیامد

افت ارزش ریال ایران در ماه‌های گذشته عراقی‌های زیادی را روانه ایران کرده که در کنار سفری ارزان به شهرهای زیارتی چون قم و مشهد، به معامله دلار و دینار هم مشغول بوده‌اند، اتفاقی که به همه گردشگران تعمیم داده می‌شود و این فرض می‌رود که وضعیت موجود در بازار ارز به نفع گردشگری ورودی تمام شود؛ چراکه روند افزایشی دلار و یورو ایران را به مقصدی ارزان تبدیل کرده است. با این حال گزارش‌های تورگردان‌ها خلاف این باور است.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۳۹

به گزارش ایسنا، مصطفی شفیعیشکیب، عضو جامعه تورگردانان ایران درباره دلایل کاهش سفر گردشگران خارجی به ایران و اینکه چرا دلار 11هزار تومانی سفر به ایران را برای خارجیها جذاب نکرده است؟ میگوید: گردشگر خارجی معمولا به کشوری سفر میکند که امنیت آن تامین باشد و خطری او را تهدید نکند. درست است که ایران در خاورمیانه کشور امنی به شمار میآید، ولی این شرایط را فقط ما حس میکنیم. تصویری که رسانههای کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی آسیاییها از ایران نشان میدهند، کشوری بحرانزده است که بزودی در آن نزاع داخلی و یا جنگی با نفوذ نیروهای خارجی اتفاق خواهد افتاد.

او سپس به اثرات این تصویرسازی در سفر گردشگران خارجی به ایران اشاره میکند و میافزاید: بهار امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته سفر گردشگران خارجی تا بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است، این آمار را به استناد تعداد تورهای انجام شده در آژانس خودم و سایر همکارانم ارائه میدهم. این تورگردان درباره تفاوت این آمار با آنچه سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اعلام کرده است، عنوان میکند: از نظر ما گردشگر شخصی است که با تور و همراهی راهنما سفر میکند، هتل رزرو کرده و در خانه، کمپ و یا حسینیه اقامت ندارد، اما آماری که سازمان داده تمام ورودیها را از نیروی کار تا ایرانی مقیم، دانشجو و هیاتهای تجاری و سیاسی حساب کرده است.

گردشگر بیدرآمد

شفیعی شکیب بیان میکند: از نظر ما آنهایی که از طریق مرز آزاد وارد کشور میشوند و بهدنبال کسب و کارند و مدت اقامتشان به ۲۴ ساعت هم نمیرسد یا آن زواری که مکان ارزان را برای اقامت پیدا میکنند و از خدمات توریستی هیچ استفادهای نمیکنند و درآمدی برای کشور ندارند، گردشگر نیستند. شاید از بین دومیلیون عراقی که به ایران سفر میکنند، بیشتر از 5/1 میلیون نفر در حسینیه و خانههای شخصی اقامت داشته باشند که از قِبل آنها درآمدی عاید کشور نمیشود.

شفیعی میافزاید: البته ما گردشگرانی داریم که برای زیارت میآیند و درآمد قابلتوجهی هم ایجاد میکنند، هرچند تعدادشان خیلی اندک است، اما از خدمات توریستی بهره میبرند و اقامتشان مثل آن دسته دیگر در حسینیه و خانههای شخصی نیست.

آنطور که او میگوید برای اطلاع از واقعیت آماری گردشگری ایران میتوان مقایسهای در وضعیت فروش فروشگاههای صنایعدستی در شهر گردشگرپذیری چون اصفهان داشت یا میزان اِشغال هتلهای سه تا پنج ستاره را در ابتدای سال بررسی کرد که طبق آنچه هتلها به ما آژانسدارها اعلام کردهاند در این فصل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ریزش آماری داشتهاند.

عضو جامعه تورگردانان ایران تصریح میکند: برای تائید صحت آماری که سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اعلام کرده، یک محاسبه سرانگشتی در میزان آورده اقتصادی گردشگران ورودی به کشور میتوانیم داشته باشیم که به گفته معاون گردشگری، اگر متوسط هزینهکرد هر نفر را ۶۸۰ دلار درنظر گرفته و در پنجمیلیون و ۱۴۰ هزار گردشگری که سال ۹۶ وارد کشور شدند، ضرب کنیم، به رقمی حدود 3/5 میلیارد دلار میرسیم که باید ببینیم این عدد قابل توجه در کجا هزینه شده است که زیرساختهای گردشگری هنوز مشکل دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها