گفت‌وگوی جام‌جم با دکتر امرا... امینی از امضاکنندگان نامه اقتصاددانان به رئیس‌جمهور

باید قبول کنیم در جنگ اقتصادی هستیم

هفته گذشته 38 نفر از اقتصاددانان کشور در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور از علت‌های بحران کنونی اقتصاد کشور سخن گفته و راهکارهایی برای خروج از این شرایط ارائه کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با مردم به نامه این اقتصاددان‌ها اشاره کرده و گفتند: «اخیرا دیدم حدود 40 کارشناس اقتصادی که بعضی‌هایشان صاحب‌نام هم هستند و بعضی‌ها را ما می‌شناسیم، به رئیس‌جمهور نامه نوشته‌اند؛ مشکلات اقتصادی کشور را فهرست کرده‌اند، راه‌حل‌ها را هم فهرست کرده‌اند. من بادقت خواندم نامه را، دیدم درست است؛ دیدم نامه را از روی دلسوزی نوشته‌اند. کسانی هم هستند که با دولت و دستگاه و رئیس‌جمهور محترم و مانند اینها مخالفتی ندارند؛ اینها جزو همین جریانی هستند که امروز در دستگاه‌های اجرایی حضور کاملی دارند، اما در عین‌ حال اشکالات ساختاری اقتصاد و اشکالات موجود و بالفعل حرکت اقتصادی کشور را خوب تشخیص داده‌اند، برداشته‌اند نوشته‌اند، 20راه‌حل هم نوشته‌اند. بنده نگاه که کردم -آن‌طور که در ذهنم می‌آید ـ به نظرم تقریبا همه راه‌حل‌هایشان درست است؛ اینها همان چیزهایی است که چند سال است ما در شعارهای سال همین‌ها را تکرار کرده‌ایم؛ در سیاست‌های کلی که ابلاغ می‌شود به سه قوه، اغلب اینها ـ حالا نمی‌گوییم [همه] ـ چیزهایی است که ما گفته‌ایم؛ حالا این اقتصاددان‌هایی که مستقلند، صاحب‌نظرند، صاحب فکرند، اینها را گفته‌اند؛ پس راه‌حل وجود دارد.» در این زمینه با دکتر امرا... امینی از امضاکنندگان این نامه گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۱۱۵۹۳۴۱

دکتر امرا... امینی، کارشناس اقتصادی درباره نامه اقتصاددانان به رئیسجمهور گفت: برخی از مسئولان متوجه نیستند که در جنگ اقتصادی هستیم و اقتصاددانان درباره این جنگ اقتصادی و راهکارهای برونرفت از آن نامهای به رئیس قوه مجریه ارسال کردند تا حادبودن ماجرا بیشتر درک شود.

وی با اشاره به اینکه به اقتصاد همیشه نگاه حاشیهای وجود داشته، تاکید کرد: مقام معظم رهبری سالهاست که در مورد اقتصاد کشور نظرات سازندهای میدهند، اما دولتهای مختلف خلاف آن را اجرا کردند و نتیجه وضعیت فعلی شده که نه تنها مطلوب نیست بلکه مشکلات عدیدهای به وجود آورده است.

امینی با تاکید بر اینکه نقش دولت در اقتصاد بسیار مخرب است، افزود: 40 سال است که اقتصاددانان میگویند دولت باید از اقتصاد فاصله بگیرد، اما به واسطه فروش نفت هر روز این بدنه را فربهتر کردیم و با پول نفت، تولید را کنار گذاشتیم و به جای جذب افراد نخبه به استخدام افراد ناکارآمد در بدنه پرداختیم.

این کارشناس اقتصادی معتقد است؛ نفت یک نعمت الهی است و به جای اینکه ارزش افزودهای برای کشور ایجاد کند به دلیل مدیریت نادرست باعث شده تا کارایی لازم در اقتصاد به دست نیاید و محل اصلی تأمین ارز کشور باشد. وی با بیان این‌که سود واردات 300 درصد و سود تولید 20 درصد است، گفت: تا وقتی سود تولید کمتر از واردات باشد، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که سرمایه‌گذاران به جای واردات، پول خود را به سمت تولید ببرند. اکنون واردکنندگان به راحتی کالاهای مورد نیاز خود را وارد می‌کنند اما تولیدکننده با هزار و یک مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.

امینی اضافه کرد: هدف‌گذاری دولت در این شرایط خاص باید معطوف به تولید باشد و به اقتصاد نگاه حاشیه‌ای نداشته باشد. اقتصاد دولتی هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند و مانع رشد بخش خصوصی و اقتصاد می‌شود ،اما دولت نمی‌خواهد تصدی خود را در این بخش کاهش دهد. اکنون بخش صنعتی و کشاورزی که محور اصلی تولید ما هستند همچنان به صورت سنتی کار خود را ادامه می‌دهند در حالی که قدمت کشاورزی در ایران چندین هزار سال است و در طول این سال‌ها دستخوش تغییرات مثبت نشده است.

این استاد دانشگاه به سیاست‌گذاری‌های اشتباه در بدنه دولت اشاره کرد و افزود: سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی در طول سال‌های گذشته نشان داده که این سیاست‌ها ضد اقتصاد بوده و فضایی را برای رشد و سودآوری رانت‌خواران به عمل آورده است. از سوی دیگر شاهد فساد در لایه‌هایی از بدنه این دولت بزرگ هستیم که واردات چند هزار خودرو با هک شدن سایت ثبت سفارش نمونه کوچکی از آن است.

وی اضافه کرد: در بحث خرید و فروش سکه، بانک‌ها به‌جای این‌که فضا را به سمت آرامش ببرند نمایندگانی را برای خرید سکه می‌فرستند تا بتوانند در ترازنامه‌های شعب خود سود را نشان بدهند. این بانکداری که اکنون شاهد آن هستیم اسلامی نیست و هر چه جلوتر می‌رویم بی‌اعتمادی مردم به دلیل وجود فساد در سیستم‌های مختلف دولت بیشتر می‌شود. به گفته او، وزارت خزانه‌داری آمریکا هر روز همه حرکات ایران را رصد می‌کند تا بتواند ضربه‌ای بزند، اما مسئولان متوجه این موضوع نیستند. در شرایط فعلی باید سه قوه در کنار هم به مبارزه با فساد بپردازند، اما متأسفانه نمایندگان مجلس به دنبال منافع شخصی خود هستند و این موضوع باعث در حاشیه قرار گرفتن منافع ملی می‌شود.

امضاکنندگان این نامه عبارتند از:

عبدالمجید آهنگری

مرتضی افقه

ناصر الهی

امرا... امینی

کمال اطهاری

محمد بحرینیان

علی‌اصغر بانویی

سجاد برخورداری

جهان میرپیشبین

هاتف حاضری

غلامحسین حسن‌تاش

حمیدرضا حری

محمود ختائی

حسین راغفر

مراد راهداری

محسن رنانی

محسن ریاضی

سعید راسخی

شهریار زروکی

احسان سلطانی

بهرام سحابی

عباس شاکری

ولی‌اله شهبازخانی

حسن طائی

فرهاد علی‌نژاد

جمال ‌فتح‌اللهی

رسول قاسمی

ضیاء کیاالحسینی

کامران کسرایی

محمدحسن مصطفوی

فرشاد مؤمنی

میرحسین موسوی

سعید نایب

محمدباقر نجفی

علیرضا ناصری

محمد لشگری

محمدرضا یوسفی

احمد یزدان‌پناه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها