دانستنی‌های مهمی که از نسل پنجم اینترنت همراه باید بدانید

دو ایستگاه تا 5G

نسل بعدی اینترنت همراه یا 5G که سرعت‌های بالاتر و اتصالات قابل اعتمادتری نسبت به آنچه درحال حاضر شاهد آن هستیم برای گوشی‌های هوشمند و سایر ابزارهای الکترونیکی ارائه می‌کند، با ترکیب فناوری‌های به‌روز و نتایج تازه‌ترین تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، قرار است سرعت دانلود را به ده تا 20 برابر سرعت کنونی برساند. با پیشرفت‌های انجام شده انتظار می‌رود اینترنت 5G اوایل سال آینده میلادی در برخی کشورهای جهان راه‌اندازی شود و در کنار فناوری‌های 4G و 3G اتصالات اینترنتی پرسرعت‌تری را فراهم کند. اما راه‌اندازی این نسل از اینترنت چه تغییراتی در زندگی ما ایجاد خواهد کرد؟ آیا ما به گوشی‌های جدیدی نیاز خواهیم داشت؟ و آیا اینترنت 5G مشکل آنتن‌دادن و دسترسی به اینترنت را در مناطق دور افتاده حل خواهد کرد؟ در ادامه به پرسش‌هایی که در این زمینه مطرح هستند خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۵۳

ایان فوگ از شرکت تحلیل داده تلفن همراه اپن سیگنال (OpenSignal) میگوید: هرکاری که اکنون با گوشیهای هوشمندمان انجام میدهیم، با اینترنت 5G میتوانیم آن را سریعتر و بهتر انجام دهیم. اما اینترنت 5G فقط برای گوشیهای هوشمند نیست. فوگ میگوید عینکهای هوشمندی که در آنها از واقعیت افزوده استفاده شده، واقعیت مجازی همراه، ویدئوهای بسیار با کیفیتتر و اینترنت اشیایی که شهرهای هوشمند ما را هوشمندتر میسازد از دیگر مواردی است که با راهاندازی اینترنت پرسرعت 5G میتوان به تحقق آنها امیدوار بود. اما چیزی که واقعا هیجانانگیز است، همه خدمات جدیدی است که ایجاد خواهد شد و ما نمیتوانیم آنها را پیشبینی کنیم. تصور کنید خودروهای بدون راننده ارزیابیکننده تصاویر قادر باشند با یکدیگر و با سیستمهای مدیریت ترافیک صحبت کنند. گروهی از پهپادها را تصور کنید که برای انجام تحقیقات یا ماموریتهای نجات با یکدیگر همکاری میکنند و از طریق ارتباط بیسیم با یکدیگر و با ایستگاههای پایه به ارزیابی آتشسوزیها یا نظارت بر ترافیک میپردازند. بسیاری نیز بر این باورند که اینترنت 5G در ایجاد ارتباط میان خودروهای خودران، خواندن نقشه و دادههای ترافیکی نقش محوری خواهد داشت. تماسهای ویدئویی واضحتر که تقریبا لحظهای و با قطعی کمتر انجام میشود و ابزارهای پوشیدنی تناسب اندام که قابلیت بررسی شرایط سلامت شما را در زمان واقعی دارند و با ایجاد شرایط اورژانسی بلافاصله شرایط را به پزشک اطلاع میدهند از امکانات دیگری است که با راهاندازی شبکههای 5G باید انتظار آنها را داشته باشیم.

آیا اینترنت 5G با 4G تفاوت زیادی دارد؟

بله اینترنت 5G، یک فناوری رادیویی کاملا جدید است، اما شما ممکن است در ابتدا متوجه سرعت بسیار بالاتر آن نشوید زیرا شبکه 5G احتمالا در ابتدا با اپراتورهای شبکه 4G کار میکند تا ظرفیت شبکههای 4G را افزایش داده و ارائه خدمات یکپارچهتری را برای کاربران تضمین کند. سرعتی که شما دریافت میکنید بستگی به این دارد که اپراتور از چه طیف باندی برای اعمال فناوری 5G استفاده میکند و شرکتی که به شما اینترنت ارائه میدهد چقدر روی دکلها و فرستندهها سرمایهگذاری کرده باشد.

سرعت اینترنت 5G چقدر است؟

سریعترین شبکههای فعلی 4G تلفن همراه، اینترنتی با سرعت حدود Mbps 45 (مگابیت بر ثانیه) ارائه میدهند. هرچند کارشناسان این صنعت همچنان امیدوارند بتوانند این سرعت را به یک Gbps (گیگابیت بر ثانیه = هزار مگابیت بر ثانیه) هم برسانند. شرکت فناوری و تجهیزات ارتباطی کوالکام (Qualcomm) تخمین میزند اینترنت 5G بتواند سرعت دانلود و وبگردی را به ده تا 20 برابر کنونی آن در دنیای واقعی (در مقایسه با شرایط آزمایشگاه) برساند. تصور کنید که بتوانید فیلمی با کیفیت بالا را در یک دقیقه یا کمتر از آن دانلود کنید. این شرایط برای شبکههای 5G است که در کنار شبکههای 4G LTEموجود کار میکنند. میتوان انتظار داشت شبکههای مستقل 5G که در فرکانسهای بسیار بالا (به عنوان مثال 30 گیگاهرتز) عمل میکند به آسانی بتواند به سرعتهای بالاتر از یک گیگابیت بر ثانیه به عنوان سرعتهای استاندارد دست پیدا کند. برآوردها نشان میدهد متوسط سرعت شبکه 5G میتواند به 10گیگابیت بر ثانیه و سرعت انتقال به میزان خیرهکننده 800 گیگابیت بر ثانیه برسد. با این حال تا چند سال آینده نمیتوان به تحقق این انتظار امیدوار بود.

همه چیز فقط سرعت نیست

همه چیز در شبکههای 5G فقط سرعت نیست. بخشی از جذابیت 5G این است که میتواند ظرفیت بسیار بالاتری در شبکهها ایجاد کند به این معنی که شبکهها قادر خواهند بود اتصالات داده بسیار بیشتری را پشتیبانی کنند. ابزارهای همراه روز به روز به سمت جهانی شدن بیشتر حرکت میکنند و ما هر ساله دادههای بیشتری مصرف میکنیم، بویژه آنکه محبوبیت پخش ویدئو و موسیقی در سالهای اخیر افزایش چشمگیری یافته است. اما محدودیت پهنای باندهای موجود، در ارائه خدمات اختلال ایجاد میکند. بویژه هنگامی که تعداد زیادی از مردم همزمان در یک منطقه در حال تلاش برای دسترسی به خدمات تلفن همراه آنلاین هستند. آیا برایتان اتفاق افتاده هنگامی که در یک رویداد مهم قرار دارید، اتصالات داده کند یا متوقف شود؟ دلیلش این است که شبکههای 4G فقط میتوانند در صورت عدم ایجاد اضافه بار، تعداد زیادی ابزار را پشتیبانی کنند. اما شبکههایG 5 به دلیل ظرفیت بالا در هرکیلومتر مربع بیش از یک میلیون ابزار را پشتیبانی کرده و در راه اندازی همزمان هزاران دستگاه - از تلفنهای همراه، سنسورهای تجهیزات، دوربینهای ویدئویی گرفته تا چراغهای خیابانی هوشمند- بسیار بهتر عمل میکنند.

آیا به گوشیهای جدیدی نیاز داریم؟

بله این نگرانی وجود دارد. حوالی سال 1388/2009 وقتی شبکه 4G معرفی شد، قبل از آنکه زیرساختها به طور کامل مستقر شوند گوشیهای هوشمند سازگار با این شبکه وارد بازار شدند. شرایطی که به ایجاد نگرانی بین کاربرانی منجر شد که فکر میکردند به خاطر دریافت خدماتی ناقص و نیمبند باید هزینه بیشتری برای حق اشتراک بپردازند. ایان فوگ میگوید این بار بعید به نظر میرسد سازندگان گوشیهای هوشمند اشتباه گذشته را تکرار کنند. احتمالا گوشیهای 5G فقط زمانی شروع به کار میکنند که شبکه جدید کاملا آماده شده باشد؛ چیزی که میتوان اواخر سال 1398/ 2019 انتظار آن را داشت. این نسل جدید از گوشیهای هوشمند این قابلیت را خواهند داشت که به منظور ارائه شکل باثباتتری از خدمات، بین شبکههای 5G و 4G تغییر کاربری بدهند.

آیا شروع به کار شبکه 5G به معنای پایان خدمات خط ثابت است؟

شرکتهای مخابراتی روی پهنای باند خطوط تلفن فیبر نوری و خطوط ثابت سیم مسی سرمایهگذاری زیادی کردهاند و احتمال اینکه به سرعت این سرمایهگذاری را نادیده بگیرند وجود ندارد. خدمات پهنباند خانگی و اداری در چند سال آینده اساسا روی خطوط ثابت باقی میماند، هرچند سیستم بیسیم تلفن ثابت در کنار این خدمات در دسترس بوده و اتصالات بیسیم خوب، در کنار سیمهای فیزیکی به ثبات و قطعیت در ارائه خدمات کمک خواهد کرد. در واقع باید به تلفنهای همراه 5G به عنوان خدمات مکمل- برای زمانی که درحال گشتوگذار هستیم و با جهان اطرافمان هم تعامل داریم- نگاه کنیم. شبکه 5G همچنین عملکرد اینترنت اشیا را نیز تسهیل خواهد کرد.

آیا در مناطق دورافتاده هم کار میکند؟

نبود سیگنال و سرعت پایین انتقال دادهها در مناطق دور افتاده و روستایی شکایت معمول در بسیاری از کشورهاست. اما اینترنت 5G لزوما به این مشکل پاسخ نمیدهد، زیرا در باندهای با فرکانس بالا عمل میکند که ظرفیت زیادی دارند، اما فواصل کوتاه را پوشش میدهند. اینترنت 5G عمدتا یک سرویس شهری برای مناطق پرجمعیت است. باندهای با فرکانس پایینتر (معمولا 800 -600 مگاهرتز) در فاصلههای بیشتر بهتر عمل میکنند، بنابراین اپراتورهای شبکه، همگام با شروع به کار 5G بر بهبود پوشش شبکه 4G LTEخود تمرکز خواهند کرد.

اینترنت 5G ارزان نخواهد بود

نکته منفی که در این زمینه وجود دارد، این است که سرعت بالای اینترنت احتمالا با هزینه بالاتری نیز ارائه میشود. نگاه به گذشته نشان میدهد با افزایش سرعت شبکه، هزینه دادهها نیز افزایش یافته است و دلیلی وجود ندارد فکر کنیم این روند در آینده ادامه پیدا نخواهد کرد. اما خبرهای خوبی هم وجود دارد و آن اینکه به دلیل تعداد بیشمار ابزارهای جدیدی که با شروع به کار اینترنت 5G به شبکه آنلاین میپیوندند هزینه دادهها در بلندمدت کاهش خواهد یافت.

چه زمانی اینترنت 5G خواهیم داشت؟

برخی شرکتها مانند شرکت مخابراتی قطری-کویتی اوریدو (Ooredoo) میگویند در حال حاضر خدمات تجاری را در این زمینه راهاندازی کردهاند. کرهجنوبی نیز اعلام کرده قصد دارد در سال آینده این خدمات را ارائه کند و سه اپراتور بزرگ شبکه این کشور برای ارائه همزمان خدمات به توافق رسیدهاند. چین نیز با تلاش برای راهاندازی و ارائه این خدمات در سال 1398/ 2019 در این مسابقه حضور دارد. در عین حال، رگولاتورها یا سازمانهای تنظیمکننده مقررات ارتباطات رادیویی در سرتاسر جهان درحال به مزایده گذاشتن پهنای باندها برای شرکتهای مخابراتیای هستند که سازندگان تلفنهای همراه را در زمینه ارائه خدمات جدید امتحان میکنند. با این همه، بیشتر کشورها سرویسهای 5G را قبل از سال 1399/ 2020 عرضه نخواهند کرد و 2020 اولین سالی خواهد بود که اینترنت 5G بخش عمده کاربران را تحت پوشش قرار میدهد. اما حتی در آن زمان نیز مشکلات اولیه راهاندازی این شبکه مانند پوششدهی ناهمسان و اثرات منفی بر عمر باتری وجود خواهد داشت.

یاسمین مشرف

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها