دردی سوزشی و تیز در ناحیه پشت و جلوی سینه همراه با لکه‌های پوستی، شایع‌ترین علائم بیماری زوناست. این بیماری که معمولا به دنبال آلودگی قبلی به ویروس آبله مرغان معمولا در سنین میانسالی و کهولت بروز می‌یابد، می‌تواند نواحی گردن، صورت، کمر، اندام‌های فوقانی و تحتانی را هم درگیر کند.
کد خبر: ۱۱۵۸۸۲۰

درد حدود پنج روز قبل از پیدا شدن علائم پوستی، احساس میشود و میتواند با بیماریهای دیگر مانند کمردرد، مشکلات قلبی و... اشتباه گرفته شود. معمولا شدت علائم در سنین بالاتر بیشتر است و در سنین پایین در حد یک درد سوزشی و گزگز بروز مییابد.

پس از دارو درمانی و سپری کردن مراحل حاد بیماری، در صورت باقی ماندن این دردها که اصطلاحا به آن نورالژیا گفته میشود، فیزیوتراپی میتواند بهترین درمان باشد. جریان تیاناس یا تحریک الکتریکی از طریق پوست با جریان متناوب یکی از روشهای مؤثر فیزیوتراپی در تسکین این دردها به شمار میرود.

استفاده از روشهای طب سوزنی و همچنین لیزردرمانی در نواحی بثورات زونا هم میتواند بسیار مؤثر باشد. امواج فراصوت یا اولتراسوند هم از روشهای دیگر فیزیوتراپی است که همراه با یخ درمانی تأثیر شگرفی در کاهش حساسیت نقاط دردناک در زونا دارد.

تمرین درمانی نیز بخش مهمی است که فیزیوتراپی بدون آن کامل نمی‌شود. انجام مداوم تمرینات تقویتی می‌تواند گردش خون را در عضلات بیشتر کند و با افزایش قدرت عضلات، تحرک و آمادگی جسمانی بیمار را بهبود بخشد. انرژی بخشی تمرینات تقویتی و ترشح سروتونین در خون، به بیمار شادی و نشاط می‌بخشد و تسکین این دردها را در پی خواهد داشت.

فیزیوتراپیست با برنامه‌ریزی تمرینات در سه گروه تمرینات هوازی، تقویتی و انعطاف‌پذیری، ضمن آموزش و انجام این ورزش‌ها در کلینیک از بیمار می‌خواهد آنها را در منزل سه بار در روز تکرار کند. تمرین‌های کششی آموزش داده شده، تحرک مفاصل را بهبود می‌بخشد و آمادگی فرد را برای انجام وظایف شغلی و سایر فعالیت‌های روزمره ارتقا می‌دهد.

استفاده از میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی، پرهیز از غذاهای پرچرب و حاوی قند زیاد و انجام روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی و شنا می‌تواند تقویت‌کننده سیستم ایمنی برای مقابله با عوارض طولانی‌مدت زونا باشد. واکسن برای ویروس واریسلا زوستر در دسترس است و افراد می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا به زونا از آن استفاده کنند.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها