این روزها در تماشاخانه مهر حوزه هنری نمایش خوبی با نام «این قصه را آهسته بخوان» به کارگردانی مهدی نصیری روی صحنه رفته است. این قصه را آهسته بخوان اقتباسی از مجموعه داستان «ویران» اثر ابوتراب خسروی است که در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم به‌عنوان یکی از پنج نمایشنامه برگزیده بخش تولید متون، انتخاب شد.
کد خبر: ۱۱۵۷۶۸۵

پایگاه خبری حوزه هنری درباره جذابیت این اثر با کارگردان گفتوگویی انجام داده و نصیری در همان ابتدا به موضوع مهمی اشاره کرده است.

به گفته این کارگردان جوان، اثر اقتباسی از داستان کوتاه «مرثیه در باد» نوشته ابوتراب خسروی است و همین موضوع هم به او در پیشبرد نمایش در مسیر درست کمک کرده است.

او اظهار کرده است: داستانهای ابوتراب خسروی دارای فضایی رویایی، وهمآلود و معلق میان عشق و انسانیت است و او نگاهی متفاوت و سیال به هستی دارد.

نصیری سریال «مدار صفر درجه» ساخته حسن فتحی را هم به عنوان یک نمونه موفق دیگر اقتباس از آثار خسروی دانست.

اظهارات نصیری بیش از هر چیز یک نکته مهم را یادآوری میکند؛ ما در ایران نویسنده و داستان خوب داریم و اگر خالقان آثار نمایشی حاضر شوند با انعطاف و نگاهی متفاوت سمت ادبیات گام بردارند، میتوانند داستانها یا رمانهایی را برای ساخت آثار خود انتخاب کرده و سمت ساخت آثار اقتباسی بروند.

سالانه در جهان نمایشها و فیلمهای زیادی بر همین اساس ساخته میشوند و طرفداران بسیاری هم دارند.

بسیاری از آنها پایشان به ایران هم باز میشود و خود ما مخاطب آنها میشویم.

خالقان آثار نمایشی ایرانی خودشان هم میشوند بیننده و حتی تحسینگر این آثار و درباره شان میگویند و مینویسند.

همچنین قرار نیست اقتباس فقط به آثار برخی نویسندگان محدود شود و نویسندگان خاصی مانند خسروی و... که نثر و نگاه خاصی به داستان دارند، مورد توجه کمتری قرار بگیرند. حرکت به سمت اقتباسهای ادبی میتواند اتفاقات بسیار خوبی را هم برای ادبیات و هم هنر نمایش رقم بزند و پیوند محکمی میان کتاب و سینما و نمایش ایجاد کند.

البته پیشتر نمونههای موفقی در این زمینه داشتهایم، اما به مرور زمان این اتفاق کمرنگ و کمرنگتر شده است، اما حالا که فیلمنامهنویسان و کارگردانهای جوان در سینما و تئاتر مشغول کار هستند، میتوانند اتفاق خوب و تاثیرگذار اقتباس ادبی را دوباره پی بگیرند و آثار تاثیرگذاری را بر اساس داستانهای ایرانی خلق کنند و در این عرصه طرحی نو دراندازند.

زینب مرتضاییفرد

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها