گزارش جام‌جم‌ از برج‌سازی در قلب جنگل ناهارخوران و بستر رودخانه زیارت

زمین‌خواران در ناهارخوران

«در گرگان چه خبر است؟» این پرسشی است که این روزها به هر کجای مرکز استان گلستان که بروی به گوشت می‌رسد! همه در حیرتند که این همه ساخت و ساز بنا و برج و هتل و ویلا در قلب جنگل‌های هیرکانی یا در بستر رودخانه از کجا ناشی می‌شود و با اجازه چه کسی؟!
کد خبر: ۱۱۵۷۳۰۱
زمین‌خواران در ناهارخوران
نمونه‌اش هم یک زمین 5000 مترمربعی است که در حالی برای ساخت و ساز آماده شده که بخشی از آن در بستر رودخانه قرار دارد و بخشی هم در اراضی جنگلی. مالک و مجری نیز آمده و در نخستین حرکت، درختان جنگلی را در آن ریشه کن کرده‌اند. شاید خواسته اند به معترضان القا کنند که اینجا اصلا درختی وجود نداشته و ندارد. اما همه می‌دانند و شاهدند که چه تعداد و چه نوع درختانی در آن ناحیه بوده و قطع شده؛ هم رهگذران و هم محلی‌ها؛ سند هم دارند.

به گزارش جامجم، فرمانده یگان منابع طبیعی گرگان نیز قطع درختان را میپذیرد و میگوید که برای آن گزارش تخلف به دادگاه ارائه داده؛ اما دادگاه در پاسخ، قرار منع تعقیب صادر کرده است!

مردم مرکز استان گلستان میپرسند:« آیا مسئولان استان این تخلفها را نمیبینند؟ چگونه است که دستگاههایی مانند «منابع طبیعی»، «اداره محیطزیست»، «امور آب»، «اداره ثبت اسناد» و «شهرداری گرگان» و... به همین راحتی فرامین مقام معظم رهبری را درباره جنگل و کوه و منابع طبیعی نادیده گرفته اند و برای زمینهایی در قلب جنگل یا بستر رودخانه، سند مالکیت شخصی صادر کردهاند؟ جالب اینجاست که تنها پاسخی هم که دستگاههای متولی در برابر معترضان به این تخریبها در دل جنگل دارند یک واژه است: «مستثنیات»؛ واژهای که به نظر میرسد خود کارشناسان و حتی مدیران منابع طبیعی و محیط زیست نیز چیزی درباره اش نمیدانند؛ وگرنه به خود اجازه نمیدادند 5000 متر زمین را در قلب جنگلی که پوشیده از انجیلیها و بلوطهای کهن و
چند صدساله است عنوان مستثنیات داده و برایش جواز ساخت برج صادر کنند.

با اجازه کی؟!

اهالی میگویند این زمین سند دارد. حالا چند سازنده میخواهند در اینجا برج بسازند و بدتر از همه این که اگر بخواهند این ملک را بر اساس متراژ بسازند و بستر و حریم رودخانه را رعایت کنند باید از آنطرف بیشتر به داخل جنگل بروند.

یکی از اهالی محل که نمیخواهد نامش فاش شود به جامجم میگوید: «سازندهها حدود یک میلیارد پول داده و زمین را به مشارکت گرفتهاند و میگویند این زمین سند تک برگی دارد. ما میخواهیم بدانیم اگر اینها واقعا راست میگویند که این زمین جنگلی سند دارد بر چه اساسی به آنها سند داده شده؟ برای صدور سند باید اداره ثبت از شهرداری و امور آب استعلام بگیرد تا حریم را مشخص کنند. اینجا برای هر بچهای روشن است که زمین فوق، نه در حریم که در بستر رودخانه قرار گرفته؛ آن وقت امور آب به این زمین سند داده؟ چرا؟ ما شهروندان میخواهیم بدانیم براساس کدام قانون به اینها سند مالکیت داده شده است؟»

یکی دیگر از اهالی در ادامه سخنان همسایه اش میگوید:« جالب اینجاست که اگر ما بخواهیم در داخل حیاط خانه مان یک درخت خشکشده را قطع کنیم تا روی سرمان نیفتد باید از شهرداری مجوز بگیریم؛ اما اینها در همین گام اول دهها بلوط و انجیلی را قطع کرده و بیشترش را هم شبانه از محل بردهاند تا کسی متوجه این تخلفها نشود. هیچکس هم جلوی آنها نایستاده است و براحتی زمین را تا بیخ رودخانه تسطیح کرده و درختان جنگلی را قلع وقمع کردهاند.»

همسایه دیگر با عصبانیت میگوید: «من شاکی هستم خانم! انگار جان اهالی برای مسئولان هیچ ارزشی ندارد. این ساختمان تهدید کاملی است برای اهالی مجتمع بغلی زمین هنگامی که بستر براثر برخورد آب با کناره رودخانه زیارت، زیاد شود و زیر ساختمان را خالی کند نخستین اتفاق برای ساختمان بغلی میافتد و آسیب خواهد دید و جان ما و بچههایمان به خطر خواهد افتاد. آن وقت چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ همه میگویند ما نبودیم.»

فرد دیگری از اهالی آرام میگوید: «نفوذ دارند و پارتی؛ ما سند را ندیدهایم اما میگویند سند گرفتهاند. آیا بدون پارتی میشود برای زمینی که یک طرفش رودخانه است و یک سویش جنگل انبوه، سند گرفت؟!»

قطع درخت را گزارش کرده ایم؛ اما ...

سیدمهدی حسینی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گرگان اما میگوید قطعه زمین مورد بحث در انتهای عدالت 111 گرگان و در قلب جنگل ناهارخوران جزو مستثنیات است.

حسینی به جامجم میگوید:« مستثنیات، آن دسته از اراضی است که طبق نقشههای ما جزو زمینهایی بوده که قبل از سال 45 و بر اساس عکسهای هوایی گرفته شده، زمین زراعی و شخصی بوده یا حصاری مبنی بر مالکیت فرد داشته است.»

حسینی در پاسخ به این پرسش که «عکس هوایی چگونه مستثنیات را نشان میدهد و اثبات میکند؟ و در زمین فوق که کلا جنگل است چه زراعت یا سکونتی بوده» میگوید: «عکس هوایی مثلا نشان میدهد که آن نقطه عرصه زراعی بوده و قبل از سال 45 در آن کشت صورت میگرفته است.»

جالب اینجاست عرصه فوق - که منابع طبیعی گلستان بهعنوان مستثنیات اعلام کردهاند - حتی بهقدر 100 متر نیز زمین خالی ندارد که در آن کشت و کاری صورت گرفته باشد چه رسد به 5000 متر مربع؛ ضمن اینکه در آنجا جنگل انبوهی از درختان بلوط و انجیلی چندصدساله به چشم میخورد که نشان دهنده عرصه جنگلی بودن منطقه طی حداقل یکصد سال اخیر است. حال اینکه گفته میشود مستثنیات بوده و در آن کشت میشده خود یک علامت سوال بزرگ برای شهروندان گرگان باقی میگذارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گرگان درباره درختان قطع شده در این پروژه توسط مجریان که کاملا خلاف قانون صورت گرفته میگوید: «ما برای این کار تخلف تنظیم کرده و به دادگاه فرستادیم؛ اما منع تعقیب خورده است. مدارک و مستندات آن نیز موجود است.»

سیل، 2 دهه مهمان گلستان

ساخت و سازها در عرصه‌های جنگلی استان به ظاهر سبز گلستان در حالی در حال افزایش بوده که تاخت وتاز دو دهه سیل در این استان قابل تامل است. استانی که میزبان نخستین سیل‌های کشور بود و تا جایی پیش رفت که نامش در فهرست «استان‌های پرمخاطره» کشور ثبت شد. سیل سال 80 گلستان که صدها مسافر را در شرق استان و جاده گرگان ـ‌ مشهد به کام مرگ فرو برد به تاکید گروهی که از سوی رئیس‌جمهور وقت مامور شدند تا علت آن را پژوهش کنند، براثر کاهش پوشش گیاهی و تخریب جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد.

سیل بعدها همه ساله در تابستان تکرار شد و در سالهای دهه 90 نهتنها در ماههای دیگر و فصول پاییز و زمستان نیز جاری شد که راه خود را به مرکز شهر گرگان و قلب آن، یعنی بازار امام(ره) در ضلع شمالی میدان شهرداری گرگان باز کرد. سیلی که پیش از این تنها در مناطق جنگلی جنوب گرگان یا حوالی رودخانهها و روستاهای حاشیه جادههای کوهستانی رخ مینمود.

حالا شهر گرگان در محاصره سیلابهایی است که گه گاه در صدر اخبار کشور منتشر میشوند. با این همه جنگلها همچنان به زیر تیغ ساخت و ساز میروند و مسئولان نیز گویی خود را به خواب زدهاند.

گوشهای خود را گرفته و چشمانمان را به روی فاجعه بستهایم. آش تا آنجا شور شده که فریاد بزرگانمان نیز بلند شده است. آنجا که رهبر انقلاب خطاب به مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی کشور تاکید کردند «جنگل را با بهانههای مختلف گردشگری و حتی برای ساخت حوزه علمیه تصرف نکنند.» آیا مسئولان در استان گلستان همچنان میخواهند به جای توجه به بحرانهای زیستی و فرامین رهبر انقلاب، به راه خود بروند و تخلفات زرمداران وزورمداران را نادیده بگیرند؟

نامه اهالی به منابع طبیعی گلستان

چند روز بعد از قطع درختان جنگلی به‌وسیله لودرهای مجری و پیمانکار ساختمان انتهای عدالت 111 گرگان، اهالی که به این تخریب و ساخت وساز اعتراض داشتند با نگارش و ارسال نامه‌ای خطاب به مدیرکل منابع طبیعی گلستان از وی درخواست رسیدگی به ماجرا را کردند.

این نامه که به امضای جمعی از اهالی محل و همسایههای مجتمع در دست ساخت رسیده است از ابوطالب قزلسوفلو خواسته تا عرصه را از متجاوزان سودجو گرفته و به عرصههای جنگلی بازگرداند. در این نامه اهالی اعلام کرده اند که برای هر گونه نهال کاری آمادگی دارند.

در بخشی از نامه آمده است: «با توجه به تجاوز و دستورزی افراد سودجو و فرصتطلب به عرصه جنگلی و حریم و بستر رودخانه زیارت در انتهای عدالت 111 و تبدیل این عرصه جنگلی به زمین خاکی فاقد هیچگونه پوشش گیاهی، اینجانبان ساکنان خیابان عدالت 111 خواستار ترمیم واحیای این منطقه با کاشت نهالهای جنگلی هستیم تا حداقل شاهد تجاوز بیشتر و منظره زشت وناپسند به وجود آمده نباشیم. در ضمن کلیه اهالی محل پیشاپیش جهت کاشت و احیای منطقه تخریب شده، آمادگی خود را به حضور اعلام میدارند.»

شهرداری جواب نداد

به خاطر رعایت انصاف و اصول حرفهای روزنامهنگاری، با «روابط عمومی شهرداری گرگان» تماس گرفتیم؛ اما مسئولان این اداره به خبرنگار جامجم پاسخی ندادند. این روش در شهرداری گرگان چندسالی است که باب شده و ظاهرا به طور عجیبی نیز ادامه دارد.

عدم پاسخگویی به افکار عمومی و رسانهها که نماینده آن هستند در زمان شهردار پیشین گرگان به رویهای عادی تبدیل شده که حالا در زمان شهردار جدید نیز ادامه دارد و میرود تا تضییع حقوق شهروندی را به طور کامل رقم بزند.

الهه موسوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها