در آشفته‌بازار ارز و سکه، بازار سرمایه به رشد بی‌سابقه 15هزار واحدی رسید

خودنمایی بورس

این هفته، هفته رؤیایی بازار سرمایه برای سهامداران بود؛ شاخص کل بورس در پنج روز معاملاتی هفته جاری با رشدهای بی‌سابقه و رکوردزنی‌های مداوم به کار خود پایان داد تا جایی که در این مدت با رشد بیش از 15 هزار واحدی، بازدهی 14 درصدی را برای سرمایه‌گذاران ثبت کرد؛‌ چنین سودی در تاریخ بورس، کم‌سابقه است. بخشی از نقدینگی سرگردان 1500 هزار میلیارد تومانی به سمت بازار سرمایه رفته است که قطعاً بازار سرمایه، مقصد مناسب‌تری نسبت به بازارهای ارز و طلا برای نقدینگی سرگردان است؛ با این حال برخی کارشناسان نسبت به حبابی بودن رشد بورس هشدار می‌دهند و معتقدند وضعیت فعلی بازار سرمایه، برای مدت طولانی ادامه نخواهد داشت و مردم در خرید سهام، انتظار تداوم سودهای کلان روزهای اخیر را نداشته باشند.
کد خبر: ۱۱۵۶۹۷۳

در روزها و هفتههای اخیر، شاهد رشد قیمتها در تمام بازارها بودهایم؛ به طوری که در بازار طلا، ارز، مسکن و حتی خودرو جهش قیمتی چشمگیری اتفاق افتاد.

این روند به تبع کوچ نقدینگی از دیگر بازارها، در روزهای اخیر به بازار سهام رسید. گروههای بزرگ مثل فلزات اساسی، پالایشیها و پتروشیمیها در این مدت بیشترین تاثیر را بر صعود نماگر بورس داشتند.

بررسی تجربه تاریخی روند بازارها در ایران نشان میدهد نقدینگی سرگردان در شرایط تورمی و همزمان با رشد نرخ دلار تمام بازارها را تحتتأثیر خود قرار میدهد. به عنوان مثال در دوره رشد دلار در سالهای 91ـ90 رشد بازار سهام نیز با تأخیر نسبت به دلار آغاز شد و بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران کرد.

یادآور میشود سوق دادن نقدینگی به سمت بازار سهام یکی از بهترین ابزارهای کنترل تورم و نقدینگی است و از اثرات تورمی نقدینگی در اقتصاد میکاهد. علاوه بر این با افزایش امکان تأمین مالی شرکتهای بورسی، این نقدینگی به سمت افزایش ظرفیت تولید و توسعه شرکتها سوق داده خواهد شد.

یکی از دلایل رشد شاخص بازار سهام طی این مدت افزایش چشمگیر نرخ ارز است. این موضوع میتواند منجر به افزایش ارزش داراییهای مختلف نظیر سهام میشود.

از سوی دیگر بورس همواره یکی از بسترهای مناسب برای تأمین نقدینگی سرگردان بوده است. در حال حاضر عمده شرکتهای بورسی نیز آمادگی پذیرش سرمایههای جدید از طریق افزایش سرمایه را دارند. بعلاوه تصمیمات اعلامی از سوی مسئولان دولتی حاکی از ایجاد بستر مناسب از طریق عرضه سهام برای جذب این نقدینگی است که این موضوع نیز میتواند چشمانداز روشنی در مسیر بازار سرمایه ایجاد کند. اما از زاویه دیگری که روند بورس تهران را میتوان گمانهزنی کرد، بررسی رفتار بازار در ادوار گذشته است. در این زمینه، رفتار بورس تهران طی روزهای جاری را میتوان با سال 91 که تحتتأثیر رشد دلار قرار گرفته بود مقایسه کرد. در آن سال شاخص بورس بیش از 40 درصد بازدهی را نصیب سهامداران کرد که رشد صنایع
صادراتمحور مشابه شرایط فوق علت اصلی رشد شاخص بود.

در خصوص صنایع بورسی، طبیعتاً در وهله اول صنایعی که به طور مستقیم از رشد نرخ ارز منتفع میشوند نظیر فلزات، معادن و پتروشیمی بیشترین بازدهی را خواهند داشت. همچنین در گام بعدی سایر صنایع که به طور غیرمستقیم از رشد نرخ ارز منتفع میشوند، بازدهی مناسبی ایجاد خواهند کرد. پیشنهاد کارشناسان به سهامداران اختصاص بخشی از پرتفوی سرمایهگذاری به سهام است. پیشنهاد میشود سرمایهگذاری از طریق صندوقهای سهام انجام پذیرد تا سرمایهگذاران از مدیریت حرفهای موجود در این صندوقها بهرهمند شوند.

با دقت انتخاب کنید!

دکتر کیوان شیخی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس طی روزهای گذشته با افزایش چشمگیر شاخص همراه بود که دلایل مختلفی دارد به خبرنگار ما تصریح کرد: افزایش شاخص بورس از دو عامل تاثیر میپذیرد که یکی مربوط به سودآوری شرکتها از گرانی دلار و دیگری مربوط به تورم است.

وی در توضیح سودآوری شرکتها از افزایش نرخ دلار گفت: این اتفاق ناشی از فعالیتهای عملیاتی شرکتها صورت میگیرد و اساس و پایه اصلی آن به میزان فروش، کاهش هزینههای تمامشده و مدیریت هزینهها بوده که بهترین نگاه اقتصاد به بازار سرمایه است.

شیخی درباره سودآوری شرکتها ناشی از تورم افزود: زمانی که ارزش پول ملی کاهش مییابد ارزش جایگزینی شرکتها افزایش مییابد که بدترین نگاه اقتصاد به بازار سرمایه است. این اتفاق باعث ایجاد تورم و همچنین افزایش غیرهدفمند قیمتها در جامعه میشود.

رئیس سابق اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تاکید کرد: اکنون در بازار سرمایه دو وضعیت متفاوت برای شرکتها وجود دارد، یکی مربوط به سهام شرکتهای صادراتمحور است که ناشی از افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، سودآور شدهاند و نگاه بعدی به شرکتهای وارداتمحور برمیگردد که ارزش جایگزینی آنها بالا میرود که شرکتهای دارویی و خودرویی در این رسته قرار دارند.

مدیر شرکتها و مجامع سرمایهگذاری ملی ایران تاکید کرد: افراد دارای سرمایه به دنبال بازدهی سرمایه خود هستند و اکنون همه شرکتهای بورسی سودده نشان میدهند اما اگر فاصله ارزش پول ملی و دلار کاهش یابد قطعاً شرکتهای واردات محور با مشکلاتی مواجه خواهند شد. به نظر میرسد سازمان بورس و اوراق بهادار از همین اکنون برای مقابله با آن روز باید تلاش کند و برنامهریزیهای خود را انجام دهد.

تاثیر تحولات سیاسی بر بورس

حسین عادل زاده کارشناس بازار سرمایه هم در این باره گفت: رشد بورس ادامه دارد اما تحولات سیاسی، تصمیمهای تازه در حوزه اقتصاد بخصوص مساله ارز میتواند چشمانداز این بازار را تحتتاثیر قرار دهد. به گزارش ایبنا، عادلزاده در خصوص روند فعلی معاملات بورس و چشمانداز
پیش روی تالار شیشهای، اظهار کرد: با توجه به گزارشهای فصلی مثبت در تعدادی از گروهها از جمله پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی، قیمتهای فعلی برای خرید مناسب ارزیابی و پیشبینی میشود این رشد درآمد ادامه داشته باشد که نکتهای مثبت در خصوص رشد شاخص و افزایش حجم معاملات خواهد بود اما از طرف دیگر ریسکهای سیاسی و تحریمهای آمریکا نگرانیهایی را به وجودمی آورد. مدیرعامل شرکت کارگزاری کارآمد درباره تغییرات بازار سهام و شاخص در چند مدت اخیر و دلایل ایجاد آن و اینکه آیا نوسانهای شکل گرفته تحتتاثیر برگزاری مجامع شرکتها است یا عوامل دیگری هم باعث این نوسانها شده معتقد است: بخشی از این نوسانها تحت تاثیر مجامع شرکتهای بورسی است که از خردادماه آغاز شد و در تیرماه به اوج خود رسید اما در سویی دیگر، با توجه به رشد و نوسانات خیرهکننده بازار «ارز، سکه و مسکن» بازار سرمایه نیز تحتالشعاع قرار گرفته است.

عادلزاده در ادامه به تاثیر گزارشهای شفافسازی ناشران بورسی در شرایط فعلی تالار شیشهای اشاره کرد و افزود: البته باید توجه داشت که گزارشهای فصلی ناشران هم تاثیر مستقیمی در شکلگیری نوسانهای فعلی از خود بر جای گذاشته که در حال متعادل
شدن است.

ورود 55هزار سهامدار جدید

مدیرعامل بورس تهران در این زمینه اعلام کرد: در چهارماهه اول سال 97، تعداد 55 هزار کد جدید معاملاتی در بورس تهران و 22 تالار منطقهای ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، حسن قالیبافاصل با بیان مطلب فوق گفت: در چهارماهه اول سال 97، تعداد 55 هزار کد معاملاتی جدید در بورس تهران و
22تالار و دفتر منطقهای صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش
40درصدی را نشان میدهد.

وی افزود: این سرمایهگذاران برای نخستین بار وارد بازار سرمایه شدهاند و این کدهای معاملاتی، وجوه جدیدی را به بازار سرمایه تزریق میکنند که در خدمت تأمین مالی شرکتها و بنگاهها در سراسر کشور قرار میگیرد.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به افزایش ارزش معاملات خاطرنشان کرد: بازار از نظر نقدشوندگی در وضعیت مناسبتری قرار گرفته است، به طوری که در چهار ماهه 97 ارزش معاملات در بورس تهران از رقم 254 هزار میلیارد ریال عبور کرده و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 28 درصدی داشته است. وی به افزایش ارزش روزانه معاملات اشاره و اظهار کرد: متوسط روزانه ارزش معاملات به بیش از 3300 میلیارد ریال بالغ شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش 32 درصدی همراه شده است.

سخنگوی بورس تهران، بازار سرمایه را بازاری شفاف، نقدشونده و با ابزارهای مالی متنوع عنوان و تصریح کرد: بازار سرمایه برای تمام سلیقهها متناسب با ریسک و بازده انتظاری، ابزار معاملاتی متنوع از قبیل سهام، صندوقهای قابل معامله، قرارداد اختیار معامله و اوراق بدهی شامل اوراق مشارکت، انواع صکوک و گواهی سپرده بانکی را مهیا کرده است. وی در پایان افزود: این ابزار معاملاتی متنوع به جذب منابع و تأمین مالی بخش خصوصی و دولت، افزایش عمق بازار و ورود وجوه جدید به بازار کمک شایانی کرده است.

محمدحسین علیاکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها