اوضاع برق و ذخایر آن چطور است؟

برق هست، ولی کم است!

در سال‌های اخیر تمرکز تبلیغات فرهنگی رسانه‌ها بیشتر بر فرهنگسازی برای صرفه‌جویی در مصرف آب بوده، اما امسال وضعیت کمی متفاوت است و کمبود برق مشکل جدی‌ای به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۵۵۷۳۷
برق هست، ولی کم است!

این مشکل اول با خاموشی‌های پی در پی و چند ساعته در مناطق مختلف خودش را نشان داد و بعد به جایی رسید که با تغییر ساعت کاری به 6 تا 14، این روزها کارمندان همزمان با کله‌پزها سر کار می‌روند.

در این مطلب بر آمارهای حوزه برق و انرژی مروری کرده‌ایم و البته به راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف برق هم نگاهی انداخته‌ایم تا بتوانیم با یک همکاری ملی وضعیت را کمی بهتر کنیم.

مصرف برق هم درست مانند مصرف آب به سبک زندگیمان بر‌می‌گردد و موفقیت در کاهش مصرف آن به تغییر نگاه تک‌تک مردم بستگی دارد.

52000 مگاوات

در ساعت 16 و 16 دقیقه روز چهارم تیر ماه، پیک لحظه‌ای مصرف برق کشور به اندازه‌ای رسید که از همان زمان، زنگ خطر برای وقوع خاموشی‌های فعلی به صدا در آمد و می‌شد پیش‌بینی کرد به وضعیت امروز می‌رسیم.

52800 مگاوات

ظرفیت تولید برق کشور 52 هزار و 800 مگاوات است که از این مقدار 44 هزار مگاوات در نیروگاه‌های حرارتی، 6000 مگاوات در نیروگاه‌های برقابی، هزار مگاوات در بخش اتمی و 1800 مگاوات در سایر بخش‌ها تولید می‌شود.

10 درصد

مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده‌اند اگر همه مشترکان فقط 10 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، در هیچ نقطه‌ای از کشور خاموشی نخواهیم داشت.

1500 مگاوات

با بخشنامه‌هایی که در آغاز تابستان به ادارات دولتی فرستاده شد، آنها ملزم به صرفه‌جویی شدند و روزانه 1500 مگاوات کاهش مصرف برق محقق شد. البته این آمار مربوط به قبل از تغییر ساعت کار ادارات و تنها مربوط به صرفه‌جویی ادارات است و پس از تغییر ساعت کار، 500 مگاوات دیگر نیز به میزان برق صرفه‌جویی شده افزوده شد.

1.6میلیارد یورو

این عدد سرسام‌آور مبلغی است که اگر صرفه‌جویی 2000 مگاواتی برق محقق نمی‌شد، به گفته وزیر نیرو باید برای تأسیس نیروگاه جدید هزینه می‌کردیم.

1 رتبه

استان خوزستان با وجود گرمای شدید و مشکلات دیگری مانند کمبود آب آشامیدنی، موفق شد در صرفه‌جویی مصرف برق رتبه اول را به دست آورد.

برای صرفه‌جویی در مصرف برق چه کارهایی می‌توان کرد؟

بابابرقی زمانه‌ات را بشناس

از نور طبیعی استفاده کنید و اگر جایی که هستید در طول روز نور کافی دارد، پرده را کنار بزنید و لامپ‌ها را خاموش کنید.

به قول معلم‌ها، در این جمع که کسی را نداریم، ولی اگر هنوز از لامپ‌های قدیمی استفاده می‌کنید، آنها را با لامپ‌های کم‌مصرف جایگزین کنید. این درست که قیمت ارزان‌تر لامپ‌های قدیمی وسوسه‌کننده است، اما اگر برق نباشد، اصلا می‌شود روشن‌شان کرد؟

وسایل برقی قدیمی را با وسایل جدید با برچسب انرژی جایگزین کنید و از تغییراتی که در قبض برقتان ایجاد می‌شود، شگفت‌زده شوید. با این کار برای چند وقت با تعمیرکارها هم خداحافظی می‌کنید.

وقتی کارتان با وسایل برقی تمام شد، آنها را از برق بکشید. بویژه در مورد وسایل صوتی و تصویری که مصرف بالایی دارند، می‌توانید همه این وسایل را به یک چندراهی برق بزنید و از کلید روشن و خاموش آن استفاده کنید.

اگر پدر شده‌اید که قاعدتا خودتان استاد هستید! در غیر این صورت کولر را در ساعاتی که هوا کمی بهتر است، خاموش کنید یا حداقل روی دور کند بگذارید. دقت کنید کولرتان حتما در سایه باشد و اگر نیست، روی آن سایبان بکشید تا بازده بیشتری داشته باشد.

این را با تمام وجود بپذیرید که یخچال و فریزر خودشان ماده غذایی تولید نمی‌کنند. پس اگر از قبل چیزی در آن نگذارید، باز کردن در و خیره شدن به داخل یخچال نمی‌تواند باعث شود به شما خوراکی‌های خوشمزه بدهد.

تنها در صورتی ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی را روشن کنید که پر باشند و با همه ظرفیتشان کار کنند.

ابتدا اجازه بدهید مواد غذایی با اتاق هم‌دما شود و بعد آن را در یخچال یا فریزر بگذارید. گذاشتن غذای گرم در یخچال و فریزر، علاوه بر افزایش مصرف برق، به موتور یخچال هم آسیب می‌زند.

یک‌بار برای همیشه پنجره‌هایتان را دوجداره کنید، این کار هم به درد تابستان می‌خورد و هم به درد زمستان. با پنجره دوجداره ممکن است با همان درجه کند کولر هم کارتان راه بیفتد.

محمد وفایی - خبرنگار / ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها