مهندسان چه نقشه‌هایی برای زباله‌های تولیدشده در فضا دارند؟

عاقبت زباله‌ها در فضا

به‌نظر می‌رسد نگهداری زباله‌ها در همه‌جا معضل و چالشی جدی باشد. بخصوص وقتی از نگهداری زباله در جایی مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی صحبت کنیم، موضوع از یک چالش معمولی نیز فراتر می‌رود. در حال حاضر فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی، زباله‌ها و مواد زائد ایستگاه را درون کیسه‌های مخصوصی می‌ریزند و به محفظه بار فضاپیماهای تدارکاتی انتقال می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۹۷
عاقبت زباله‌ها در فضا
گاهی طی حدود سه ماه اقامت فضانوردان در فضا نزدیک به دو تن زباله تولید می‌شود. وقتی ظرفیت محفظه بار این فضاپیماها با زباله به‌طور کامل پر می‌شود، فضاپیما از ایستگاه جداشده و بسته به نوع آن یا در جو زمین سوخته و از بین می‌رود یا زباله‌ها همراه فضاپیما به زمین باز می‌گردد.

بیش از سه دهه است فضانوردان ساکن در ایستگاههای فضایی با این سناریو زبالههای ایستگاه را جمعآوری و دفع میکنند، اما این روش در آینده و برای سفرهای فضایی که فضانوردان به مناطق دوردست منظومه شمسی خواهند داشت، بدونشک کارایی چندانی ندارد. از این رو اگر از هماکنون برای مدیریت زبالهها در سفرهای فضایی دور تمهیداتی اندیشیده نشود، موضوع نگهداری و دفع زبالهها برای فضانوردان آینده به چالشی جدی تبدیل میشود.

به همین دلیل مهندسان به فکر طراحی سامانههایی برای مدیریت و دفع زبالههای فضانوردان افتادهاند. یکی از ایدههای مطرحشده در این زمینه، استفاده از کمپرسورهای مخصوصی است که بتواند زبالهها را به اندازه لازم فشرده و از حجم آنها کم کند. در عین حال این سامانه قادر باشد موادی را که امکان بازیافت آنها وجود دارد، تفکیک کند و دوباره به چرخه استفاده برگرداند. از طرفی، این سامانه بتواند رطوبت موجود در برخی زبالهها را گرفته و آب حاصل از آن را به چرخه آب و تولید برق فضاپیما وارد کند.

بعلاوه این ایده نیز مطرح است که از سوزاندن کنترلشده این زبالهها در فضا بتوان گازهایی مانند متان تولید کرد که بهعنوان سوخت در سامانههای پیشرانش فضاپیما بهکار گرفته شود. برای عملیکردن این ایدهها هماکنون تعدادی از مهندسان در حال طراحی سامانه نگهداری و بازیافت زبالههای ایستگاه فضایی هستند. ابتدا باید درستی عملکرد این سامانه در زمین بررسی و سپس در پروازهای گرانش ناچیز (که به کمک مانورهای هوایی ویژهای انجام میشود) آزمایش شود. پس از طی موفقیتآمیز این مراحل، این امکان وجود دارد تا نمونه عملیاتی این سامانه در سال 1401/ 2022 برای نخستینبار در ایستگاه فضایی بینالمللی استفاده شود.

محمدرضا رضائی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها