عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم شورای اسلامی گرانی های اخیر در جامعه را حاصل بی تدبیرهای مسئولین دانست و تاکید کرد متاسفانه دولت می خواهد با توصیه ،سفارش و اندرز دادن مشکل اقتصاد را حل کند ولی واقعیت جامعه چیز دیگری است.
کد خبر: ۱۱۴۹۵۸۱
نمایندگان با دولت تعارف دارند/ دولت می خواهد با اندرز مشکلات را حل کند!

جعفر قادری نماینده پیشین مردم شیراز و عضو هیات مدیره هلدینگ انرژی تدبیر با نقد عملکرد مجلس دهم تاکید کرد که نمایندگان این دوره با دولت دوازدهم تعارف دارند و همین امر منجر شده که وزرا نتوانند در شرایط اضطرار تصمیم گیری کنند .وی در گفتگو با جام جم آنلاین در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می خوانید.

نقد هایی نسبت به عملکرد دولت در قبال گرانی های اخیر وجود دارد ،چرا شاهد اقدامات کنترل کننده نیستیم ؟

متاسفانه دولت نمی خواهد واقعیت ها را بپذیرد و قبول کند که سیاستهایی که در پیش گرفته اشتباه است لذا بر همین اساس اشتباه تصمیم می گیرد و تصمیمات اشتباه پیامدهای خود را در جامعه و بازار نشان می دهد.

متاسفانه دولت می خواهد با توصیه ،سفارش و اندرز دادن مشکل اقتصاد را حل کند ولی واقعیت جامعه چیز دیگری است،در طول سالهای گذشته حجم نقدینگی در کشور به شدت افزایش پیدا کرد و دولت اقدامی برای کنترل این نقدینگی به سمت تولید نداشت و الان شاخص های فضای کسب و کار نشان دهنده این است که وضعیت در کشور اصلا خوب نیست.

دولت موانعی که برای تولید کنندگان وجود داشت را حذف نکرد وهمچنان مواردی چون بیمه ،مالیات، و قانون کار و دسترسی به نقدینگی و تسهیلات یکی از مشکلات بزرگ تولید در کشور محسوب می شود.
با این موانع نه تنها نقدینگی به سمت تولید نرفت بلکه تولید کنندگان سعی بر این کردند تا داشته های خود را تبدیل به نقدینگی کنند و در بازارهایی که انتظار سود بیشتر دارد سرمایه گذاری نمایند، در شرایط فعلی دولت می خواهد سکه وارز بیشتری را به بازار تزریق کند ولی این اقدام مشکلی را حل نمی کند چون این کالا ها تبدیل به کالای سرمایه ای شده است.

هم اکنون مسکن و خودرو نیز کالای سرمایه ای شده و باید دولت کاری کند که این کالا ها سرمایه ای نباشد و جذب نقدینگی در حوزه های صورت گیرد که حداقل سودی را بصورت تضمینی برای کسانی که صاحبان نقدینگی هستند فراهم کند.

باید نیاز به منابع ارزی کم شود ، وارد کالاهای غیر ضروری محدود شود و تسهیلات برای صدور کالا فراهم شود تا محدودیت ها وموانعی که برای صادرات کالا وجود دارد از بین برود و تسهیل در فعالیت های تولیدی صورت گیرد.

شرایط در کشور به گونه ای است که ریسک برای تولید کننده وجود دارد و تولید به صرفه نیست و بخش های دلالی سود بالایی دارد که مورد توجه سرمایه گذاران و دارندگان نقدینگی است .

در این شرایط وظیفه مجلس چیست و برای قانع کردن افکار عمومی چه اقدامی باید انجام بدهد؟

مجلس دهم نشان داده در برخورد با مشکلات، عزم و اراده جدی نداشته ودر مورد اشکالاتی که در بخش وزارتخانه ها با وزرا وجود دارد تعارف دارد ،شاهد بودیم که به هنگام رای اعتماد رای بالایی به برخی وزرا داد که اصلا دغدغه های مردم را ندارند.

متاسفانه در برخی حوزه ها اصلا کار خاصی اتقاق نیفتاد واگربه همین منوال پیش برود مردم اعتماد خود را به دولت و مجلس از دست خواهند چون شاهدیم که دولت به جای اینکه بحث اقتصاد را پیش ببرد تمام هم و غم خود را به بحث تفکیک وزارتخانه ها که در حال حاضر دغدغه مردم نیست اختصاص داده است.

لذا در شرایط فعلی بنظر می رسد دولت باید هزینه های خود را کم کند و منابع بیشتری را در جهت رونق بخشیدن به اقتصاد پیش بگیرد نه اینکه بخواهد هزینه تراشی کند و مشکلات بیشتری را ایجاد نماید.

تحریم ها به گفته دولت تا چه اندازه بر بازار تاثیر داشته و آیا گرانی های اخیر ابعاد روانی ندارد؟

ایران از قبل هم تحریم بود،ولی این خوش باوری در دولت وجود داشت که با برجام همه مشکلات حل می شود لذا این خوش باوری باعث شد که پیش بینی ها و آینده نگری های لازم انجام نشود.

متاسفانه منابعی که در اختیار دولت بود به درستی مورد استفاده قرار نگرفت و در بخش هایی که باید بکار گرفته می شود کاربرد پیدا نکرد.البته هنوز هم دیر نشده و دولت باید به سمتی برود که بتواند این فضا و جو را کنترل کند.

دولت نباید اجازه خروج سرمایه از کشور را بدهد و باید با ایجاد تحرک در اقتصاد، تحرک در حوزه های تولید وبخش هایی که می تواند تنوع در تولید داشته باشد میسر نماید.البته مجلس هم باید تلاش کند موانع تولید را از بین ببرد و با ابزارهای قانونی و حذف موانع و با نظارت و کنترل برعملکرد دولت تحرک بیشتری را در اقتصاد ایجاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها