رسانه و دیپلماسی | دو

تقریبا هیچ در دیپلماسی!

در یادداشت قبلی اشاره شد که ضروری‌ترین ابزاری که ایران در دیپلماسی عمومی خود بایستی به کار گیرد، رسانه و سایبر دیپلماسی است.
کد خبر: ۱۱۴۸۷۰۵

سایبر دیپلماسی آنگونه که به اشتباه در سالهای اخیر تصور شده، تبلیغ ایدئولوژیک و سیاسی نیست. خطای راهبردی که گاه در مناطقی که درک مشترکی از مبانی فکری نظام ایران نداشتهاند نتیجه معکوس داده است. با توجه به سند چشمانداز 20 ساله مهمترین هدف دیپلماسی عمومی ایران باید نزدیکی و تعامل با افکار عمومی مردم کشورهای منطقه و جهان باشد. ایران بایستی تلاش کند در یک نقشه راه بلندمدت و با استفاده خلاقانه از ابزارها و قالبهای رسانهای نوین الگوها و ارزشهای مردم کشورهای منطقه را به سنتها، ارزشها، ایدههای دینی، فرهنگی ـ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود نزدیک کند. امری که دشواری آن در سیطره امپراطوری رسانهای آلسعود بر شبکههای ماهوارهای و مجازی منطقه و جهان اسلام دو چندان میشود. آلسعود با توجه به ویژگیها و خصوصیات متفاوت ایران و چالش هایی چون ناهمگونی مذهبی و زبانی شبانهروز در رسانههای جمعی و مجازی به تخریب وجهه ایران میپردازد. با اینحال وضعیت کنونی بیش از آنکه محصول فعالیت طیف مقابل باشد، محصول انفعال ماست.نهادهای دیپلماسی عمومی ایران مثل شورای عالی فضای مجازی، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیته امداد امام خمینی(ره)، معاونت بینالملل حوزههای علمیه و جامعه المصطفی العالمیه، اداره امور بینالملل روابط عمومیهای وزارتخانههای مرتبط نقشه راه مشخصی برای استفاده از فضای مجازی ندارند و فعالیتهای مجزای آنها هم مقطعی بوده و منجر به همافزایی نشده است.

• در حوزه معرفی و تسهیل فعالیتهای تجاری و اقتصادی تقریبا هیچ کاری صورت نگرفته است.

• سایتهای دانشگاهها خالی از اطلاعات است و در شبکههای اجتماعی فعالیتی ندارند.

• در حوزه گردشگری، ظرفیتهای موجود کمتر مخاطب را ترغیب میکنند تا به برنامه ریزی برای سفر به ایران بپردازند.

• محصولات رسانهای ایران که تعداد باکیفیت آنها نیز کم نیست، به درستی توزیع نشدهاند. برای مثال فیلم محمد رسولا... مجید مجیدی به عنوان فیلم ترکیهای میلیونها بار دیده شده است!

• حضور روابط عمومیهای وزارتخانهها و نهاد دولتی اقتصادی ما در فضای مجازی انگلیسی و عربی... تقریبا هیچ بوده و فرصتهای فراوان تجاری از این عدم حضور از دست رفته است. حال آنکه عمده آنها پسوند امور بینالملل را در عنوان خود دارند.

ادامه دارد

محمد ولوی
دکترای مدیریت رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها