رکود فرودگاه همدان و بی‌توجهی مسئولان هواپیمایی کشوری برای فعال ساختن آن بویژه برقراری پرواز در مسیر هوایی همدان‌ـ‌تهران در سال‌های اخیر موضوع به ظاهر غیرقابل حلی در این بخش از حیات اجتماعی و اقتصادی استان به شمار می‌رفت که حالا با انعکاس بارقه‌های امید «همدان 2018» چند صباحی است که بال پرواز آسمانخراش‌ها در آسمان همدان به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۱۱۴۲۱۷۴
احیای پروازها از «مادستان»؛ ارمغان همدان 2018

به گزارش خبرنگار جامجم از همدان، استان همدان ظرفیت بسیاری در بخشهای مختلف اقتصادی از جمله گردشگری دارد که این ظرفیت تقریبا از چشم همگان دور مانده و آنچنان که سزاوار است، بهرهای از آنها برده نشده است. رویداد مهم گردشگری همدان 2018 که براساس آن همدان بهعنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 معرفی شد، اما فرصتی است تا به استان همدان و داشته هایش در سطح ملی نگریسته و از انزوا خارج شود. البته ناگفته نماند با وجود گذشت چند ماه از سال 2018 میلادی، نهایت کم کاری و کمتوجهی حتی از سوی مسئولان خود این استان در راستای معرفی همدان و جذب گردشگران ایرانی و خارجی به سوی آن مشاهده میشود. با این همه یکی از بخشها که توانسته از فرصت همدان 2018 بهره لازم را ببرد، بخش فرودگاهی و پروازهای شهر همدان است.

فرودگاه همدان با بیش از نیم قرن سابقه در حضور و فعالیت حمل و نقل هوایی کشور، همواره مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان برای برقراری پروازهای ثابت و مستمر بین نقاط مهم کشور و مقصدهای خارجی بود، گرچه در بازههایی از زمان، پروازهای نصف و نیمه به برخی استانها داشت، اما نبود برنامه پروازی مستمر و مدون همان درد عمیقی بود که گردشگری همدان را در حوزه حمل و نقل هوایی رنج میداد.

البته برای توسعه و متوازنسازی این فرودگاه در حداقل پنج سال گذشته سرمایهگذاری سنگینی به عمل آمده و باند این فرودگاه و تجهیزات راداری آن برای استفاده هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر آمادهسازی و تجهیز شده است، با این حال تا قبل از زمزمههای پایتخت گردشگری آسیا شدن همدان، پروازهای این شهر از برنامهریزی مدون و همچنین ارادهای مصمم برای فعال ساختن فروگاه و بهرهبرداری اصولی از این سرمایه و امکان عظیم در غرب کشور بیبهره بود. اما با قوت گرفتن میزبانی از رویداد مهم گردشگری همدان 2018 این روزها دوباره حیات پروازهای داخلی بخصوص به مقصد تهران و مشهد را میتوان در آسمان همدان نظارهگر بود.

فرودگاه همدان چشم به راه مسافران پروازی

با این همه هنوز نگرانیهای مهمی وجود دارد، چراکه از یکسو رویداد مهم گردشگری همدان 2018، نیاز استان و شهر همدان را بهوجود فرودگاه و پروازهای فعال را دوچندان میکند و از سوی دیگر چنانچه از این پروازها استقبالی نشود، امکان تعطیلی آنها وجود دارد. مدیر فرودگاه همدان دراین باره به جامجم میگوید: برای رونق دادن به پرواز همدان ـ تهران با 50 آژانس مسافرتی استان جلسه برگزار شده، اما همکاری خوبی نداشته و روزی یک مسافر نیز جذب نمیکنند.

سهراب کلوندی، با اشاره به نارضایتی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی از این موضوع میافزاید: استاندار قول داده در مدت دو ماه ظرفیت موردنظر تکمیل میشود که کمتر از یک ماه باقی مانده و با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، امکان کاهش تعداد مسافران نیز وجود دارد. وی تاکید میکند با توجه به برگزاری رویداد همدان 2018 وجود این مسیر پروازی نیاز است و باید تلاش کرد باقی بماند و لغو نشود. مدیر فرودگاه همدان گلایهای هم دارد مبنی بر اینکه انتظار میرفت نیمی از مسافران جشنواره ملی پویانمایی به جای قطار گردشگری با هواپیما به همدان بیایند، اما درعین حال اذعان میکند البته تبلیغات برای معرفی پرواز همدان به تهران هم تا چند روز پیش ضعیف بوده، زیرا اعتبار کافی نداشتیم، گرچه صدا و سیما پخش تیزر تبلیغی را آغاز کرده و بنرهایی نیز در سطح شهر نصب شده است.

مشکلی برای پرواز حجاج وجود ندارد

مدیر فرودگاه همدان البته میگوید درخصوص برقراری پرواز همدان-نجف هیچ مشکلی وجود ندارد و هر زمان که حج و زیارت بتواند ظرفیت موردنظر را تکمیل کند، امکان پرواز هست،زیرا پیش از این پرواز حج تمتع از این فرودگاه انجام شده است. البته کلوندی به این نکته هم اشاره میکند که آخرین بار مدیر حج و زیارت استان اعلام کرد زائر کافی برای سفر هوایی به عتبات عالیات کم است و نمیتوان به طور مرتب پرواز داشت. هرچند به گفته وی، سال گذشته 3500 زائر استان همدان و کردستان به طور رفت و برگشت از فرودگاه همدان به حج تمتع اعزام شدند و امسال هم این رقم با افزایش 20 درصدی به 4200 نفر رسیده است.

کلوندی به طرحهای عمرانی فرودگاه همدان نیز اشاره کرده و یادآور میشود برای ساخت پایانه زیارتی فرودگاه شش میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده و 45 درصد پیشرفت دارد و با صرف 15 میلیارد تومان دیگر امسال به بهرهبرداری میرسد.

به گفته وی، ساخت سر در فرودگاه با 300 میلیون تومان و محوطهسازی با دو میلیارد و 500 میلیون تومان از دیگر اقدامات انجام شده است که همه این هزینهها از منابع داخلی و نه استانی تامین شده است.

شکوفه رنجبر

جامجم همدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها