شهر، «شهردار» دار شد!پایتخت حالا شهردار دارد، اعضای شورای شهر تهران دیروز بالاخره بعد از ساعت‌ها بحث و جدل و شور و مشورت، با 19 رای موافق محمدعلی افشانی را به عنوان شهردار انتخاب کردند و به این ترتیب بهشت از آن افشانی 59 ساله شد؛ مردی که فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) از دانشگاه شریف است.
کد خبر: ۱۱۴۱۴۴۷
اعضای شورای شهر دیروز بالاخره به نتیجه رسیدند

رئیس شورای شهر تهران دیروز بعد از انتخاب افشانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد پرونده شهردار شدن افشانی به وزارت کشور ارسال شده است و اعضای شورا در انتظار دریافت تائیدیه‌ها هستند. محسن هاشمی البته ابراز امیدواری کرد تا جلسه بعدی شورا یعنی یکشنبه آینده، بررسی‌های تخصصی وزارت کشور پیرامون تائید شهردار تهران به اتمام رسیده باشد و جلسه بعدی با حضور شهردار جدید برگزار شود.

هاشمی البته به دلیل این امیدواری هم اشاره کرد و گفت: «براساس قانون، وزیر کشور 20 روز فرصت دارد این حکم را امضا کند، اما چون اکنون افشانی معاون وزیر کشور است، انتظار داریم این حکم زودتر امضا شود

به این ترتیب با صلاحدید اعضای شورای شهر تهران، از این به بعد کلیدداری پایتخت به معاون عمرانی فعلی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که پیش از این معاون وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، استاندار فارس و معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان هم بوده، سپرده شده است؛ به نامزدی که یکشنبه هفته گذشته با شعار «شهر زیست پذیر ؛ شهروند مشارکت‌پذیر» پشت تریبون شورای شهر قرار گرفت و گفت ارتقای سطح فرهنگ شهرنشینی و دادن اولویت به آسیب‌های اجتماعی باید از برنامه‌های اصلی شهرداری تهران باشد.

افشانی آن روز بعد از اعلام برنامه‌هایش، به سوال‌های اعضای شورا پاسخ داد؛ سوال‌هایی که یکشنبه گذشته بیشتر حول یک محور می‌گشت: نگرانی اعضای شورا از این‌که بعد از انتخاب او با تشکیلاتی تک لهجه‌ای مواجه شوند.

اعضای شورا وقتی این موضوع را از افشانی می‌پرسیدند به سابقه او نگاه می‌کردند و به حرف و حدیث‌هایی که دورادور درباره شیوه مدیریت او در سمت‌های قبلی‌اش به چشم می‌خورد. اما حالا به نظر می‌رسد، نگرانی اعضای شورای شهر از مدیریت اتوبوسی افشانی رفع شده باشد که در نهایت به نامزدی رای داده‌اند که به گفته خودشان، خلاقیت و نوآوری ای در برنامه‌هایش به چشم نمی‌خورده! نامزدی که بازهم به گفته خودشان، شناختی درباره تهران نداشته و برنامه هایش مشخصا درباره شهر تهران نبوده است!

افشانی اما حالا با رای موافق 19 نفر از 21 عضو شورا به رقیبش یعنی سمیع ا... حسینی مکارم ترجیح داده شده است؛ آن هم درحالی که سهم مکارم فقط یک رای موافق و یک رای سفید شده است .

انتخابی قابل پیش بینی

انتخاب افشانی برای نشستن روی صندلی سبز بهشت البته به اعتقاد خیلی ها، انتخابی قابل پیش بینی بوده است. یک نگاه به صفحه یک روزنامه‌های جریان موافق شورا، در هفته گذشته نشان می‌دهد که تصویر او بارها به صفحه یک راه پیدا کرد؛ حرکتی که می‌تواند از اجماعی جمعی برای انتخاب او خبر دهد.

ابوالفضل قناعتی، عضو پیشین شورای شهر تهران کارشناسی است که درباره این موضوع به ما می‌گویدیک زمانی نامزدها مشخص شده هستند، یک زمانی هم شورا اجازه می‌دهد از همه جریان‌ها افرادی که احساس می‌کنند می‌توانند این مسئولیت را قبول کنند، به مرحله رقابت ورود پیدا کنند. اما الان در شورای شهر تهران چون این قضیه فیلتر شده است و افراد به صورت جریانی ورود پیدا می‌کنند، پس یک بخش از نگاه شایسته سالاری در انتخاب کنار گذاشته شده است و نمی‌توانیم بگوییم شخص شایسته‌ای برای این سمت انتخاب شده است

قناعتی در توضیح بیشتر می‌گوید: «یعنی ما اگر بخواهیم بگوییم در سطح مدیران فعلی استانی یا کشوری این انتخاب، انتخاب درستی بوده باید بگوییم نه این‌طور نبوده است و ما افراد شایسته دیگری هم داشتیم که اصلا بین نامزدهای شهرداری تهران راه داده نشدند

این عضو سابق شورای شهر البته می‌گوید اعضای فعلی شورا دیروز از بین دو گزینه موجود، انتخاب مناسبی داشتند و رزومه افشانی نسبت به حسینی مکارم قوی تر بوده است.

با این حال قناعتی با اشاره به برنامه‌هایی که افشانی برای انتخاب شدنش به شورا ارائه کرد، یعنی ارتقای فرهنگ شهرنشینی، اولویت دادن به آسیب‌های اجتماعی، مدیریت بافت‌های فرسوده و جلوگیری از تخریب باغات و... به ما می‌گوید: برنامه‌های ایشان بیشتر ایرادات عیانی بود که به وضعیت فعلی تهران گرفته می‌شود، یعنی معضلاتی که اکنون در تهران وجود دارد و همه نسبت به آنها آگاه هستند.

تهران مدیر با تجربه می‌خواهد

حسن بهرام‌نیا، رئیس کمیته کلانشهرهای فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی اما معتقد است، کلیدداری پایتخت به هر که سپرده شود، کار سختی است و از عهده هرکسی برنمی‌آید.

او به ما می‌گوید: مدیریت شهری مثل تهران که یک ابرکلانشهر است، کار بسیار سختی است و فقط کسی می‌تواند در این مسئولیت موفق عمل کند که سوابق مدیریتی مجموعه‌ای مشابه در سطح کلانشهر را داشته باشد یعنی علاوه بر معلومات و دانش مرتبط، سوابق تجربی و اجرایی هم در روزمه کاری‌اش باشد، چراکه به گفته بهرام نیا، معجون همه اینها در کنار هم می‌تواند مدیریتی کارآمد را برای شهری مانند تهران رقم بزند.

بهرام نیا با اشاره به معضلاتی مانند آلودگی هوا، ترافیک، زلزله خیز بودن و...که تهران در سطح مدیریتی با آن درگیر است، می‌گوید: فردی می‌تواند در مدیریت این معضلات موفق عمل کند که با مسئولان اجرایی و سیاسی سایر نهادها بخصوص دولت تعاملات قوی داشته باشد.

مدیریت یکدست شهری

شاید اگر حسینی‌مکارم، شهردار تهران می‌شد و دوره کوتاه سرپرستی‌اش به ریاست وصل می‌شد، در شهرداری پایتخت و زیرمجموعه‌هایش تغییرات عمده‌ای رخ نمی‌داد ولی حالا که همه چیز سهم محمدعلی افشانی شده، اعمال تغییرات بسیار محتمل است. خاطره‌ای که از افشانی در یادها به جا مانده و می‌تواند بزرگ ترین نقطه ضعف او باشد، چیدن آدم‌های مدنظر خویش در پست‌های مختلف است که این چیدمان نیز لزوما براساس شایستگی‌ها و توانمندی‌ها انجام نمی‌شود بلکه قرابت‌های قومی و جغرافیایی است که این انتصاب‌ها را رقم می‌زند.

البته نحوه عملکرد شهردار شانزدهم تهران از این به بعد، به چانه‌زنی‌های یک هفته اخیر او با اعضای شورای شهر بستگی دارد، رایزنی‌هایی که در روزهای گذشته، پشت درهای بسته انجام شد و دیروز محسن هاشمی تاکید بر پشت پرده بودن این مذاکرات را نوعی سفسطه نامید. با این وصف احتمالا بخشی از این رایزنی‌ها به پرهیز از جابه جایی‌های اتوبوسی درمدیریت شهری اختصاص داشته مگراین که شورای شهرِ یکدست تهران به خواسته‌های محمدعلی افشانی نیز همانند همه خواسته‌های محمدعلی نجفی، شهردارمستعفی تن داده باشد و بازهم برهمین سیاق بماند. اما آنچه مسلم است این که مدیریت شهری تهران اکنون ازهمیشه یکدست تر شده است، یکدست به معنی همسویی جریان سیاسی و فکری‌ای که شورای شهر و شهردار از آن برآمده‌اند نه لزوما به معنی اتحاد برای حل مشکلات در هم تنیده پایتخت.

با این حال افشانی حالا شهردارتهران است،‌ یکی از سیاسی‌ترین شهرداران پایتخت پس از انقلاب، کسی که سنگ بزرگ تعهدات ومسئولیت‌ها را با ارائه برنامه پیشنهادی‌اش به شورای شهر برداشته و در مردم توقع ایجاد کرده. او قول داده سطح فرهنگ شهرنشینی در تهران را بالاببرد، به آسیب‌های اجتماعی اولویت دهد، شاخص‌های رضایت‌مندی از شهر را ارتقا دهد، تهران را سبزتر کند، به معضلاتی مثل حاشیه‌نشینی و تکدی گری و کودکان کار پایان دهد و شادی و نشاط را به شهر تزریق کند و در مجموع، تهران را شهری زیست‌پذیر کند، جایی برای آسان و بی‌دغدغه نفس کشیدن. محمدعلی افشانی نزدیک به سالگرد برگزاری انتخابات شوراهای پنجم شهر،‌ شهردار تهران شده است. سال گذشته رای‌گیری روز 29 اردیبهشت در سراسر کشور انجام شد و فهرست یکدست و سراسر اصلاح‌طلب امید در تهران در مسند امور قرار گرفت. اردیبهشت گویا برای جریان اصلاح‌طلب، ماه خوش یمنی است اما حالا باید دید که در نخستین سالگرد به بهشت رسیدن شورای شهری‌ها در شهریور، شهردار منتخب در گزارش عملکرد صدروزه‌اش چه خواهد گفت.

مینا مولایی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها