مقایسه فنی و تخصصی دنا، تندر پلاس و لیفان 5۲۰؛ کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

در این مقاله سعی کرده ایم مقایسه کاملی بین خودروهای دنا، تندرپلاس و لیفان 520 داشته باشیم. در ابتدای امر دو خودروی پرطرفدار دنا و تندر پلاس را با هم مقایسه خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۷۰
مقایسه فنی و تخصصی دنا، تندر پلاس و لیفان 5۲۰؛ کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

مدت هاست که ایران خودرو در راستای برنامه های توسعه خود پس از سمند اقدام به ارائه دنا در قالب یک محصول جدید نموده است.

در سوی مقابل نیز خودروی تندر 90 قرار دارد که با تغییراتی در قالب تندر پلاس عرضه شد و سعی شد تا به یکنواختی آن پایان داده شود.

هر چند این تغییرات قیمت تندر پلاس یا زعم عموم مردم قیمت ال 90 جدید را به شدت بالا برده است.

علیرغم اینکه خودرو دنا توسط یک شرکت ایرانی عرضه شد اما چهره جدیدتر آن نسبت به سایر محصولات ایران خودرو باعث جلب توجه بیشتر خریداران خودرو شد.

در سوی مقابل استقبال بالای مردم از تندر 90 نه چندان زیبای فرانسوی باعث شده تا این خودرو هر سال رشد قیمت داشته باشد و این بار نیز دچار تغییراتی شد تا با عرضه در رده قیمتی بالاتر بتواند به جایگاه قیمت روز دنا برسد اما تغییرات تندر پلاس به هیچ عنوان با تغییراتی که در سری سمند انجام و منجر به تولید دنا گردید قابل مقایسه نیستند.

طراحی خارجی



وقتی نگاهی به پلتفرم بدنه، چراغ‌های جلو و عقب، بدنه عضلانی‌تر و جلوپنجره بزرگ دنا بیندازید میتوان به جرات گفت که بدنه دنا بسیار زیباتر از تندر پلاس است. تغییراتی که روی بدنه تندر پلاس صورت گرفته علیرغم اینکه چهره آن را تغییر داده اما بسیار جزئی است و در این مورد باید رای نهایی طراحی بدنه را به دنا داد.

طراحی داخلی

در زمینه طراحی داخلی نیز دنا یک طراحی بسیار زیبا و منعطف دارد و همانند ظاهر بیرونی این خودرو، شاهد خلاقیت قابل قبولی در فضای داخلی هستیم. طراحی داخلی تندر پلاس تغییر شگرفی نداشته و اصلاحات صرفا به منظور ایجاد تنوع بوده است. از طرفی استفاده از پلاستیک خشک در المان های داخلی ظاهر غیرمنعطف به قسمت های داخلی تندر پلاس می¬دهد. لذا میتوان گفت طراحی داخلی تندر پلاس نیز همانند طراحی خارجی آن زیبا و دلچسب نیست، این در حالی است که دنا با طراحی برگرفته از خودروهای روز توانسته صورت جذابی به فضای داخلی بدهد.

بررسی فنی



در زمینه محرکه، دنا از موتور ملی EF7 1600 سی سی بهره میبرد، این موتور روی سمند نیز سوار بوده و هزینه بالای تعمیرات آن نکته ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دنا همانند بسیاری از ماشین های تولیدی ایران خودرو از ضعف سیستم انتقال قدرت در بخش دیسک و صفحه کلاچ رنج میبرد و گیربکس 5 دنده آن در دنده 5 با مشکل رو بروست.

در طرف دیگر تندر پلاس از یک محرکه 1600 سی سی بسیار کارآمد در کنار سیستم انتقال توان بسیار منعطف استفاده کرده که شتاب قابل توجهی دارد و از این جهت باید گفت که کفه ترازوی محرکه بخصوص از نظر عملکرد به سوی تندر پلاس سنگینی میکند، به ویژه اگر مصرف سوخت خودرو نیز یک شاخه مدنظر باشد تندر پلاس قطعا رتبه بهتری را داراست.

وقتی نگاهی به لیست امکانات دنا بیاندازید متوجه خواهید شد که چیزی از رقبای چینی که از این نظر شاخص هستند ندارد و متاسفانه باید گفت تندر پلاس تقریبا از این نظر نیز شکست خورده است. امکانات این خودرو در حد پایه است و هیچ امکان رفاهی خاصی ندارد!

بررسی ایمنی

بر اساس اطلاعات موجود تندر پلاس از اتاق تقریبا مشترک با تندر 90 استفاده میکند و سه ستاره ایمنی از موسسه استاندارد اروپا دریافت کرده است. علیرغم اینکه وضعیت دنا در این زمینه مشخص نیست اما پهنه و طول خودرو نشان میدهد که نباید چیزی کمتر از تندر پلاس داشته باشد.

هر دو خودرو 2 کیسه هوا دارند و از ترمزهای مناسبی برخوردار هستند، هرچند شنیده ها از مطلوب بودن تندر پلاس در زمینه ترمزگیری حکایت دارد. از طرفی ارتفاع تندر پلاس در پیچ ها دردسرساز است و این خودرو را مستعد واژگونی کرده است. لذا باید با اندکی اختلاف دنا را خودروی پایدارتر و امن تری معرفی کرد.

در نهایت باید گفت نمیتوان هیچ یک از این دو خودرو را نفی و به دیگری رای داد. دنا خودرویی با خصوصیات خانوادگی است هر چند محرکه مطلوبی ندارد و در بلند مدت هزینه نگهداری آن بالا خواهد بود.

اگر ظاهر تندر پلاس شما را راضی نمیکند و از کیفیت پایین خودروهای چینی هم راضی نیستید دنا میتواند گزینه مطلوبی باشد که امکانات و ظاهر نسبتا مناسب تر در کنار پشتیبانی ایران خودرو را داراست. اما اگر علاقه مند به داشتن خودرویی چالاک و کم استهلاک هستید، تندر پلاس با ظاهر متفاوت تر نسبت به تندر 90 میتواند گزینه اصلی انتخاب شما باشد.

در کنار این دو خودرو گرینه دیگری به نام لیفان 520 قراردارد. ﻟیﻔﺎﻥ520 ﺩﺭ کﻼﺱ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎی ﺳﺪﺍﻥ کﻮﭼک ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔی ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ؛ کﻼﺳـی کﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻨﺪﺭ90 ﺍیﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺟﻮﻻﻥ ﻣیﺩﻫﺪ.

ﺭﻗﺎﺑـﺖ ﺑیﻦ ﺍیـﻦ ﺩﻭ ﺧـﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷکﺴـﺖ ﻟیﻔﺎﻥ 520 ﺷﺪ، ﭼﺮﺍ کﻪ ﻟیﻔﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮیﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧـﺎکﺎﻡ ﺑـﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻓﺖ ﻗیﻤـﺖ ﺁﻥ ﺣﺘی ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺻﻔـﺮ کیﻠﻮﻣﺘﺮ ﻫﻢ ﺯیﺎﺩ ﺍﺳـﺖ.

بسیاری از مشخصه های فنی دو خودرو و امکانات آنها شامل موتور 1600 سی سی و ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺍیﺮﺑﮓ، ﺗﺮﻣﺰ ABS ﻭEBD، ﻗﻔﻞ ﻣﺮکﺰی، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻠﺴکﻮﭘی، ﺭﺍﺩیﻮ CD، صندلی‌های ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ، ﺷیﺸــﻪ ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎی ﺟﻠــﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗی، ﺁییﻨﻪﻫﺎی ﺑﺮﻗی ﻭ ﻣﻪﺷکﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ، شبیه هم می باشد اما واقعیت این است که لیفان فضای داخلی و ظاهر بیرونی بسیار مطلوب تری نسبت به تندر 90 و حتی تندر پلاس دارد.



لیفان 520 مشکلاتی در محرکه و جعبه دنده داشت که در سری i520 اصلاح و چراغهای عقب آن نیز طراحی متفاوت و جذاب تری به خود گرفت. اما چه شد که تندر 90 به تندر پلاس محبوب رسید اما عاقبت لیفان 520 شکست و عقب نشینی در بازار بوده است.

واقعیت این است که کرمان موتور هیچ گاه شبکه پشتیبانی مطلوبی نداشته و اساسا بسیاری از خودروهای چینی که وارد بازار ایران میشوند با مشکلات کیفی روبرو هستند.

در مورد لیفان 520 نیز ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ضعیف، کمبود ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ قطعات منجر به سقوط قیمت لیفان 520 و رانده شدن آن به حاشیه بازار شد.

به جرات باید گفت نمیتوان منکر ویژگی های مثبت این خودرو شد ولی نباید فراموش کرد که بازارپسندی شاخصه ای است که در هر انتخابی باید لحاظ شود. لذا اگر به دنبال خودرویی با بودجه پایین تر هستید و قصد فروش زود هنگام آن را نخواهید داشت میتوانید به سراغ لیفان 520 بروید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها