اختصاصی جام جم آنلاین / روایت نماینده ارامنه ایران از سفر به سوریه

حجم ویرانی داعش بزرگتر از زلزله 8 ریشتری بود / حضور مستشاری ایران در دمشق کاملا قانونی است

نماینده ارامنه شمال در مجلس ضمن تشریح ابعاد سفر اخیر خود در رأس هیات پارلمانی کشورمان به سوریه به اهداف و نتایج میدانی این حضور پرداخت.
کد خبر: ۱۱۳۹۰۷۴
حجم ویرانی داعش بزرگتر از زلزله 8 ریشتری بود / حضور مستشاری ایران در دمشق کاملا قانونی است
کارن خانلری در گفت و گو با جام جم آنلاین در تشریح سفر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سوریه و دیدار با بشار اسد رییس جمهور و دیگر مقامات سوری گفت: یک هیات پارلمانی چهار نفره متشکل از آقایان بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، سردار جاسمی نماینده کرمانشاه، مره صدق نماینده کلیمیان و بنده نماینده ارامنه بمنظور دیدار با اسد و دیگر مقامات عازم دمشق شدیم.
وی دیدار با نخست وزیر ، وزیر خارجه و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سوریه را از دیگر ملاقات شوندگان این سفر برشمرد و افزود: در این سفر بازدیدی از محله «جبر» دمشق داشتیم که توسط تروریست ها به یک ویرانه تمام عیار تبدیل شده بود به گونه ای که بنده که بطور تخصصی کارشناس مباحث زلزله هستم و شهرهای زیادی را بعد از وقوع زلزله مشاهده کرده ام از این حجم ویرانی شگفت زده شدم ، واقعا صحنه هایی که در منطقه جبر دیدم به مراتب فجیع تر از یک زلزله بزرگ 8 ریشتری بود که توسط داعش ویران شد. حتی قدیمی ترین کنیسه یهودیان در دنیا در این منطقه قرار دارد که بعلت عدم پاک سازی کامل مسیر مشرف به آن از تروریست ها موفق به بازدید نشدیم.
عضو حاضر در سفر پارلمانی کشورمان به سوریه به دیگر بازدیدهای نمایندگان در سوریه اشاره کردو اظهار داشت: از شورای خلیفه گری ارامنه در دمشق هم بازدیدی بعمل آمد و از نزدیک با مشکلات ارامنه سوریه آشنا شدیم و پی بردیم در طول جنگ هفت ساله با داعش این اقلیت دینی با شدیدترین نوع لطمات مواجه شده است .
وی با بیان اینکه در کل ما دراین دیدارها به حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت سوریه تاکید کردیم، خاطر نشان کرد: با گروه های سیاسی مختلف فلسطینی از جمله سازمان آزادی بخش فلسطین ساف تا حماس و جهاد اسلامی فلسطین نشست هایی برگزار کردیم و در تمام ملاقات هایی که صورت دادیم بر تخلیه هر چه زودتر نیروهای بیگانه و متخاصم از جمله خروج نیروهای فرامنطقه ای و ترکیه تاکید شد.
خانلری حضور نیروهای متخاصم و مداخله نظامی در خاک سوریه را مغایر با موازین بین المللی دانست و ابراز داشت: آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسراییل و ترکیه در زمره این گروه ها قرار دارند. مضاف بر اینکه با وجود گروه های تروریستی که از خارج به سوریه گسیل شده اند بعضا این گروه ها بدست برخی از این کشورها حمایت شده اند و امروز با وجود تهاجمات و بمباران هایی که این کشورها انجام می دهند مشکلات مردم و دولت سوریه را چندین برابر کرده و تلاش دارند آینده سیاسی سوریه را در اختیار بگیرند. لذا ما به صراحت اعلام کردیم هر گونه حضور و مداخله نظامی بدون کسب مجوز و خواست دولت قانونی سوریه از نظر جمهوری اسلامی ایران غیر قابل قبول است و آن ها باید سوریه را ترک کنند.
وی در خصوص اینکه در ملاقات با مقامات سوری آیا پیرامون حملات موشکی اخیر اسراییل به مواضع سوریه مباحثی مطرح شد، اظهار داشت: این مسئله در واکنش به پیروزی های پی در پی ارتش و محور مقاومت در سوریه برمی گردد و تلاش دارند به نوعی از نیروهای سوری زهر چشم بگیرند و با موشک باران حضور قدرتمند ارتش در قوطه شرقی و حماه را تحت شعاع قرار دهند. مشخصا این گونه رخدادها به بحث گذاشته شد و از طرف ما بشدت محکوم شد. در این رابطه بررسی های سیاسی نظامی را آغاز کرده ایم تا به دلایل اصلی آن پی ببریم.
خانلری حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه را قانونی و به خواست دولت قانونی این کشور دانست و گفت: سوریه خط مقدم محور مقاومت در منطقه است و ایران بر اساس سیاست های ملی خود دعوت دولت سوریه را پذیرفته و الان با هماهنگی کامل کمک می کنیم تا صلحی پایدار در منطقه استقرار یابد.
وی واکنش مقامات سوری در این سفر نسبت به حمایت های ایران از محور مقاومت را بسیار مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: مسئولین سوری بارها اذعان داشتند خاک سوریه با عجین شدن خون شهدای ایرانی سوری در حال آزاد شدن از دست تروریست ها است و ان شاالله به زودی جشن نهایی پیروزی را خواهیم گرفت. افزون بر این در تمام این نشست ها از نقش ایران برای برقراری صلح در سوریه دایما تمجید می کردند.
این نماینده ابزار امیدواری کرد: ان شاالله کشورمان بعد از پایان جنگ در سوریه با همان توان دفاعی خود در حوزه فناوری و مزیت تکنولوژی خود در امر بازسازی و عرصه اقتصادی این کشور با قدرت در سازندگی آن نقش ایفا کند که البته خود سران دمشق نسبت به این موضوع بارها ابراز علاقمندی کردند.
خانلری در خصوص پیام منطقه ای سفر پارلمانی کشورمان به سوریه گفت: با این اقدام خود تلاش کردیم نشان دهیم که جمهوری اسلامی ایران تا آخرین لحظه حتی در جنگ داخلی، پشتیبان مردم و حکومت قانونی سوریه خواهد بود و به نظر می رسد این سیگنال مشخصی بود که به منطقه مخابره شد.
وی در بعد داخلی این سفر هم افزود: ما نشان دادیم حتی در سطوح پارلمانی هم خواهان ادامه کمک به ملت سوریه هستیم و این امر تنها به حاکمیت خلاصه نمی شود ضمن اینکه مشخص شد، جدای مسایل نظامی و دفاعی محور مقاومت، جمهوری اسلامی ایران در تمام ابعاد دیگر مذاهب سوریه اعم از مسیحی و یهودی را مورد توجه قرار می دهد و این مسئله یک راهبرد جدیدتری بود که می تواند نقش دیپلماسی پارلمانی ما در حوزه سیاست خارجی را قوام دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها