نماینده مردم علی‌آباد کتول در گفت‌وگو با جام جم آنلاین :

نیروی متخصص جذب آموزش و پرورش نمی‌شود/ اعتبارات بخش نوسازی مدارس تخصیص داده نشد

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه مهم آموزش و پرورش اعلام کرد: ساختمان بسیاری از مدارس ایران مربوط به دهه اول انقلاب است که متناسب با نیازهای روز جامعه و تعداد دانش‌آموزان نیست و باید آنها بازسازی شوند. درحالی که بودجه‌های مربوطه تخصیص داده نمی‌شود یا اینکه ناقص پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۹۰۳۵
نیروی متخصص جذب آموزش و پرورش نمی‌شود/ اعتبارات بخش نوسازی مدارس تخصیص داده نشد

اسدالله قره‌خانی در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: اگرچه ستاد اجرایی حرکت‌های مفیدی برای نوسازی و تخصیص بودجه‌های مربوطه انجام داده، ولی نیاز واقعی سیستم آموزشی کشورمان آنقدر است که این بودجه‌ها و تقسیم بندی‌های انجام شده جوابگوی نیاز نیست و مشکلات از سالی به سال بعد منتقل می‌شود.

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی مشکلات اقتصادی و بودجه‌ای وزارتخانه باعث شده تا این وزارتخانه توان نوسازی واحدهای آموزشی را در کشور نداشته باشد و همچنان شاهد فعالیت برخی واحدهای آموزشی غیراستاندارد در استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم که بعضا خبرساز می‌شود.


کمبود منابع انسانی متخصص

این نماینده مجلس درباره کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش نیز به خبرنگار ما گفت: اگر از فضای آموزشی و ساختار فیزیکی آموزشگاه‌ها بگذریم، نیروی انسانی مورد نیاز تربیت مدیران آینده کشورمان نیز در وزارت آموزش و پرورش کمبودی است که نمی‌تواند به سادگی از آن گذشت. چون عدم تناسب نیروی متخصص آموزش دیده در نظام آموزشی ایران می‌تواند زمینه نزول سطح دانش را در آینده ایجاد کند.

قره‌خانی معتقد است در گذشته نیروی انسانی فعال در آموزش و پرورش دانش آموخته مراکز علمی و آموزشکده‌های تخصصی مثل دانشگاه تربیت معلم بوده که اوایل انقلاب استخدام شده‌اند و اکنون در شرف بازنشستگی هستند. درحالی که روند افزایشی جمعیت فاصله معناداری میان نیروی با تجربه و مسلط امور آموزشی و دانش آموزان فعلی ایجاد کرده است.

آموزگاران با تجربه بازنشسته شده‌اند درحالی که نیروهای جایگزین فاقد تخصص لازم برای فعالیت در سیستم آموزشی کشورمان هستند، به این دلیل که اغلب آنها در مراکز آموزشی تربیت معلم آموزش ندیده‌اند.


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: کمبود یاد شده اگرچه از سوی مسئولان در دولت‌های مختلف دیده شده و عده‌ای هم به عنوان آموزگار در این وزارتخانه به شیوه‌های مختلف مثل حق‌التدریسی، شرکتی یا مواردی از این دست جذب شده‌اند؛ اما نباید فراموش کنیم این نیروهای تازه نفس، دوره‌های تخصصی آموزشی را پشت سرنگذاشته‌اند که بتوانند جایگزین مناسبی برای آموزگاران بازنشته باشند.

وی ضمن تاکید بر خلاء ایجاد شده در سیستم آموزشی کشورمان افزود: عدم تخصص نیروهای تازه بکار گرفته شده در امر آموزش و همچنین برخی مشکلات که انگیزه آنها را کاهش داده در شرایط فعلی از نظر کیفیت آموزش مشکل ایجاد کرده که باید برای آن تدبیر لازم را داشته باشیم در غیر این صورت تجربه شرایطی نگران کننده در نظام آموزشی ایران دور از واقعیت نیست.

قره‌خانی تصریح کرد: براساس تحقیقاتی که انجام شده مباحث دستمزدی در آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر باعث شده تا انگیزه جذب نیروی متخصص در این بخش بسیار ناچیز شده باشد و به همین دلیل کیفیت آموزشی تا حدودی روند نزولی به خود گرفته است. درحالی که براساس قوانین می‌بایست مشوق‌هایی حتی بیشتر از دیگر ارگان‌ها برای آموزش و پرورش درنظر گرفته شود.

وی به خبرنگار ما گفت: در بسیاری از موارد اعلام می‌شود، بودجه کافی برای افزایش دستمزد یا پرداخت مطالبات آموزش و پرورش نیست. اما باید توجه داشته باشیم، قوانین مشخصی دراین زمینه تدوین شده؛ فقط مشکل اینجاست که یا اراده‌ای به اجرای آنها نیست یا اینکه اصولا زمینه‌های اجرای دقیق آنها فراهم نمی‌شود.

درباره افزایش حقوق فرهنگیان قوانین مشخصی داریم اما برخی از این قوانین معطل تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی هستند که متاسفانه دولت در تدوین آنها تعلل می‌کند


قره‌خانی تاکید کرد: اگر دولت قانون را دقیق اجرا کند، شاید اصولا مشکلی نداشته باشیم؛ یا اینکه حداقل مشکلات را تجربه می‌کنیم. به همین دلیل نکته اصلی اینجاست که قوانین مناسب و فراگیری داریم ولی در مرحله اجرا مشکلات بسیار است که نمود آن در کلان جامعه و میان فرهنگیان طی سالیان اخیر دیده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره افزایش دستمزد فرهنگیان تصریح کرد: برای این مورد قانون داریم که براساس آن ده درصد تفاوت دریافتی فرهنگیان با سایر نهادها – کارمندان دولت - دیده شده و به زودی این قانون دائمی خواهد شد؛ ولی سئوال اینجاست که چطور این قانون نادیده گرفته می‌شود؟

وی معتقد است عقب‌افتادگی سنتی میزان دریافتی دستمزد معلمان و برخی از بخش‌های دولتی با نرخ واقعی تورم اگر برطرف شود شاید مشکلات و نگرانی‌های عمده‌ای در نهادها بخصوص آموزش و پرورش کاهش یابد.

به گفته این نماینده مجلس در مواردی دولت متاسفانه آنطور که باید از قانون تمکین نمی‌کند یا در مرحله اجرایی آنها اهتمام لازم را ندارد. به عنوان مثال قانون داریم که درصورت تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی حداکثر ظرف شش ماه قانون اجرایی می‌شود؛ اما تدوین و تصویب همان آیین‌نامه سالها به تعویق افتاده یا بطور کلی فراموش شده است. به همین دلیل تاکید می‌شود اراده‌ای برای عملیاتی شدن قوانین موجود از سوی دولت بخصوص در این زمینه نیست.


اعتبارات جاری مدارس بسیار ناچیز است

این نماینده مجلس معتقد است اعتبارات جاری برای اداره مدارس در شرایط فعلی بسیار ناچیز است و به همین دلیل انگیزه ایجاد مدارس غیرانتفاعی بالا رفته و اگرچه مجلس راهکارهایی از جمله پرداخت قبوض برق، آب و گاز را برای جبران این کمبود درنظر گرفته ولی بازهم لازم است برای افزایش بودجه جاری مدارس برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرد.

مسیر ایجاد ارزش افزوده متخصصان ایرانی از آموزش و پرورش می‌گذرد به همین دلیل نباید آموزش و پرورش را مصرف‌کننده بودجه دانست


نماینده مردم علی‌آباد کتول تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید آموزش و پرورش را مصرف‌کننده بودجه درنظر داشته باشیم، چون در این شرایط یک سئوال مطرح می‌شودکه اگر آموزش پرورش مصرف‌کننده است؟ کدام وزارتخانه تولید کننده یا درآمد زاست؟ در این صورت باید سیستم آموزش عالی کشورمان را هم مصرف‌کننده بودجه درنظر بگیریم.

قره‌خانی در ادامه افزود: وقتی صحبت از ارزش افزوده یک متخصص صنعتی در اقتصاد کشورمان می‌کنیم مگر نه اینکه مسیر رشد و پرورش، وی از آموزش و پرورش آغاز شده و در مراکز آموزش عالی به شکوفایی رسیده است؟ پس اگر بگوییم آموزش پرورش تولید کننده نیست سخت در اشتباهیم چون توسعه اتفاق نخواهد افتاد مگر سیستم آموزشی قوی در کشورمان حاکم باشد.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها