از نخستین رصدخانه سیار کشور در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح رونمایی شد

رصدخانه سیار برای ترویج علم در مناطق محروم

صبح چهارشنبه 5 اردیبهشت، آیین رونمایی از نخستین رصدخانه سیار کشور با حضور جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در محل آسمان‌نمای سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۳۸
رصدخانه سیار برای ترویج علم در مناطق محروم
به گزارش خبرنگار جام‌جم، این رصدخانه سیار که به تلسکوپ 16 اینچ اشمیت ـ کاسگرین و ابزارهای رصدی جانبی مجهز است، روی یک دستگاه خودروی کاویان ایرانی طراحی و ساخته شده است. قابلیت تحرک این رصدخانه موجب می‌شود از این ابزار بتوان برای آموزش و ترویج نجوم در مناطق دورافتاده و همچنین رصد و مطالعه اجرام اعماق آسمان در مناطق دورافتاده و بکر کویری و کوهستانی بهره گرفت؛ مناطقی که به دور از آلودگی نوری شهرها، از نعمت آسمان پرستاره بهره می‌برند.

در مراسم رونمایی از این رصدخانه، سردار قاسم تقیزاده، با اشاره به پیشرفتهای فناورانه محققان کشور در زمینههای مختلف علمی بر استفاده از توانمندی متخصصان داخلی در وزارت دفاع تأکید کرد و گفت: خط مشی وزارت دفاع، حمایت از شرکتهای دانشبنیان و فعالیتهای علمی محققان داخلی است. جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی مسلح همچنین اعلام کرد: بزودی خبر پرتاب ماهواره مخابراتی طلوع و دستیابی به برخی فناوریهای ماهوارهای را خواهید شنید.

رصدخانه سیار تارا که بهدست تلاشگران داخلی ساخته شده است، دارای اتاقک جمع شونده در پشت خودرو بوده و علاوه بر تلسکوپ و سقف کشویی بازشونده برای ارتفاعگرفتن و خروج ابزار رصدی از خودرو، امکانات رفاهی شامل آشپرخانه مجهز به یخچال، اجاق گاز، قهوهساز، اینترنت پرسرعت، میز و صندلی و تختخواب برای چهار نفر، تهویه مطبوع، حمام و سرویس بهداشتی، برای یک راننده و سه نفر خدمه را در خود دارد.

کاظم مهرابی، طراح و سازنده این رصدخانه در گفتوگو با خبرنگار جامجم با اشاره به این که این طرح با هزینه شخصی و حمایت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و انجمن نجوم ایران ساخته شده است، هدف از طراحی این رصدخانه سیار را در دسترس قراردادن تلسکوپ برای عموم مردم و ترویج دانش نجوم در اقصی نقاط کشور اعلام کرده است. این منجم آماتور با اشاره به این که ترجیح دادیم تلسکوپی بزرگ در این خودرو نصب شود تا کاربران اجرام آسمانی را با کیفیت مطلوب بتوانند از طریق آن رصد کنند، افزود: تصمیم گرفتیم از خودرویی ایرانی برای این کار استفاده کنیم و آن را به چهار جک در زیر خودرو کردیم تا پس از توقف بتواند از زمین بلند شود و هنگام رصد لرزش آزاردهندهای در تصویر تلسکوپ بهوجود نیاید. همچنین در سه طرف خودرو، سه پله تاشو قرار دادیم تا دسترسی به محفظه تلسکوپ برای بازدیدکنندگان به آسانی مقدور باشد. ساختار فنی طراحی ما این گونه است که یک جک تلسکوپ را از سکو بالا میبرد، یک جک بازکننده در محفظه تلسکوپ است، یک جک هم کار پهن کردن قسمت اتاقک خودرو را پس از استقرار انجام میدهد.

این طراح ایرانی همچنین یادآور شد: ما بجز تلسکوپ، تمام ابزارهای خودرو و اتاقک بازشونده آن را خودمان ساخته و به شاسی خودرو متصل کردهایم. نمونههای این طرح در رصدخانههای سیار دیگر در دنیا نیز مشاهده میشود، اما طراحی به این شیوه که رصدخانه سیار از سه طرف پله ورودی داشته باشد، در رصدخانه سیار دیگری تا به حال مشاهده نشده است. مهرابی با اشاره به صفحههای انرژی خورشید که روی سقف خودرو نصب شده است، گفت: تمام انرژی الکتریکی مورد نیاز تلسکوپ و تجهیزات رفاهی اتاقک خودرو از طریق انرژی خورشیدی تأمین میشود.

وی در پایان درخصوص برنامههای در نظر گرفته شده برای این رصدخانه سیار گفت: در نظر داریم بزودی با حضور در مناطق زلزلهزده کرمانشاه، دانشآموزان و مردم آسیبدیده از زلزله را به کمک این رصدخانه بهطور رایگان هرچه بیشتر با دنیای نجوم و رصد اجرام آسمانی آشنا کنیم. بعد از آن برای نقاط مختلف ایران برنامهریزی خواهیم کرد.

کاظم کوکرم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها