جام‌جم در گفت و گو با سینماگران گزارش می‌دهد

اما و اگرهای اکران فیلم های خارجی در سینماها

تا چندی پیش اکران نشدن فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور از موضوعاتی بود که سال‌ها در مجامع سینمایی مطرح می‌شد.
کد خبر: ۱۱۳۳۹۸۶
اما و اگرهای اکران فیلم های خارجی در سینماها

این مسأله البته از چند زاویه قابل بررسی است. به اعتقاد برخی کارشناسان اکران فیلم‌های خارجی نه تنها به ضرر سینمای ایران نیست، بلکه می‌تواند به اقتصاد سینمای ایران کمک هم کند.

از سویی دیگر عده‌ای در پاسخ به چرایی مخالفت شان بر اجرای این طرح بر این باورند که فیلم‌های خارجی رقیب فیلم‌های داخلی‌اند و به همین دلیل نباید اکران شوند تا مبادا فیلم‌های داخلی از رونق بیفتند!

به هر حال چندی پیش نظام‌نامه جدید اکران نهایی شد و از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد منتشر شد. بر اساس این نظام‌نامه، نمایش فیلم خارجی پس از اخذ پروانه نمایش و حواله اکران در پردیس‌های سینمایی مجاز است و تأمین و توزیع فیلم خارجی در اختیار مؤسسه رسانه‌های تصویری است.

نمایش فیلم‌های خارجی در سینماها البته اتفاق مبارکی است، اما باید دید آیا مخاطبان ایرانی برای دیدن فیلم‌های خارجی به سالن‌های نمایش می‌روند؟ آیا شرایط اکران بی کم و کاست برای اکران فیلم‌های روز دنیا در سینماها مهیاست؟ و...

ارتقای حق انتخاب مخاطب

محمد قاصداشرفی، رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران، اکران فیلم خارجی در سینماها را مثبت ارزیابی کرد.

او در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: ما سال‌هاست از اکران فیلم‌های خارجی محروم هستیم و قطعا بخشی از مردم باوجود DVD و دستگاه‌های پخش فیلم در داخل خانه کماکان دوست دارند فیلم‌های خارجی را بر پرده سینماها ببینند. صنعت سینمای ایران نیاز دارد در کنار تولیدات داخلی، فیلم‌های خارجی را هم در سالن‌ها به نمایش بگذارد. البته نمایش این گونه آثار شرایط خاص خود را می‌طلبد و درصدی از کل سالن‌های کشور را شامل می‌شود.

مدیر سینما ماندانا توضیح داد: در هیچ جای دنیا شما نمی‌بینید تنها فیلم‌های تولیدی خودشان را در معرض نمایش بگذارند. به عبارت دیگر در تمام کشورها، هم تولیدات داخلی دارند و هم تولیدات وارداتی. در نتیجه تنوع فیلم و حق انتخاب برای مخاطب بالا می‌رود و انگیزه و رقابت سینماگران داخلی برای بهبود و ارتقای آثار داخلی افزایش می‌یابد.

او در پایان خاطرنشان کرد: البته ذکر این نکته هم ضروری است که اولویت ما در سالن‌های سینما، تولیدات داخلی است و اساسا اکران فیلم داخلی با خارجی همسطح نیست، اما ضروری است فیلم‌های خارجی را هم وارد چرخه اکران کنیم.

آیا مردم فیلم ممیزی می‌بینند؟

حبیب اسماعیلی، مدیر موسسه پخش فیلم رسانه فیلمسازان با تاکید بر این که فیلم‌های خارجی رقیبی برای فیلم‌های داخلی نیستند به جام‌جم گفت: ما از اکران فیلم‌های خارجی واهمه‌ای نداریم و آنها را رقیبی برای فیلم‌های داخلی نمی‌بینیم، اما باید دید فیلم‌های خارجی که برای اکران در داخل کشور خریداری می‌شوند تا چه اندازه با معیارهای جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارند. قطعا فیلم‌های بسیاری مطابق موازین کشور ما نیستند، بنابراین چنانچه به اکران عمومی برسند دچار جرح و تعدیل می‌شوند و در این فرآیند شاید نتوانند منظورشان را درست به مخاطب برسانند.

به نظر شما در شرایطی که فیلم‌های خارجی براحتی در دسترس تمام مردم قرار می‌گیرند، آیا مردم می‌روند فیلم خارجی ممیزی شده را در سینماها ببینند؟

تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «خرگیوش»، «قرمز»، «غزل» افزود: در حال حاضر تمام سینماداران و صاحبان فیلم از کمبود سالن‌های سینما گله دارند. به نظرم اگر قرار بر اکران فیلم‌های خارجی در سینماهاست ابتدا باید سالن‌های بیشتری بسازند و بعد این طرح را به اجرا دربیاورند.

درست است که سالن‌ها طی محدودیت‌هایی خاص در اختیار فیلم‌های خارجی قرار می‌گیرند، اما با این کمبود سالنی که ما داریم این کار درست نیست و در مجموع بعید می‌دانم اکران عمومی فیلم‌های خارجی در ایران نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد.

سینماگران از طرح اکران فیلم خارجی می گویند

حسام‌الدین آشنا (مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور): اتخاذ و عملی‌کردن سیاست اکران فیلم خارجی مانند هر سیاست دیگری دارای ابعاد و آثار متفاوتی است. این اقدام می‌تواند به افزایش گرایش مخاطبان سینما به این هنر و آشتی آنها با سینما منتهی شود و از حیث محتوا ورود و اکران فیلم‌های خارجی به توسعه و تنوع ژانرهای تولید فیلم در کشور کمک می‌کند.

امیرحسین علم‌الهدی
(مدیر گروه هنر و تجربه)

اگر فیلمسازی کارش را بلد باشد از رقابت جا نمی‌ماند و می‌تواند خودش را ارتقا دهد. عمده مخالفت‌ها به اکران فیلم‌های خارجی به بدنه غیرکیفی سینما برمی‌گردد که می‌خواهد با این تولیدات نازل، همین مقدار تماشاگر را برای خود نگاه دارد. در صورتی که نمایش کنترل شده فیلم خارجی، نه به معنای حذف تولید ملی بلکه به معنای حق انتخاب مخاطب است.

آرش خوشخو
(منتقد و مدیرمسئول و سردبیر «هفت صبح»)

ما به لحاظ اقتصادی سالن خالی داریم، اما پیشنهادم این است که با وارد کردن و کنترل فیلم خارجی یک تجربه خوب برای مخاطبان ایجاد کنیم.

بچه‌ها را از دیدن فیلم خارجی در سینما محروم نکنیم.

ما باید سیاستگذاری درست و کنترل شده را تجربه کنیم.

مهدی فخیم‌زاده
(بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده)

اگر سینما بدون برنامه فیلم خارجی اکران کند، نابود می‌شود. در دوره‌ای که فیلم خارجی اکران می‌شد، فضای نمایشی گرفته شد و همه سالن‌ها به سمت نمایش فیلم خارجی رفت. به عقیده من فیلم خارجی مثل بیماری ایدز است، سلول‌های ایمنی بدن را از بین می‌برد و زمینه همه نوع بیماری را آماده می‌کند.

مهدی صباغ زاده
(کارگردان و تهیه‌کننده)

فیلم خارجی در سینمای ایران هیچ جایگاهی ندارد. سینمای ایران ظرفیت استفاده از امکان نمایش آثار دیگر کشورها را ندارد. ما نه از لحاظ زیرساخت به درجه‌ای از استاندارد رسیده‌ایم که فیلم‌های خارجی در کشورمان را بتوانیم به صورت مناسب پخش کنیم، نه از لحاظ فرهنگی شرایط نمایش این دست آثار وجود دارد. اکران فیلم خارجی حتی به ارتقای سواد سینمایی و فرهنگی سینمای ایران هم کمکی نخواهد کرد.

ساناز قنبری - سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها