گزارشی از قیام مردمی در فلسطین علیه اشغالگران

«بازگشت» به انتفاضه

هزاران فلسطینی ساکن شهرهای مختلف نوار غزه و کرانه باختری جمعه گذشته با برگزاری یک راهپیمایی با عنوان «بازگشت» خون تازه‌ای در رگ‌های انتفاضه جاری کرده و یک بار دیگر بر حق غیر قابل اغماض خود تاکید ورزیدند. گرچه صهیونیست‌های وحشت زده با گلوله‌های جنگی به استقبال این راهپیمایی رفته و درهمان روز نخست، 16 فلسطینی را شهید و صدها نفر را مجروح کردند، اما درهمان حال ضعف و ناتوانی خود را در برابر اراده فلسطینی‌ها و راه حل مقاومت در برابر چشم جهانیان به نمایش گذاشتند.
کد خبر: ۱۱۳۱۸۱۷

به دنبال این نوع برخورد بود که بلافاصله در درون سرزمینهای اشغالی فریاد انتقادها از دولت بنیامین نتانیاهو بلند شد و افکار عمومی جهان نیز برآشفته از محافل بینالمللی خواست در برابر این وحشیگری سکوت نکند. راهپیمایی باشکوه فلسطینیها قرار است تا 25 اردیبهشت ادامه داشته باشد. آنها در فریادهای مردمی خود بر قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل تأکید میکنند، قطعنامهای که در بند 11 آن بر حق مسلم آوارگان فلسطینی برای بازگشت به سرزمینشان تاکید شده است. فلسطینیها هماکنون در مرز بین
نوار غزه و اراضی اشغال شده درسال 1948 حصاری ساخته و در آن چادر زدهاند تا برای روزهای آینده به اعتراضات خود ادامه دهند.

تظاهرات مسالمتآمیز

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس میگوید: جهان باید به مسئولیت خود درباره محاکمه رهبران اسرائیلی در دادگاههای بینالمللی عمل کند. تظاهرات ما مسالمتآمیز بود. مردم فلسطین از جهان خواستند برای پایان محاصره غزه تلاش کنند. جمعه گذشته ما حد و مرز را رعایت کردیم اما دفعه بعد معلوم نیست اوضاع چگونه باشد.

وی افزود: کشتار کودکان و جوانان فلسطینی به دست دشمن صهیونیستی در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار دارد. محمد اشتیه، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نیز خواهان محاکمه اسرائیل و مجازاتش به دلیل جنایتهایش علیه مردم نوار غزه شد.

وی گفت: آنچه اخیرا در غزه رخ داد، اقدام جدی جامعه جهانی را برای
ملزم کردن اسرائیل به اجرای قوانین بینالمللی و حمایت بینالمللی از مردم فلسطین میطلبد.

اشتیه گفت: این رخدادها ثابت میکند بی تردید طرحهای امنیتی اسرائیل و طرحهای انسانی که حقوق سیاسی مردم فلسطین را نادیده میگیرد، شکست خورده است.

گروههای مقاومت فلسطینی غزه نیز به رژیم صهیونیستی درباره ادامه قتل و کشتار فلسطینیان هشدار دادند. شبکه خبری الجزیره در این باره نوشت: برخی پیشبینیها حاکی از آن است که بحران کنونی احتمالا به درگیریهای نظامی جدید منجر میشود.

رهبران و فرماندهان گروههای مقاومت فلسطینی روز یکشنبه بعد از تجمع در خیمههای بازگشت در مرز با شهرکهای صهیونیستی موازی با نوار غزه به حق بازگشت فلسطینیان به سرزمینهای اشغالی تاکید کرده و با ایده وطن جایگزین مخالفت کردند. اسماعیل رضوان یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد راهپیماییهایی که از جمعه گذشته شروع شده تا 15 می (25 اردیبهشت) ادامه خواهد داشت. وی درباره هر گونه حماقتی که تلآویو در حق شهروندان فلسطینی انجام دهد، هشدار داد. خالد البطش یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز بر مخالفت فلسطینیان با معامله قرن توسط دولت آمریکا که تلاش میکند با کمک کشورهای عربی به قضیه فلسطین پایان دهد، تاکید کرد.

ادامه درگیریها

روز یکشنبه درگیریهایی بین راهپیمایان فلسطینی و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای شرقی نوار غزه به وقوع پیوست و وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد 11 فلسطینی در جریان این درگیریها زخمی شدهاند که حال یکی از آنها وخیم است. درهمین حال صدها نفر از یهودیان و اعراب ساکن سرزمینهای اشغالی و تلآویو با برگزاری تظاهراتی مخالفت خود را با نحوه برخورد نیروهای اشغالگر با راهپیمایان فلسطینی در نوار غزه اعلام کردند. همچنین ساکنان سرزمینهای اشغالی با تجمع در مقابل کلیسای ارتدوکس در راما... در کرانه غربی به کشتار نظامیان صهیونیست در راهپیمایی روز زمین در غزه اعتراض کردند.

به دنبال جنایت روز جمعه رژیم صهیونیستی در غزه، فرانسه این رژیم را به خویشتنداری دعوت کرد. سخنگوی وزارت خارجه این کشور در بیانیهای گفت کشورش وظایف رژیم صهیونیستی در حفاظت از غیرنظامیان را یادآوری و این رژیم را به خویشتنداری دعوت میکند. او افزود: فرانسه همچنین حقوق فلسطینیها در این راهپیمایی مسالمتآمیز را مورد تأکید قرار میدهد. از سوی دیگر اتحادیه عرب اعلام کرد برای بحث و بررسی درباره جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در حق مردم بیدفاع فلسطین و به شهادت رساندن 16 فلسطینی، امروز نشست اضطراری تشکیل میدهد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به جنایتهای رژیم صهیونیستی علیه مردم بیدفاع نوار غزه خواستار تشکیل یک کمیته حقیقتیاب مستقل درباره حوادث روز جمعه در نوازه غزه شدند، اما رژیم صهیونیستی به تشکیل چنین کمیتهای واکنش نشان داد و با آن بشدت مخالفت کرد .

رسوایی صهیونیستها

حسن عبدو، پژوهشگر فلسطینی حوزه خاورمیانه راهپیمایی بزرگ بازگشت را یک رویداد استثنایی و مهم میداند و میگوید این راهپیمایی ادعای اخلاقمداری و انسانیت صهیونیستها را زیر سوال برد و آنان را رسوا کرد.

وی در گفتوگوبا ایرنا میافزاید: پس از آن که آرمان فلسطین به دلیل توطئههای بینالمللی و اجرای رسمی این توطئهها به وسیله برخی رژیمهای عربی به حاشیه رفته بود، راهپیمایی بازگشت، اعاده حیثیتی برای این آرمان بود. حسن عبدو همچنین بر ضرورت اجماع سیاسی و ملی در سازماندهی این حرکت تا رسیدن به ایستگاه پایانی در روز 15 ماه می یعنی هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی (روز نکبت) تاکید کرد. این پژوهشگر فلسطینی گفت: آنچه در این حرکت مبارزاتی به نمایش درآمد، نظر و آرای عمومی مردم فلسطین درباره حقوق سیاسیشان است که باید از سوی کشورها جایگاه آن محترم شمرده شود. بازگشت فلسطینیان به سرزمین مادری خود را نخستین مطالبه فلسطینیان است.

وی در پایان گفت: مشارکت زنان، کودکان و سالخوردگان به صورت مسالمتآمیز در تجمعات راهپیمایی بازگشت، به بازیابی تصویر انسانی و اخلاقی ملت فلسطین کمک بسزایی میکند. از این رو ما بر ادامه این گزینه اصرار داریم و از مردم میخواهیم با ایستادگی و صبر، به سازشگران سیاسی امکان فرصتسوزی ندهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها