آیا آگاهی دادن در مورد سرطان در پیشگیری از آن موثر است؟
کد خبر: ۱۱۳۱۷۶۵

آمارسرطان در همه کشورها رو به افزایش است. در حال حاضر درمانها بسیار موثر شده است و در کشور ما هم در این زمینه مقالات متعددی ارائه میشود. آگاهی دادن به مردم بسیار نقش مهمی در پیشگیری دارد بویژه آگاهی به جوانان، چراکه جوانان آنچه را میبینند، یاد میگیرند بخصوص در مورد مضرات سیگار. جوانان از سرطانزا بودن سیگار، قلیان وتریاک آگاهی ندارند. در حال حاضر ابتلا به سرطان لوزالمعده، سکته قلبی و سرطان معده با سیگار در ارتباط است.

شایعترین سرطانها کدام است؟

سرطان پستان در خانمها، سرطان پروستات در آقایان، سرطان کولورکتال در خانمها و آقایان، سرطان معده در آقایان، سرطان لوزالمعده در خانمها و آقایان و سرطان تخمدان در خانمها. همچنین ملانوم یا خال بدخیم پوستی روبه افزایش است که رابطه با آفتاب گرفتن دارد. البته ملانوم در افرادی که در معرض آفتاب هم نیستند، مشاهده میشود.

آیا ویروسها دربروز سرطان نقش دارند؟

دو تا ویروس بهطور قطع ثابت شده سرطانزا هستند. یکی ویروس هپاتیتB که واکسیناسیون مانع ابتلای فرد میشود و واکسن آن به کودکان و نوزادان دربرنامه واکسیناسیون کشوری تزریق میشود و یکی ویروس پاپیلوما ست که دردهانه رحم ایجاد سرطان میکند. این ویروس از طریق مقاربت، آب آلوده استخر، سونای مرطوب به خانم جوان یا مسن منتقل میشود. واکسن آن گارداسیل است که باید به دختران تزریق شود. البته سازمان بهداشت جهانی هنوز آن را بهعنوان یک واکسن مفید نمیشناسد.

میکروب هلیکوباکترپیلوری که درمعده ایجاد سرطان لنفوم معده میکند، واکسن برایش تولید نشده اما با مصرف آنتی بیوتیک با تجویزپزشک درمان میشود.

عوامل خطرسرطان کدام است؟

سیگار و حمام آفتاب گرفتن، چراکه اگر فرد بیش از ده دقیقه در معرض آفتاب باشد، دچار آفتاب سوختگی میشود. پس از چند روز آفتاب سوختگی بهبود مییابد اما اگر اشعه آفتاب باعث جهش سلول در پوست شود این سلولها از لایه بازال پوست، دیگر خارج نمیشود و یک ذخیره سلول سرطانی نهفته پیدا میشود و شخص ممکن است به سرطان مبتلا شود یا نشود. زیرا امکان دارد با یک عامل، دوباره این سلول شروع به اضافه شدن کند. کشاورزان و افراد پلیس که در آفتاب کار میکنند باید از ضدآفتاب با اس پی اف بالای 50 ، نیم ساعت قبل از رفتن به این مکانها استفاده کنند.

واکسیناسیون ازبرخی سرطانها پیشگیری میکند. تغذیه مناسب هم از بروز سرطان پیشگیری میکند. افراد باید وزن خود را متناسب کنند. در یک تغذیه خوب، فیبرغذایی یافت میشود. میوهها، سبزیجات، کاهو، تربچه، جعفری و تره هم فیبر و هم اسیدفولیک بالا دارند. فیبربخصوص درپیشگیری ازسرطان روده موثر است.

ماهی دودی شور که نیترات فراوانی دارد و غذاهای شور ودودی دربروز سرطان معده نقش دارند. سینه مرغ فرآوری شده سرشار از نیترات است. سرطان معده با مصرف غذای مانده مرتبط است. بهتر است غذاها را تازه مصرف کنید. البته وجود یخچال درخانهها سرطان معده را کاهش داده است.

سلنیوم ماده معدنی ضد سرطان است که ازسرطان پستان و روده پیشگیری میکند. نخودچی، بادام و غلات سلنیوم دارند.

افزایش وزن باسرطان آندومتر مرتبط است.

شیردهی به نوزاد و کودک سبب پیشگیری از سرطان میشود.

مصرف گوشت قرمز بیشتر از دوبار در هفته بهتراست نباشد. افراد غذاهای سنتی مثل عدسی، ماش پخته و لوبیای پخته را مدنظر قرار دهند. مصرف زیاد گوشت سرطانزاست.

ورزش کردن متوسط، سبک و دائمی و نه ورزش شدید و منقط داشته باشید. پیادهروی تند باشد و نه آهسته، بهطوری که ضربان قلب بالارود و عرق کنید.

سعی کنید هشت ساعت خواب داشته باشید. موقع خواب ازغده صنوبری درمغز، هورمون ملاتونین ترشح میشود که این هورمون ضد سرطان است. به همین علت افراد نابینا کمتر دچارسرطان میشوند.

خواب بعد از ظهر اگر 15دقیقه تا نیم ساعت باشد، به سیستم ایمنی ما کمک و از بروز سرطان پیشگیری میکند.

دکتر بابک بهار

فوقتخصص آنکولوژی و سرطان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها