همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۶۲
حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور

هر چند قانوندانی، کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم. بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

مطالبات کارگر، دیون ممتاز

قانون می‌گوید: مطالبات کارگر جزو دیون ممتاز بوده و کارفرمایان موظف می‌باشند بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رای مراجع قانونی از محل مطالبات پیمانکار، من جمله ضمانت حسن انجام کار، پرداخت نمایند.

حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور

طبق قانون پرداخت 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور بر عهده کارفرما است که در زمان بازنشستگی از کارفرما مطالبه می‌شود و در صورت عدم واریز از سوی کارفرما، با شکایت کارگر از طریق اجرائیات وصول می‌گردد. البته نکته‌ای وجود دارد و آن این‌که قبل از اجرا باید به کارفرمای مربوط ابلاغ شود و کارفرما می‌تواند در هیات‌های بدوی و تجدید نظر و در موعد مقرر آن شکایت کند و در صورت عدم‌پرداخت کارفرما، کارگر راسا اقدام به پرداخت کرده و متعاقبا اقدام به مطالبه آن از کارفرما می‌کند.

دیه در سال 97

میزان دیه در سال 1397 دو میلیارد و 310 میلیون ریال در ماه‌های غیر حرام تعیین گردیده است.دیه ماه حرام 20 درصد از این رقم بیشتر است.

نکته‌ای درباره اجاره‌نامه

در اجاره‌هایی که در دفترخانه اسناد رسمی، تنظیم شده است، هرگاه مستاجر پس از انقضای مهلت اجاره، محل را تخلیه نکند، موجر می‌تواند برای تخلیه به دایره اجرای اداره ثبت اسناد مراجعه کند. موجر باید کل مبلغ ودیعه را به آن دایره بسپارد و همزمان گواهی دفتر شعبه دادگاه صالح را مبنی بر تسلیم دادخواست مطالبه ضرر و زیان به دایره اجرا تحویل دهد.دایره اجرا مبلغ رهن را به مستاجر نمی‌دهد و فقط پس از صدور رای دادگاه و کسر مطالبات موجر، اقدام به رد آن به مستاجر می‌کند.

سمانه کارآمد - حقوقدان

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها