چند سال پیش استان کرمان به عنوان یکی از سه الگوی اقتصاد مقاومتی کشور انتخاب شد و طرح‌های اقتصاد مقاومتی در شهرها و روستاهای مختلف این استان پهناور بویژه مناطق محروم جنوب کرمان به اجرا درآمد. اینک این طرح‌ها به بار نشسته و زمینه رشد و توسعه اقتصادی این مناطق و اشتغال‌زایی بسیاری از ساکنان آنها را فراهم کرده است.
کد خبر: ۱۱۲۴۰۴۲
محرومیت از کرمان رخت برمی‌بندد

به گزارش جامجم، کرمان پهناورترین استان کشور است که با وجود ذخایر و قابلیتهای غنی صنعتی، معدنی و کشاورزی از توسعهای نامتوازن برخوردار بوده و در بسیاری از شهرها و روستاهای این استان زمینه اشتغال فراهم نیست و جوانان جویای کار مجبورند برای یافتن شغلی مناسب به مرکز استان یا استانهای همجوار مهاجرت کنند. از یکسو کمبود آب و خشکسالیهای متعدد روستاها را یکی پس از دیگری خالی از سکنه و ساکنان آنها را حاشیهنشین شهرهای بزرگ میکند و از سوی دیگر در شهرستانهای محروم این استان جوانان کمتر زمینه و فرصتی برای اشتغال دارند. درچنین شرایطی و براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی، در دولت تدبیر و امید، استان کرمان (در کنار دو استان لرستان و آذربایجان شرقی) به عنوان استان پایلوت در اجرای اقتصاد مقاومتی انتخاب شد و با پیگیریهای مسئولان استان و همت مردم، اکنون این استان به عنوان استان الگوی اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور معرفی شده است. با اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی در مناطق مختلف استان کرمان طی چند سال گذشته، زمینههای اشتغالزایی برای ساکنان روستاها و مناطق محروم فراهم شده و دیگر کمتر جوانی از روستاهایی که طرحهای اقتصاد مقاومتی در آنها اجرا شده برای یافتن کار به شهرهای بزرگ مهاجرت میکند.

«قلعه گنج» به گنج میرسد

یکی از الگوهای شاخص اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی در استان کرمان شهرستان قلعه گنج است. این شهرستان یکی از محرومترین مناطق جنوبی استان کرمان است که به منظور اجرای طرح اقتصاد مقاومتی اقدامات بسیار خوبی توسط بنیاد مستضعفان در آن صورت گرفته و با هدف تعیین منطقهای برای آباد کردن و تعمیم دادن آن به سراسر کشور به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی کشور انتخاب شده است. قلعهگنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی با جمعیت 76 هزار و 376 نفر در 430 کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است و بیشتر مردم این منطقه به کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. در پی دستور رهبرمعظم انقلاب به رئیس بنیاد مستضعفان برای آبادانی قلعهگنج، طی سه سال گذشته این شهرستان محروم شاهد سرمایهگذاریهای متعدد در زمینه گردشگری، کشاورزی، صنایع تبدیلی کشاورزی، دامپروری و... بوده و با در نظرگرفتن قابلیتهای بومی منطقه، 200 میلیارد ریال تسهیلات از سوی بنیاد مستضعفان برای سرمایهگذاری و اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی توسط مردم و بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. سقف پرداخت تسهیلات بنیاد برای هر طرح نیز 30 میلیارد ریال است که در صورت جذب این مبلغ افزایش خواهد یافت. ساخت مجتمع اداری، هتل کپری، کارخانجات رب گوجه فرنگی، آبمیوه و فرآوری خرما از جمله طرحهای اجرا شده اقتصاد مقاومتی در این شهرستان است.

هتل کپری قلعه گنج یکی از هتلهای زیبای منطقه است که ساخت آن در سال 94 و پیرو انعقاد تفاهم نامه استانداری کرمان و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شروع شد و احداث آن هشت ماه به طول انجامید. این هتل فروردین 95 به بهره برداری رسید و آماده پذیرایی از مهمانان، گردشگران شد. در گذشته کپر نماد فقر و زاغه نشینی بود، اما هتل
چهار ستاره کپری قلعه گنج، نماد کپر را از فقر به رفاه تغییر داد.

مشارکت فعال زنان روستایی

طرح توان افزایی جوامع روستایی از دیگر طرحهای اقتصاد مقاومتی است که در
صد روستای شهرستان قلعه گنج در حال اجراست و تاکنون بیش از صد صندوق خرد روستایی و 645 گروه روستایی تشکیل و 1600 فقره وام از آورده مردم پرداخت شده است. 57 درصد اعضای این صندوقها زنان هستند و نقش بسیار مهمی در این صندوقها ایفا میکنند و بویژه در مشاغل صنایع دستی که به دست فراموشی سپرده شده بود، مشغول هستند. در حوزه خانواده این صندوقها به عنوان تشکلهای مردمی توانسته اند بنیان خانواده را نسبت به گذشته در قلعهگنج مستحکمتر کند. پنج تعاونی نیز در پنج دهستان شهرستان قلعه گنج تاکنون تشکیل شده که هدف از راه اندازی این تعاونی ها، شناسایی مزیتها و در نتیجه بازاریابی تولیدات محلی این منطقه بوده است. پرورش بز شیری اسپانیایی از دیگر طرحهای اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج است. این مجتمع گنجایش 3000 رأس دام بز مورسیای اسپانیایی شیری را دارد و در زمینی به مساحت دو هکتار احداث شده است. تعداد 954 رأس
بز ماده و 46 رأس بز نر در مرحله نخست برای این مجتمع تأمین شد که نسبت به بزهای ایرانی شیر بیشتر و با کیفیت بهتر تولید میکنند و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه هستند. همچنین قرار است 3000 رأس بز شیری مولد نژاد مورسیا از کشور اسپانیا جانشین بزهای کم بازده قلعهگنج شود .

اینجا منطقه نمونه اقتصادی میشود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اخیرا بازدیدی از پروژههای اقتصاد مقاومتی شهرستان قلعه گنج داشته، معتقد است شهرستان قلعه گنج و روستاهای آن با مدیریت و حمایت استاندار کرمان به یک منطقه نمونه اقتصادی در کشور تبدیل خواهد شد.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری با اظهار امیدواری برای انجام اتفاقات بهتر در منطقه میگوید: طرحهای اقتصاد مقاومتی در استان کرمان به عنوان استان پایلوت و نمونه کشوری در زمینه اقتصاد مقاومتی به همت استاندار کرمان در حال اجراست که این طرحها و تقسیم استان به هشت زون اقتصادی، ایدهای نو همسو با تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان این که اقدامات خوبی در راستای توسعه و برای رفع و کاهش فاصله طبقاتی در کرمان انجام شده است، میافزاید: امیدواریم با ادامه این اقدامات مسائل و مشکلاتی که در شهرستانهای جنوبی استان کرمان بویژه منوجان وجود دارد، رفع شود.

اهالی قلعه گنج مشارکت مالی میکنند

فرماندار شهرستان قلعه گنج هم با اشاره به راهاندازی 137 صندوق خرد روستایی در این شهرستان میگوید: تاکنون سه میلیارد تومان نقدینگی توسط اهالی قلعه گنج در این صندوقها جمعآوری شده است.

وحدت عیدی میافزاید: به عنوان مثال در روستای دهندر 118 خانوار زندگی میکنند و با راه اندازی یک صندوق خرد در قالب ده گروه و واریز یارانههای مردم توسط خودشان، بیش از 12 میلیون تومان وجه نقد جمعآوری شده که تاکنون سه میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات از طریق این صندوق به مردم روستای دهندر پرداخت شده است. در همین حال استاندار کرمان با اعلام حمایت همهجانبه از این طرح و با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی در استان کرمان میگوید: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، باید به روستاها بیشتر توجه شود تا به رونق و توسعه اقتصادی دست یابیم.

علیرضا رزم حسینی با تاکید بر محدود بودن منابع دولتی میافزاید: اما دولت میتواند زیرساختهای لازم در جهت توسعه مناطق روستایی و محروم را ایجاد کند و باید از این زیرساختهای فراهم شده توسط دولت در جهت تقویت اشتغال روستایی استفاده کرد.

وی با اشاره به این که اشتغال زایی در روستاها با هزینه کم صورت میگیرد و میتواند باعث مهاجرت معکوس میشود، میگوید: بنابراین در گام اول باید ظرفیتها و قابلیتهای روستاها شناسایی و از آنها استفاده شود و امیدواریم با همکاری مردم و پشتیبانی مسئولان، اقتصاد مقاومتی در روستاهای استان پررنگ شده و شتاب گیرد.

حکمت قاسم خانی

جامجم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها