اجلاس های بین‌المللی، نشست‌ها و کنفرانس‌های خارجی یکی از فرصت‌هایی است که کشورهای مختلف همواره از آن به عنوان عرصه‌ای برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره متناسب با سیاست‌های خود به این نشست‌ها توجه داشته است.
کد خبر: ۱۱۲۲۷۸۲
دیپلماسی عمومی، علیه ایران هراسی

به واسطه وجود ثبات داخلی، افزایش توانمندیها و به دنبال آن تاثیرگذاری بسیار جمهوری اسلامی ایران در روند تحولات منطقه از جمله مبارزه با گروههای تروریستی بویژه داعش و شکست آنها در سوریه و عراق شاهد افزایش نقش و جایگاه ایران در تحولات منطقهای و بهدنبال آن عرصه بینالمللی هستیم.

جمهوری اسلامی ایران امروز کشوری اثرگذار، متنفذ و دارای عزت بینالمللی است و به واسطه حضورش در اجلاسهای منطقهای و بینالمللی میتواند مواضع و دیدگاههایش را در ارتباط با مسائل بینالمللی، منطقهای و در حوزه جهانی ارائه دهد.

با توجه به نقش جمهوری اسلامی در حل مناقشات منطقهای، کشورمان میتواند در اجلاسهای بینالمللی از راهکارهای خود در جهت برون رفت از شرایط فعلی و کشمکشهایی که در سطح جهان بخصوص غرب آسیا و روابط متشنج میان کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد سخن گوید و بر این اساس سخنرانی مقامات کشورمان تاثیر بسزایی برافکارعمومی بینالمللی نیز خواهد داشت.

در ضمن در چنین اجلاسهایی مرسوم است که روزانه چند ملاقات دوجانبه بین مقامات کشورهای شرکتکننده برگزار شود که به عقیده کارشناسان فرصت خوبی برای طرح دیدگاههای دوجانبه و مطرح شدن موضوعات منطقهای و بینالمللی است و چنین رویکردی در راستای کمک بخشی به دیپلماسی عمومی میتواند تاثیرگذار باشد؛ چرا که دیپلماسی عمومی ابزاری برای پیشبرد اهداف دیپلماتیک است و باید سطح فعالیت شفافسازی ایران در حوزه دیپلماسی عمومی، اقناعکننده باشد به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران باید تلاشهای بیشتری در این حوزه داشته باشد.

حضور ایران در اجلاسها میتواند موجب تبیین درست مواضع کشورمان شود و ایران به این واسطه میتواند بیان شفافی از دیدگاههای کشورمان در مورد موضوعات مختلف و گروههای تروریستی و کشورهای حامی آنها
داشته باشد.

همچنین افزایش کارشکنیها و فشارهای آمریکا نسبت به برجام میتواند یکی از محورهای مورد بحث ایران در اجلاسهای بینالمللی باشد.

بر همین اساس میتوان به برگزاری پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان با حضور صدها نفر از تصمیمسازان و سیاستمداران عمده بینالمللی که از دیروز آغاز شده و قرار است به مدت سه روز برگزار شود، اشاره کرد. براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی
پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ، نقش آینده اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر جهانی و روابطش با روسیه و آمریکا، گسترش تهدید علیه نظم جهانی، کشمکشها در خاورمیانه بخصوص روابط متشنج بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و تحولات سیاسی در آفریقا از جمله موضوعاتی است که این کنفرانس قرار است به آن بپردازد.

در این میان مولفههای افزایش جایگاه ایران و اقداماتی که کشورمان باید در جهت ارتقای نقش خود در چنین اجلاسهای بینالمللی انجام دهد از جمله موضوعات مهمی است که در ادامه با دو کارشناس مسائل سیاست خارجی
در میان گذاشتیم.

بیان شفاف مواضع
در اجلاس
های بینالمللی

مجتبی امانی در گفتوگو با جامجم، عنوان کرد: ایران از طریق شرکت در چنین اجلاسهایی میتواند ضمن اعلام مواضع و طرحهایی در جهت برقراری امنیتی بهتر کمک کند، چرا که همواره شاهد بودیم برخی کشورها از طریق شرکت در چنین اجلاسهایی امنیت دیگری برای خود تعریف میکنند و فاصله رفتار، ادعا و عمل آنها بسیار زیاد شده است.

وی افزود: آنچه غربیها به دنبالش هستند، تامین امنیت یکسویه برای خودشان است و این اقدام را در تسهیل خروج تروریستها از اروپا به سوی سوریه و عراق میبینیم که برخلاف انتظار آنها در درازمدت تهدیدات را چند برابر میکند.

این کارشناس مسائل بینالملل تاکید کرد: مقامات ایرانی شرکتکننده در چنین اجلاسهایی باید با زبان واضح و برخلاف آن کشورها که رفتار دو گانهای در موضوعاتی از جمله تروریسم داشتند، سوابق ایران را در مبارزه با تروریسم شرح داده و توجه کنند که در مباحث مربوط به امنیت مقوله قدرت، اقتدار و نفوذ، حرف اول را میزند. امانی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای تعارفات نیست، افزود: باید از طریق برگزاری اجلاسهای بینالمللی، بدون تعارف منویات و خواستههایمان را همراه با تشریح نفوذ مثبت منطقهای خود به اطلاع جهانیان رسانده و به رخ آنها بکشیم.

اجلاسهای بینالمللی محلی برای دفاع ایران

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بینالملل در گفتوگو با جامجم، با بیان اینکه کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از مهمترین اجلاسهای بینالمللی است که شخصیتهای بینالمللی در آن حضور دارند، گفت: منطقه غرب آسیا یکی از مهمترین کانونهای بحران محسوب میشود و این کنفرانس بیشتر از جهت تهدیدات امنیتی که مورد توجه دستاندرکاران برگزاری چنین اجلاسهایی است، مورد توجه قرار میگیرد.

وی ادامه داد: حضور جمهوری اسلامی ایران در چنین اجلاسی از این جهت مهم است که میتواند به بسیاری از تحرکات سیاسی و امنیتی آمریکا برای در انزوا قرار دادن ایران، برجام و ادعای تهدیدات موشکی ایران پاسخ روشنی بدهد و در سطح رسانهها و مذاکرات چندجانبه در روند گفتوگوهای ایران و اروپا موثر باشد. این کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اینگونه اجلاسها محلی برای دفاع ایران از مواضع و دیدگاههایش است، به نشستهای دوجانبه مقامات ایرانی شرکتکننده در اجلاسهای بینالمللی با مقامات دیگر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: اینگونه مذاکرات به دیپلماسی عمومی کمک کرده و به بسیاری از ابهامات پاسخ میدهد.

مکی افزود: دیپلماسی عمومی میتواند به جنجالهای سیاسی که دولت آمریکا تحت پوششهای مختلف در منطقه علیه ایران راه میاندازد، واکنشی مناسب داشته و پاسخی به فرافکنیها علیه ایران باشد. وی ادامه داد: حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاسهای بینالمللی میتواند پاسخهای روشن و شفافی در حوزه تواناییهای موشکی، حضور سیاسی و ثبات بخش ایران در کانونهای بحران از جمله عراق و سوریه همچنین جنجالآفرینی کشورهایی باشد که در حال حاضر میکوشند ایران را به عنوان منبع بحران در منطقه معرفی کنند.

مکی گفت: بسیاری از مقامات کشورهای دیگر نیز به نقش ثباتبخش و اقدامات ایران طی چند سال گذشته و تلاش در جهت مبارزه با جریانهای تکفیری اذعان دارند. این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: حضور ایران در اینگونه کنفرانسها و تشریح سیاستهای امنیتی ایران در آن میتواند به سطح تعاملات کشورمان با جهان، کمک شایان و موثری داشته باشد.

مریم شریفزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها